جواب پرسش های نمونه تاریخ دهم انسانی درس چهارم

جواب پرسش های نمونه تاریخ دهم انسانی درس چهارم
جواب پرسش های نمونه تاریخ دهم انسانی درس چهارم


پاسخ فعالیت 1 درس 4 تاریخ دهم انسانی


پاسخ فعالیت 3 درس 4 تاریخ دهم انسانی

جواب پرسش های نمونه درس 4 تاریخ دهم انسانی

ادامه جواب پرسش های نمونه درس 4 تاریخ دهم انسانی

[email protected]

جواب پرسش های نمونه تاریخ دهم انسانی درس چهارم

09305561992

ادرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید و از اخرین اخبار مطلع شوید

ما رادر شبکه های اجتماعی زیر دنبال کنید


درس1 تاریخ دهم


درس 2 تاریخ دهم


درس3 تاریخ دهم


درس4 تاریخ دهم


درس5 تاریخ دهم

جواب پرسش های نمونه تاریخ دهم انسانی درس چهارم


درس6 تاریخ دهم


درس7 تاریخ دهم


درس8 تاریخ دهم


درس 9 تاریخ دهم


درس10 تاریخ دهم


درس11 تاریخ دهم


درس12 تاریخ دهم


درس13 تاریخ دهم


درس14 تاریخ دهم


درس15 تاریخ دهم


درس16 تاریخ دهم

[email protected]

09305561992

ادرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید و از اخرین اخبار مطلع شوید

ما رادر شبکه های اجتماعی زیر دنبال کنید



{{ successMsg }}

{{ errorMsg }}

لطفا کدی که برای شما ارسال شده است را وارد کنید.جواب پرسش های نمونه تاریخ دهم انسانی درس چهارم

بنظر میرسد شما قادر به دریافت پیامکهای ما نیستید!
لطفا برای فعال سازی کد
{{ receive_code }}

را از طریق شماره
{{ identity }}

به شماره
10001883

ارسال کنید.
منتظر بمانید تا فعال سازی انجام شود!

لطفا برای حساب خود رمز عبور وارد کنید.

لطفا کدی که برای شما ارسال شده است را وارد کنید.

بنظر میرسد شما قادر به دریافت پیامکهای ما نیستید!
لطفا برای فعال سازی کد
{{ receive_code }}

را از طریق شماره
{{ identity }}

به شماره
10001883

ارسال کنید.
منتظر بمانید تا فعال سازی انجام شود!

لطفا برای حساب خود رمز عبور وارد کنید.

برای استفاده بسیاری از امکانات گاما و خیلی از وبسایت ها باید جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

برای این کار باید به تنظیمات مرورگر خود مراجعه کنید.
در صورت نیاز به راهنمایی اینجا کلیک کنید..

{{ total }} مورد پیدا کردم!

نمونه سوال+44,000

محتوای آموزشی+12,000

پرسش و پاسخ+12,000

آزمون آنلاین+2,700

درسنامه آموزشی +1,200

مدرسه یاب+130,000

نمونه سوال

محتوای آموزشی

پرسش و پاسخ

آزمون آنلاین

درسنامه آموزشی

مدرسه یاب

معلم خصوصی

راهنمای گام به گام تاریخ (1) ایران و جهان باستان پایه دهم رشته انسانی
مباحث :
** فصل دوم: جهان در عصر باستان؛ میراث بشری
درس 4: پیدایش تمدن؛ بین النهرین و مصر
پاسخ فعالیت 1 صفحه 31 درس 4: پیدایش تمدُّن؛ بین‌النهرین و مصر
پاسخ فعالیت 2 صفحه 32 درس 4: پیدایش تمدُّن؛ بین‌النهرین و مصر
پاسخ فعالیت 3 صفحه 34 درس 4: پیدایش تمدُّن؛ بین‌النهرین و مصر
پاسخ پرسش های نمونه صفحه 41 درس 4: پیدایش تمدُّن؛ بین‌النهرین و مصر
درس 5: هند و چین
پاسخ فعالیت 1 صفحه 46 درس 5: هند و چین
پاسخ فعالیت 2 صفحه 48 درس 5: هند و چین
پاسخ فعالیت 3 صفحه 49 درس 5: هند و چین
پاسخ پرسش های نمونه صفحه 49 درس 5: هند و چین
درس 6: یونان و روم
پاسخ فعالیت 1 صفحه 54 درس 6: یونان و روم
پاسخ فعالیت 2 صفحه 55 درس 6: یونان و روم
پاسخ فعالیت 3 صفحه 59 درس 6: یونان و روم
پاسخ پرسش های نمونه صفحه 60 درس 6: یونان و روم

برای دانلود
ثبت نام کنید (
وارد شوید
) و کیف پول خود را شارژ کنید.

لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.

