حل تمرین فارسی دوازدهم انسانی درس هشتم

حل تمرین فارسی دوازدهم انسانی درس هشتم
حل تمرین فارسی دوازدهم انسانی درس هشتم

معنی شعر متن از پاریزتا پاریس فارسی دوازدهم


جواب قلمرور زبانی درس 8 فارسی دوازدهم


جواب قلمرو ادبی درس8 فارسی دوازدهم


جواب قلمرو فکری درس 8 فارسی دوازدهم

[email protected]

حل تمرین فارسی دوازدهم انسانی درس هشتم

09305561992

ادرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید و از اخرین اخبار مطلع شوید

ما رادر شبکه های اجتماعی زیر دنبال کنید


درس1 فارسی دوازدهم


درس 2 فارسی دوازدهم


درس3 فارسی دوازدهم


درس4 فارسی دوازدهم


درس5 فارسی دوازدهم

حل تمرین فارسی دوازدهم انسانی درس هشتم


درس6 فارسی دوازدهم


درس7 فارسی دوازدهم


درس8 فارسی دوازدهم


درس9 فارسی دوازدهم


درس10 فارسی دوازدهم


درس11 فارسی دوازدهم


درس 12 فارسی دوازدهم


درس 13 فارسی دوازدهم


درس 14 فارسی دوازدهم


درس 15 فارسی دوازدهم


درس 16 فارسی دوازدهم


درس17 فارسی دوازدهم


درس 18 فارسی دوازدهم

[email protected]

09305561992

ادرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید و از اخرین اخبار مطلع شوید

ما رادر شبکه های اجتماعی زیر دنبال کنید

برای تابستان برنامه ریزی داری؟

(تخفیف 50 درصدی فقط همین امروز )

دیدن این بسته ویژه

سلام, با دانلود گام به گام فارسی دوازدهم از سری مقالات گام به گام دوازدهم با شما هستیم. دوازدهمی هایی که می خواهید از مباحث ادبیات تعلیمی, غنایی و… و ادیبات انقلاب اسلامی, داستانی و ادبیات جهان که واقعا مباحث سخت و نفس گیری هستند به آسانی و راحتی نمرات بالایی رو بدست بیاورید مطالعه این مقاله رو بشما پیشنهاد میکنم. با توجه به رویکرد مهارتی فارسی این گام به گام تاثیر بسزایی در تقويت مهارتهاي زباني و فرا زباني شما دارد. اساتید مجرب ما کالبد شکافی تحلیل هر اثر از لحاظ زباني ، ادبي و فكري که خود شامل قلمرو گسترده ای می باشد را هم از قلم ننداخته اند تا شما آسوده خاطر باشید. ما در این مطلب برای شما  دانلود گام به گام فارسی دوازدهم رو آماده کردیم. که شما کلیه فصل ها رو میتونید در اون پیدا کنید.

رایگان دانلود کن !

حل تمرین فارسی دوازدهم انسانی درس هشتم

شما می توانید گام به گام فارسی را به همراه سایر دروس، از طریق اپلیکیشن نمره باکس دانلود کنید.

تصاویر اپلیکیشن: (برای بزرگنمایی کلیک کنید)

در ضمن فایل PDF گام به گام فارسی دوازدهم رایگان می باشد.

در این گام به گام که ما برای شما آماده کرده ایم پاسخ به تمام سوالاتی که در این 8 فصل کتاب فارسی دوازدهم وجود داره به صورت کاملا تشریحی برای شما آماده شده است. شما با دانلود pdf گام به گام فارسی دوازدهم در این مسیر یعنی پاسخ به سوالات کتاب درسی و  همچنین تسلط بیشتر به مفاهیم و تمارین کتاب درسی که در درس فارسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است قدم های روبه جلو و مثبتی بر می دارید.. در دیجی کنکور به ما ثابت شده است که مقالات گام به گام بسیار تاثیر گذار و مفید هستند اما اگر از آن به درستی استفاده نشود می‌تواند تأثیرات بدی بر روی درک شما از مفاهیم فارسی داشته باشد. دانلود گام به گام فارسی دوازدهم که شما می‌توانید آن را در این پست انجام دهید، می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در درک شما از فارسی دوازدهم داشته باشد ولی اگر از آن به درستی استفاده نکنید به اینصورت که قبل از مطالعه کتاب فارسی پایه دوازدهم به گام به گام رجوع کنید به جرأت می‌توان گفت که تأثیر منفی بر روی درک شما از این درس بسیار مهم خواهد گذاشت. پس ما از شما تقاضا می کنیم ابتدا خودتان بر روی تمارین و مسائل کتاب درسی به صورت ویژه ای زمان بگذارید و بر روی آنها فکر کنید و سپس به دانلود گام به گام ، که در پایین این پست قرار دارد بپردازید. در باکس دانلودی زیر می توانید به سادگی حل تمرین فارسی دوازدهم را دریافت کنید. همه فایل ها همراه با پاسخ های کاملا تشریحی هستند. همچنین اگر نیاز به سایر گام به گام های پایه دوازدهم داشتید می توانید به بخش گام به گام دوازدهم  مراجعه کنید.