آزمون آنلاین

20 تست

آزمون تستی تاریخ (1) پایۀ دهم رشته ادبیات و علوم انسانی | درس 2: تاریخ،…

آزمون آنلاین

16 تست

آزمون تستی تاریخ (1) پایۀ دهم رشته ادبیات و علوم انسانی | درس 3: باستان…

آزمون آنلاین

20 تست

آزمون تستی تاریخ (1) پایۀ دهم رشته ادبیات و علوم انسانی | درس 4: پیدایش…جواب پرسش های نمونه تاریخ دهم انسانی درس چهارم

2 صفحه

امتحان نوبت اول تاريخ (1) انسانی دهم رشته ادبیات و علوم انسانی خواجوی کرمانی بندرجاسک…

رایـــــگان

2 صفحه

سؤالات امتحان تاریخ (1) دهم رشته ادبیات و علوم انسانی | درس 3: باستان‌شناسی؛ در…

4 صفحه

آزمون نوبت اول تاریخ (1) دهم دبیرستان آزرم | دی 1397 + پاسخ

رایـــــگان

2 صفحه

امتحان نیمسال اول تاریخ (1) دهم دبیرستان صادقی پور | دی 1397

5 صفحه

آزمون نوبت اول تاریخ (1) دهم دبیرستان علامه طباطبايی تبری | دیماه 1396

2 صفحه

سوالات امتحان نوبت اول تاریخ (1) پایه دهم رشته انسانی | دبیرستان نمونه آرمیتا مصلی…

3 صفحه

امتحان تشریحی درس 7 و 8 تاریخ (1) دهم انسانی دبیرستان جام

4 صفحه

سوالات تستی درس 3 و 4 تاریخ دهم دبیرستان شهدای پروین زاد + کلید

رایـــــگان

2 صفحه

سؤالات امتحان تاریخ (1) دهم رشته ادبیات و علوم انسانی | درس 7: مطالعه و کاوش در…

5 صفحه

سوالات تستی درس 5 و 6 تاریخ دهم دبیرستان شهدای پروین زاد + کلید

راهنمای گام به گام تاریخ (1) ایران و جهان باستان پایه دهم رشته انسانی | پاسخ فعالیت‌ها و پرسش‌ها درس…

سرزمین تیزهوش‌ها

مرجع آموزشی همه‌ی دانش آموزان باهوش سرزمینمان، ایران

برنامه ریزی و ثبت نام در کنکور 1400

دوره های آموزشی آنلاین نکته و تست کنکور

فایل پی دی اف و با کیفیت کتاب های درسی را از این قسمت به آسانی دانلود کنید.
جواب پرسش های نمونه تاریخ دهم انسانی درس چهارم


در شبکه های اجتماعی دنبالمان کنید:

کلیه حقوق این سایت متعلق به تیزلند می باشد. Copyright © 2015 – 2020 tizland.ir

طراحی قالب سایت : مبناتک هیوا

    سؤالات درس دوم

1 – صفات مورخ را بنويسيد؟

1. راستگويي 2. حقيقت جويي 3. عدالت 4. دانش گسترده 5. داشتن قدرت انديشه و تفكر (تجزيه و تحليل) 6. توانايي نوشتن درست 

  2 – مراحل پژوهش تاريخي را بنويسيد؟

1. انتخاب موضوع 2. جستجوي مطالب 3. سنجش و گزينش 4. تنظيم اخبار 5. نگارش 6. بررسي و تفسير جواب پرسش های نمونه تاریخ دهم انسانی درس چهارم

  3 – مهمترين نتيجه توجه به تاريخ سنت گرايي بود.

  4 – مهمترين عوامل حفظ و توجه انسان به تاريخ چه بود؟

حافظه نقالان و سنت گرايي 

  5 – تاريخ در لغت به چه معناست؟

تعيين وقت وقوع يك رويداد 

  6 – مورخ تنظيم اخبار را براساس چه چيزي انجام مي دهد؟

ترتيب زماني وقايع و نيز ارتباط ميان آنها 

 

سؤالات درس سوم

1 – به تاريخ زمانهاي كوتاه چه مي گويند؟

تاريخ وقايع 

  2 – مرز دوران پيش از تاريخ و دوران تاريخ چيست؟ اختراع خط 

  3 – تقويم اصلاح شده رومي چه نام دارد؟

تقويم قيصري 

  4 – چرا تقويم جلالي به اين نام شهرت يافته است؟

چون به فرمان جلال الدين ملكشاه سلجوقي فراهم آمده بود به تقويم جلالي شهرت يافته است. 

  5 – مسأله تبديل تاريخ چه هنگامي ضرورت مي يابد؟

هنگامي كه نياز به دانستن و تعيين تاريخ يك واقعه در تقويم ديگري غير از تقويم رسمي كشور مورخ احساس شود. 

  6 – در جهان اسلام تقويم رايج و عمده، تقويم هجري قمري است.

  7 – زمان به چند پخش تقسيم مي شود نام ببريد؟

زمان كوتاه (ساعت، دقيقه و …) زمان طولاني (سال …) و دوران زمان شمار تاريخي كه دربرگيرنده چندين سال است.

            سؤالات درس چهارم

1– جغرافياي تاريخي چيست؟

شرح تغييرات عوامل جغرافيايي در طول زمان است كه در آن، تأثير گذشت زمان و مداخله بشر در طبيعت و تأثير محيط هاي جغرافيايي در پديده هاي تاريخي بررسي مي شود. 

  2 – فضا چيست؟

عبارت از سرزميني است كه در حدفاصل ميان مرزها قراردارد مانند فلات ايران كه در ميانه رود سند در خاور و رود دجله در باختر قرار مي گيرد. 

  3 – از دشواريهاي كاربرد نقشه هاي تاريخي چيست؟

ناقص بودن اطلاعات آنها، هر نقشه اي را نمي توان تاريخي ناميد. 

  4 – كاربرد نقشه هاي تاريخي را بنويسيد؟

نقشه تاريخي،‌زمينه را براي ايجاد دركي بصري درباره يك رويداد تاريخي آماده مي كند. ابزاري سودمند براي روشن كردن رويدادهاي تاريخي به شمار مي روند.نقشه هاي تاريخي به مورخ كمك مي كنند تا تفسيري همه جانبه تر و گوياتر درباره گذشته ارائه دهد. امكان مقايسه ميان آن با ديگر زمانها را فراهم مي آورد. بازشناسي شبكه راههاي گذشته انواع محل سكونت مانند قلعه ها، روستاها، شهرها، بررسي عوامل محيطي مؤثر در تشكيل سكونتگاههاي انساني و ارتباط اين دو با يكديگر و سير تحول روستا به شهر نيز به ياري نقشه هاي تاريخي بررسي مي گردند

 

سؤالات درس پنجم

1 – اسطوره شناس كيست؟ كساني را كه به مطالعه درباره افسانه و حماسه ها مي پردازند اسطوره شناس مي نامند. 

  2 – يكي از دلايل حضور بينشهاي افسانه اي و اسطوره اي در تاريخ بشر چيست؟ حاكميت فرهنگ شفاهي 

  3 – از مهمترين عوامل تغيير اخبار و داستانها در فرهنگ هاي شفاهي چيست؟جواب پرسش های نمونه تاریخ دهم انسانی درس چهارم

گذشت زمان، تحول فرهنگ جوامع، اعمال سليقه، نفوذ اغراض و اهداف و دخالت تعصبات اعتقادي و قومي ….

4 – نظر ويكو مورخ ايتاليايي درباره افسانه ها چيست؟

او مي گويد : افسانه ها در اصل راست و جدي بوده اند، اما بعدها دستخوش تغيير شده اند.

5 – گذشته ملتهاي بزرگ و قديمي داراي چه مراحلي است؟

1. مرحله افسانه اي

2. مرحله حماسي

3. مرحله تاريخي

6 – تاريخ ايران پيش از اسلام داراي چه دوراني است؟

1. دوران افسانه اي (اساطيري)

2. دوران حماسي

3. دوران تاريخي

7 – حماسه سها بيشتر به ارائه تاريخي آرماني مي پردازند.              (2)

8 – مورخان ايراني تاريخ ايران را به چند دوره تقسيم كرده بودند نام ببريد؟

به چهار دوره‌:

1. پيشداديان

2. كيانيان

3. ساسانيان

9 – مهمترين عامل حفظ اخبار تاريخي و جلوگيري از تبديل آنها به حماسه يا افسانه گسترش استفاده از خط است         سؤالات درس ششم

1 – آثار باستاني چيست؟

بناها، اشياء،‌سنگ نبشته ها، مجسمه ها، فسيل هاي انساني و به طور كلي همه آثاري كه يا ساخته دست و انديشه انسان گذشته هستند و يا به نحوي با زندگي او ارتباط دارند، گفته مي شود.

2- باستان شناسي چيست؟

دانشي است كه با كشف و شناسايي آثار باقي مانده از انسان دوره پيش از تاريخ، گوشه هايي از تاريخ آن دوران را روشن مي كند و با مطالعه درباره آثار مربوط به دوران تاريخي،منابع اطلاعاتي را قرار مي دهند.

3 – باستان شناس كيست؟

به افرادي كه با روشهاي ويژه اي در زمينه كش، شناسايي و تفسير اخبار مربوط به آثار تاريخي فعاليت مي كنند.

4 – مراحل كار باستان شناسان به چند قسمت تقسيم مي شود؟

1. مرحله كشف و شناسايي مكانهاي آثار باستاني و تاريخي

2. مرحله كاوش و حفاري

3. مرحله استخراج و تنظيم اطلاعات

5 – مشكل ترين كار باستان شناسي چيست؟

حفاري و جستجو براي يافتن آثار باستاني

6 – براي تعيين قدمت آثار باستاني چه راههايي وجود دارد؟

1 – كمك گرفتن از آثار و نشانه هاي شناخته شده

2 – روش لايه نگاري

3 – تعيين سن به كمك كربن 14

7 – آثار منقول و آثار غيرمنقول چيست؟

آثار منقول آنهايي هستند كه معمولاً به موزه ها انتقال يافته مانند ظرفها و ابزار. آثار غيرمنقول آثاري مانند ساختمانها هستند كه در محل خود حفاظت و مرمت مي شوند.

8 – چند نمونه از موزه ها را نام ببريد؟

موزه لوور پاريس، موزه بريتانيا،‌موزه ارميتاژ – موزه ملي ايران

9 – آثار باستاني از چه جنبه هايي مورخان را ياري مي كنند؟

1- تأييد و تبيين يا رد آنچه در نوشته هاي تاريخي وجود دارد.

2 – روشن ساختن مسائلي از تاريخ كه در منابع مكتوب نيست و يا بسيار كم به آنها توجه شده است

سؤالات درس هفتم

1 – داريوش يكم هخامنشي سكه هاي دريك طلا و شكل نقره را ضرب كرد.

  2- سكه ها به چه روشهايي ساخته مي شوند؟ 1. قالب ريزي 2-. ضرب 

  3 – كهن ترين سكه يافت شده در جهان متعلق به چه كسي و چه زماني است؟

سناخريب پادشاه آشور – 700 سال پيش از ميلاد 

  4 – مهمترين اشكال سكه را نام ببريد؟ شمش- سكه هاي مفتولي- سكه هاي پهن.    5 – سكه شناسي علم مطالعه چه مواردي است؟

انواع گوناگون پول – ابزارهاي تهيه پول – ابزارهاي اعتبار پول – مراكز حفظ و تبديل پول – ابزارهاي شبه پول

6 – روش كار در سكه شناسي چيست؟

1. يافتن   2. پاك كردن   3. شناسايي  4. طبقه بندي   5. انتشار

7 – دشواريهاي سكه شناسي را نام ببريد؟

1. آسيبها    2. اشتباه در خواندن       3. عدم دسترسي فراوان

4. عدم اطلاع از محل كشف سكه ها   5. احتمال جعل سكه

 

8 – استفاده هاي تاريخي از هر سكه را بنويسيد؟

1. تاريخ سياسي    2. تاريخ اقتصادي و اجتماعي   3. تاريخ مذهبي

4. تاريخ هنري     5. جغرافياي تاريخي             6. باستان شناسي 

            سؤالات درس هشتم

1- انواع نسخه هاي خطي را نام ببريد؟

نسخه اصل – نسخه نزديك به اصل

2- اسناد داراي چه ارزشي هستند؟

اداري – تحقيقي

3 – سند تاريخي چيست؟

برگ نوشته اي است كه با از دست دادن ارزش روزمره و اداري خود،‌در پژوهش هاي تاريخي قابل استناد و استفاده بوده و بنابراين قابليت نگه داري دائمي داشته باشد.

4 – انواع سند را بنويسيد؟

سند اقتصادي و اجتماعي – سند فرهنگي – سند سياسي – سند شخصي

5 – وظايف مراكز اسناد را بنويسيد؟

1 – حفظ و نگهداري اسناد از انواع خطرات 2 – آماده سازي اسناد 3 – مدت اسناد آسيب ديده 4- تكثير اسناد براي حفظ آنها به شكل ميكروفيلم يا فتوكپي

6 – صفت چاپ نخستين بار در چه زماني در اروپا به كار گرفته شد؟

در نيمه قرن پانزدهم ميلادي

7 – از مهمترين كتابخانه ها در تهران براي حفظ نسخه هاي خطي را بنويسيد؟

كتابخانه مجلس شوراي اسلامي – كتابخانه ملي – كتابخانه مركزي دانشگاه تهران – كتابخانه ملك

 

 

سؤالات درس نهم

1 – كتابهايي كه در مورد شناخت و تأليف شده است را بنويسيد؟

الانساب نوشته كلبي و الفصول الفخريه نوشته ابن عنبه 

  2 – يك نسل چيست؟

معمولاً افرادي را كه در يك زمان نشو و نما يافته باشند، يك نسل مي نامند. 

  3 – نسب نامه گوياي چه نكاتي است؟ گوياي نسب افراد با يكديگر است. وسيله نشان دادن روابط خويشاوند اعم از خويشاوندان سببي است . آسانترين راه نشان دادن ترتيب افراد، فرمانروايان و غيره است

  4 – كاربرد نسب ها در تاريخ نويسي چيست؟

چارچوبه مناسبي براي ارائه و شناخت رويدادهاي تاريخي هستند دومين استفاده،‌بازشناختن افراد همنام از يكديگر است. 

  5 – وظيفه نقيب چه بود؟ شناختن نسب افراد خاندانهاي مهم بود. 

  6 – نسب نامه چيست؟

اگر در يك خانواده نام پدران وفرزندان را به ترتيب پشت سر هم قراردهيم،‌فهرست منظمي به دست مي آيد كه نسبت آن افراد با يكديگر را اعم از پدري يا فرزندي نشان مي دهد،‌اين فهرست را نسب نامه مي نامند

            سؤالات درس دهم

1 – انگيزه هاي سفر را بنويسيد؟

سفرهاي نظامي – اجتماعي – تجاري – مذهبي – سياسي – علمي – تفريحي اكتشافي. 

  2 – مهمترين دلايل فرستاده سفير چيست؟

برقراري روابط بازرگاني و فراهم نمودن تسهيلات تجاري، تقديم هدايا و يا باج و خراج، بازخريد يا مبادله اسيران جنگي ، تحرك نزاع و انجام مذاكرات صلح ، زمينه سازي براي اتحاد بر ضد دولتي ديگر، درخواست كمك نظامي در مواقع ضروري، جاسوسي، شادباش و تسليت ،خواستگاري. 

  3 – سفرنامه چيست؟

عبارت است از گزارش يك يا چند سفر. 

  4 – چرا از برخي از دوره هاي تاريخي يك سرزمين سفرنامه هاي بيشتري بر جاي مانده است؟

1 – شكوفايي و تمدن 2- اهميت نظامي و شرايط ويژه تاريخ 3 – گسترش امنيت4- انگيزه هاي تجاري و مذهبي 5- باستان شناسي و پژوهش هاي مربوط به علوم انساني

 

 

سؤالات درس يازدهم                                                  (3)

1- زندگينامه چيست؟

عبارت از هر نوع نوشته كوتاه و بلند كه حاوي آگاهي هايي از تممي يا بخش هايي از دوران زندگاني يا انديشه هاي يك فرد باشد. 

  2 – حسب حال چيست؟

زندگي نامه اي را كه توسط خود شخص نوشته مي شود حسب حال مي نامند. 

  3 – حسب حال به چه شيوه اي تهيه مي شود؟

الف – نگارش حوادث زندگي به صورت يادداشتهاي روزانه

ب – نگارش يا تدوين خاطرات و ماجراهاي زندگي به صورت يكجا 

  4 – انگيزه هاي نوشتن زندگي نامه ها چيست؟

عبرت آموزي – يادگار براي نسلهاي آينده – تبرئه خويش – افشاگري – درخواست مؤسسات و نهادي تاريخگر – علايق قومي ، گروهي – گذران اوقات و حفظ ميراث فرهنگي. 

  5 – يادداشتهاي روزانه و شرح حالها در تهيه چه موضوعاتي كاربرد دارد؟

تاريخ سياسي، تاريخ اجتماعي، تاريخ فرهنگ و تمدن، تاريخ انقلابها ، تاريخ جنگها ،‌تاريخ زندگي اشخاص

 

            سؤالات درس دوازدهم

1- نشريه بر حسب چه چيزهايي تقسيم بندي مي شوند؟

1. موضوع يا محتوا 2. زمان انتشار 

  2- دو عامل سرعت و يا پراكندگي مشتريان در توزيع و فروش نشريه ها مؤثرند.

  3- مطبوعات چيست؟

نشريه در جهان ارتباطات اجتماعي،‌به رسانه هاي چاپي همچون روزنامه و مجله گفته مي شود كه در زمان هايي مشخص با هدفي معين و به طور متناوب منتشر و توزيع مي شوند. 

  4 – براي تهيه مطالب و چاپ نشريه چه كارهايي انجام مي شود؟

1. تهيه خبر يا مطالب

2. تنظيم و تنقيح مطالب

3. ساخت و چاپ نشريه

4. توزيع و فروش 

 

سؤالات درس سيزدهم

1 – منابع تاريخ نويسي مورخان درباره تاريخ ايران چيست؟

1. منابع پايه يا منشأ (دست يكم) 2. مطالعات و تحقيقات (دست دوم) 

  2- در شيوه هاي جديد تاريخ نويسي مهمترين اصل چيست؟

مهمترين اصل، همه جانبه نگريستن مورخ به گذشته به ياري تمامي مواردي است كه او در كار بازسازي خردمندانه گذشته ، ياري دهند. 

  3 – از منابع پايه و منشأ مثالي بنويسيد؟

كتاب تاريخ عالم آراي عباسي نوشته اسكندر بيگ تركمان 

  4 – دوره بنديهاي تاريخ ايران را بنويسيد؟

ايران پيش از اسلام ايران در دوران اسلامي از روزگار باستان تا انقلاب مشروطيت و از مشروطيت تا عصر حاضر تقسيم بر بنياد خاندانهاي حكومتگر 

  5 – با تأليف چه كتابي دور تازه اي در تاريخ نويسي ايران آغاز شد؟

تاريخ بيداري ايرانيان نوشته ناظم الاسلام كرماني. 

  6 – از مطالعات يا تحقيقات ياك مثال بنويسيد؟

كتاب زندگاني شاه عباس اول نوشته مورخ معاصر نصرالله فلسفي      سوالات درس چهاردهم

1- سومريان تاريخ را به چه دوره هايي تقسيم مي كردند؟

قبل از طوفان – بعد از طوفان 

  2 – مورخان مسلمان تاريخ را به چه دوره هايي تقسيم مي كردند؟

دوره پيامبران – دوره ملوك (پادشاهان) 

  3 – مورخان كنوني تاريخ را به چه دوره هايي تقسيم مي كنند؟

دوره ماقبل تاريخ- دوره تاريخي 

  4 – هر تمدني از چه مراحلي عبور مي كند؟

پيدايش – پويايي – فروپاشي 

  5 – توين بي راه نجات را چه دانسته است؟

بازگشت به تمدن ديني 

  6 – غربيان به مهاجرت تمدن چه مي گويند؟

انتقال تكنولوژي 

 

سؤالات درس پانزدهم

1 – نام هاي عصر ما چيست؟

عصر فضا – عصر اتم – عصر كامپيوتر – عصر پتروشيمي – عصر الكترونيك – عصر ارتباطات و … 

  2 – ماشينيسم يعني چه ؟

يعني سلطه مقدرات ماشين بر مقتضيات انسان 

  3 – يكي از پيچيده ترين مذاكرات ميان دولتهاي بزرگ چه بوده است؟

مذاكرات خلع سلاح            

           

 

حل فعالیت ها و پرسش ها نمونه درس اول تاریخ دهم

پاسخ فعالیت های درس اول تاریخ دهم

جواب فعالیت های تاریخ دهم

جواب پرسش های نمونه درس اول تاریخ دهم

حل فعالیت های درس یک تاریخ دهم

جواب پرسش های نمونه تاریخ دهم انسانی درس چهارم

پاسخ فعالیت های درس 1 تاریخ دهم

به نام خدا

فعالیت ۱ (صفحه ۲ کتاب درسی)

مشخص کنید واژه تاریخ در هریک از جمله های زیر چه معنایی دارد.

الف-تاریخ را باید به شیوه علمی و روشمند نوشت. علم

ب-هنوز تاریخ برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی مدرسه، تعیین نشده است. روز

پ-تاریخ باستان مملو از جنگ و کشورگشایی است. مجموعه حوادث و رویداد

فعالیت ۲ (صفحه ۴ کتاب درسی)

با توجه به مطالب سنگ نوشته بیستون، دلیل بیاورید که چرا این سنگ نوشته به عنوان یک سند تاریخی معتبر محسوب می شود.

به خاطر اینکه علاوه بر قدمت تاریخی آن، محتوای نوشته ها مربوط به دوران خود پادشاه بوده و به دلیل ماهیت این اثر (نوشته شدن بر روی سنگ) امکان تحریف مطالب آن در طول زمان صورت نگرفته، همچنین این اثر نشان دهنده توجه ایرانیان به نگارش آثار و فعالیتهایشان است.

________________فعالیت ۳ (صفحه ۶ کتاب درسی)

الف- به چند گروه تقسیم شوید و با راهنمایی دبیر خود، هر گروه یک موضوع تحقیق درباره تاریخ ایران باستان با ویژگی هایی که برشمرده شد، ارائه دهید.

موضوعاتی مانند: زندگی اجتماعی و اقتصادی، اعتقادات مذهبی، نوع خوراک و پوشاک جامعه ایرانی و روابط خارجی حکومت ها در هر یک از دوره های هخامنشیان، اشکانیان و یا ساسانیان، جایگاه مذهب، آموزش و پرورش در عهد باستان و…

________________فعالیت ۶ (صفحه ۸ کتاب درسی)

تصاویر بالا را به دقت نگاه کنید و بگویید چرا هر یک از آنها، منبع دست اول برای دوره خود هستند.سکه اشکانی: حاوی اطلاعات مهمی از آن دوره است.

منشور کورش: افکار و شخصیت فرمانروا و رابطه اش با مردم را به طور واضح بیان می کند.

طاق بستان: نشان دهنده اعتقادات شخص پادشاه (خسرو پرویز) و معماری آن بیانگر طرح ها و هنر عصر ساسانی است.

به طور کلی به دلیل اینکه بیانگر دقیق حال و اوضاع زمان خویش هستند.

فعالیت ۷ (صفحه ۹ کتاب درسی)

با مراجعه به کتابخانه مدرسه یا منزل خود، چند نمونه از منابع دست اول و دست دوم تاریخ ایران را فهرست نمایید.

منابع اصلی تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی: کتابهای اخبار الطوال (دینوری، فتوح البلدان (بلاذری) و تاریخ های طبری، سیستان، بلعمی، طبرستان و… منابع دست دوم تاریخ ایران در مورد قرون نخستین اسلامی تاریخ ایران بعد از اسلام دکتر عبدالحسین زرین کوب)، تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی (اشیولر)، تاریخ ایران از ظهور اسلام تا دیالمه (عزیز الله بیات)، عصر زرین فرهنگ ایران (ریچارد فرای).

فعالیت ۸ (صفحه ۱۱ کتاب درسی)به تصویر بالا دقت کنید و بگویید چرا بازگرداندن اشیای تاریخی به کشور اقدامی مهم و ارزشمند است؟

زیرا این اشیا بخشی از هویت و شناسنامه ملی کشور به حساب می آیند و میتوانند به عنوان منابع دست اول به پژوهش های تاریخی کمک کنند و یا در تکمیل اطلاعات دوره های تاریخی مؤثر واقع شوند. بدین ترتیب باید در حفظ و نگهداری آن کوشا و سهیم باشیم.

پرسش های نمونه (صفحه ۱۱ کتاب درسی)

١-علم تاریخ را تعریف کنید.

تاریخ، علمی است که به مطالعه جنبه های مختلف زندگی انسانها و جامعه ها در گذشته می پردازد و علل و نتایج افکار و اعمال پیشینیان را بررسی و تحلیل می کند.

2-قلمرو و هدف علم تاریخ را بیان نمایید.

هدف علم تاریخ، شناخت و آگاهی نسبت به زندگی اجتماعی در گذشته است که شامل تمامی جنبه های فکری، مذهبی، سیاسی، نظامی، اقتصادی، علمی، حقوقی و هنری میشود.٣-تفاوت های تاریخ نگاری نوین را با وقایع نگاری توضیح دهید.

در وقایع نگاری به بررسی علل، آثار و نتایج رویدادهای تاریخی توجه چندانی نمی شود. هدف، بیشتر بیان حوادث سیاسی و نظامی و یا شرح حال فرمانروایان بوده است، اما در تاریخ نگاری نوین، همه ابعاد زندگی انسان ها از جمله جنبه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و … مورد بررسی قرار می گیرد و در کنار آن زمینه ها، علتها، نتایج و آثار آن حوادث نیز تجزیه و تحلیل می شوند.جواب پرسش های نمونه تاریخ دهم انسانی درس چهارم

4-منابع دست اول پژوهش در تاریخ، چه ویژگی هایی دارند؟

اسناد و مدارکی هستند که درباره زندگی مردم در روزگاران گذشته، اطلاعاتی در اختیار قرار می دهند. به همه آثاری که در زمان وقوع حادثه یا نزدیک ترین زمان به وقوع آن، نوشته شده اند. به عبارت دیگر، نویسندگان این نوع منابع، خود ناظر رویدادها بوده اند و یا این که شرح ماجرا را از شاهادان واقعه شنیده اند. علاوه بر منابع مکتوب، تمامی آثار باستانی و تاریخی، شامل بناها، ابزارها، اشیا، سنگ نگاره ها و سنگ نوشته ها، سکه ها و هر وسیله ای که از گذشته به جای مانده است، به عنوان منبع دست اول محسوب می شوند.۵-تاریخ چگونه به فهم زمان حال و درک مسائل پیش روی انسان ها و جوامع کمک می کند؟

مطالعه تاریخ به ما کمک میکند تا بفهمیم که فرهنگ ها و جوامع بشری چگونه و تحت تأثیر چه عوامل و شرایطی به وجود آمده، پیشرفت کرده و به وضعیت امروزی رسیده اند. بدین گونه، علم تاریخ می تواند ما را در ارزیابی و شناخت درست اوضاع و شرایط کنونی جامعه خویش و سایر جوامع و نیز ترسیم افق آینده، کمک کند. حوادثی مانند تأسیس امپراتوری جهانی هخامنشی، جنگهای صلیبی، نهضت رنسانس و… فقط در گذشته تأثیر نداشته اند. همچنین تحولی که پیامبران الهی و یا شخصیت های مهم مانند کورش، ابن سینا، ناپلئون و… ایجاد کرده اند تا به امروز تأثیرات خود را داشته و بر آیندگان نیز تأثیر می گذارد.

۶-تأثیر تاریخ را بر میهن دوستی و تقویت هویت ملی توضیح دهید.

مردمانی که برای نسل های متوالی، سرگذشت مشترکی داشته اند به طور طبیعی نسبت به سرزمین و گذشته خود، نوعی احساس علاقه و دلبستگی خاص پیدا می کنند. آگاهی افراد یک جامعه نسبت به گذشته مشترکشان، باعث خودآگاهی و یگانگی بیشتر آنان می شود. آگاهی تاریخی ایرانیان به گذشته خود، به همراه زبان فارسی و فرهنگ ایرانی، نقش زیادی در حفظ موجودیت و هویت آنان در طول تاریخ داشته است. نیاکان ما به اتکای چنین آگاهی و دلستگی به زبان و فرهنگ خویش بوده است که توانسته اند در برابر حوادث عظیمی چون حمله اسکندر مقدونی، تهاجم ویرانگر مغولان و نظایر آن، دوام بیاورند و مانع فروپاشی جامعه و فرهنگ ایرانی شوند.

منبع:گاما

مخلصیم رفقا

پی سی کنکور – مجله جامع و سایت کنکور شامل : اخبار کنکور و دانش آموزی، نکات و مطالب مشاوره ای کنکور، سوالات کنکور، جزوه های درسی و تستی کنکور، آزمون های آزمایشی، برنامه ریزی کنکور، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور و . . .

تلگرام پی سی کنکور

پی سی کنکور : کتاب کار زبان انگلیسی یازدهم جهت افزایش یادگیری دارای سوالات و تمرین هایی می باشد که می تواند برای امتحانات پایان ترم نیز مهم باشد. ما در این مطلب سعی داریم جواب و روش حل سوالات کتاب کار زبان انگلیسی دهم را به شما داوطلبان عزیز ارائه کنیم،هم چنین می توانید در صورت لزوم جواب کتاب کار زبان یازدهم ، جواب کتاب کار زبان دوازدهم را نیز ببینید.جواب پرسش های نمونه تاریخ دهم انسانی درس چهارم

 

سوالات و پاسخنامه امتحان نهایی شهریور 99 دوازدهم

دانلود سوالات کنکور زبان 98 با پاسخ تشریحی و کلید

دانلود تمام سوالات امتحان نهایی عربی دوازدهم (ریاضی و تجربی)

تهیه کننده : آرزو صف آرا

ضمنا در پاسخ تصویر دوم صفحه 65 ، I را جایگزین i کنید.

 

با تشکر از کانال زبان visionch@

 

سوالات و پاسخنامه امتحان نهایی شهریور 99 دوازدهم

دانلود سوالات کنکور زبان 98 با پاسخ تشریحی و کلید

دانلود تمام سوالات امتحان نهایی عربی دوازدهم (ریاضی و تجربی)

دانلود تمام سوالات امتحان نهایی دین و زندگی دوازدهم (تجربی، ریاضی، انسانی)

دانلود سوالات کنکور هنر 98 با پاسخ تشریحی و کلید

دانلود امتحانات نهایی سوم دبیرستان شهریور 99 + پاسخنامه تشریحی

نظرتون در رابطه با مطلب بالا چیه؟

1- نظرات بدون اسم تایید نمی شوند!

2- نظرات خود را به دور از توهین، تحقیر و تمسخر دیگران ارسال کنید.

3- نظرات شما پس از ارسال، حداکثر ظرف چند ساعت توسط مدیریت تائید خواهند شد.

یادت نره ! اسمت رو وارد کن

◉ زمان کارت ورود به جلسه کنکور 99 مشخص شد

◉ زمان برگزاری کنکور 99 اعلام شد

◉ برنامه امتحانات نهایی شهریور 99 اعلام شد

◉ حذفیات 20 درصدی کتب درسی دوازدهم کنکور و امتحان نهایی

◉ دفترچه بدون کنکور 99 منتشر شد

پیشنهاد سردبیر

زمان برگزاری کنکور 99 (آخرین اخبار تغییر زمان کنکور 99)

روش مطالعه دروس در تابستان برای کنکور + توصیه رتبه های برتر

چکار کنیم در امتحانات نهایی 20 بگیریم؟

حذفیات 20 درصدی و منابع 80 درصدی کتب درسی دوازدهم کنکور و امتحان نهایی… جواب پرسش های نمونه تاریخ دهم انسانی درس چهارم

چگونه در ماه رمضان برای کنکور بخوانیم؟ – برنامه ریزی کنکور در…

مطالب تصادفی

دانلود جزوه لغات و اصطلاحات مهم عربی کنکور + معنی

کارنامه قبولی پزشکی کنکور 98 منطقه 3

جواب خود را بیازمایید و با هم بیندیشیم شیمی دوازدهم(فصل…

کلمات مترادف و تعریف های زبان انگلیسی دوازدهم (ویژه…

▉ جمع بندی کنکور 99

▉ بهترین منابع جمع بندی کنکور 99

▉ دانلود جزوه جمع بندی کنکور 99

▉ سوالات کنکور سال های اخیر

 

▋ گروه کنکوری ▋ مشاوره کنکور

سایت کمک آموزشی پی سی کنکور به صورت تخصصی در زمینه کنکور فعالیت می کند و تلاش دارد تا بتواند به عنوان بروزترین مرجع کنکور ایران تازه ترین مطالب را در اختیار علاقه مندان قرار دهد. پی سی کنکور به هیچ گونه موسسه و دسته ای متعلق نمی باشد و هر گونه کپی و رونوشت از مطالب نیر تنها با ذکر لینک فالو و مستقیم به مطلب مورد نظر مجاز می باشد.

 

پست های اخیر

سوالات و پاسخنامه امتحان نهایی شهریور 99 دوازدهم

دانلود سوالات کنکور زبان 98 با پاسخ تشریحی و کلید

کارت ورود به جلسه کنکور 99 + زمان و نحوه دریافت + نکات مهم

تعداد شرکت کنندگان کنکور 99 / آمار جدید داوطلبان کنکور تجربی انسانی ریاضی ۹۹

دانلود تمام سوالات امتحان نهایی عربی دوازدهم (ریاضی و تجربی)

دانلود تمام سوالات امتحان نهایی تاریخ دوازدهم انسانی

دانلود تمام سوالات امتحان نهایی دین و زندگی دوازدهم (تجربی، ریاضی، انسانی)

دانلود سوالات کنکور هنر 98 با پاسخ تشریحی و کلید


Downloads-icon

سوالات متن تاریخ دهم

سوالات درس به درس تاریخ دهم با جواب

فرمت PDF + لینک دانلود مستقیم قرار گرفت

نام درس : تاریخ | موضوع : سوالات متن | نویسنده : محمد امیری – بهرام شفعی جواب پرسش های نمونه تاریخ دهم انسانی درس چهارم

منتشر شده در نمره برتر | پایه و رشته : دهم – انسانی

 

سوالات متن تاریخ دهم : در این مطلب هم برای شما عزیزان قصد داریم تا یک جزوه بسیار عالی از درس تاریخ برای شما قرار دهیم . درس تاریخ یکی از درس های اختصاصی رشته انسانی میباشد که در مطالب قبلی برای شما گام به گام تاریخ دهم را قرار داده بودیم.

فیلم ادبیات انسانی

دمتون گرم

عاللیی

عالی بود دمتون گرم

مفید بودمرسی

ممنون

خاهش

خواهش اینجوریه ولی دمت گرم عالی بود موفق باشید

با سلام بسیار عالی بود

👍👍…

معلم ها میگن درس تاریخ نیاز به سوال نداره .. متن و بخونیم راحت تریم ومنم برای تکلیف شب عیدم میخوام…

اره والا

یکی که درسش خوبه میشه کمکه من کنه

دمتون شیک

فیلم های عربی پایه دهم خیلی خوب بود.

کوشش

معلم تاریخمون که سوال نمیگه یه خلاصه چرت و پرت مانند میگه بعد شب امتحانی هم ما به خره میمونیم دمتون گرم

خخ لایک دارید شما .دقیقا مثل ما

دقیقا مثل معلم ما بعد انتظار نمره کاملو از ما داره

خخخخخخ

بسیار عالی


دانلود سوالات از درس 1 تا 16 Downloads-icon

جواب پرسش های نمونه تاریخ دهم انسانی درس چهارم
جواب پرسش های نمونه تاریخ دهم انسانی درس چهارم
0


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جواب آزمايش هاي كتاب آزمايشگاه يازدهم x بخوانید...