دانلود

دانلود  گام به گام دوازدهم

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تشکر فراوان

خیلی عالی بود واقعا ممنون و مچکر از سایت گرامی

واقعا این اخر سالی بدردم خورد

واقعا عالیییییییییییییییییییییییییییییه مرسییییییییییییییییییییی خدا خیرتون بده خیلی خیلی ممنون

میشه گفت خیلی خوبه

بگم چی،واقعا عاااالیه سایتتون، واقعا یکی از بهترین سایت هاست،خدا خیرتون بده

نام کاربری یا ایمیل

رمز عبور

مرا به خاطر بسپار


دانلودDownloads-icon


Downloads-icon


pdf گام به گام فارسی دوازدهم تجربیDownloads-icon


pdf گام به گام فارسی دوازدهم ریاضیDownloads-icon


دانلود pdf گام به گام فارسی دوازدهم انسانیDownloads-icon



{{ successMsg }}

{{ errorMsg }}

لطفا کدی که برای شما ارسال شده است را وارد کنید.حل تمرین فارسی دوازدهم انسانی درس هشتم

بنظر میرسد شما قادر به دریافت پیامکهای ما نیستید!
لطفا برای فعال سازی کد
{{ receive_code }}

را از طریق شماره
{{ identity }}

به شماره
10001883

ارسال کنید.
منتظر بمانید تا فعال سازی انجام شود!

لطفا برای حساب خود رمز عبور وارد کنید.

لطفا کدی که برای شما ارسال شده است را وارد کنید.

بنظر میرسد شما قادر به دریافت پیامکهای ما نیستید!
لطفا برای فعال سازی کد
{{ receive_code }}

را از طریق شماره
{{ identity }}

به شماره
10001883

ارسال کنید.
منتظر بمانید تا فعال سازی انجام شود!

لطفا برای حساب خود رمز عبور وارد کنید.

برای استفاده بسیاری از امکانات گاما و خیلی از وبسایت ها باید جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

برای این کار باید به تنظیمات مرورگر خود مراجعه کنید.
در صورت نیاز به راهنمایی اینجا کلیک کنید..

{{ total }} مورد پیدا کردم!

نمونه سوال+44,000

محتوای آموزشی+12,000

پرسش و پاسخ+12,000

آزمون آنلاین+2,700

درسنامه آموزشی +1,200

مدرسه یاب+130,000

نمونه سوال

محتوای آموزشی

پرسش و پاسخ

آزمون آنلاین

درسنامه آموزشی

مدرسه یاب

معلم خصوصی

مناسب برای رشته های:
– علوم ریاضی
– علوم تجربی
– ادبیات و علوم انسانی
– علوم و معارف اسلامی
مباحث :
فصل یکم- ادبیات تعلیمی
درس 1: شکرِ نعمت
درس 2: مست و هُشیار
فصل دوم- ادبیات پایداری
درس 3: آزادی
درس 5: دماوندیه
فصل سوم- ادبیات غنایی
درس 6: نی‌نامه
درس 7: در حقیقت عشق
فصل چهارم- ادبیات سفر و زندگی
درس 8: از پاریز تا پاریس
درس 9: کویر
فصل پنجم- ادبیات انقلاب اسلامی
درس 10: فصل شکوفایی
درس 11: آن شب عزیز
فصل ششم- ادبیات حماسی
درس 12: گذر سیاوش از آتش
درس 13: خوانِ هشتم
فصل هفتم- ادبیات داستانی
درس 14: سی مرغ و سیمرغ
درس 16: کباب غاز
فصل هشتم- ادبیات جهان
درس 17: خندۀ تو
درس 18: عشق جاودانی

برای دانلود
ثبت نام کنید (
وارد شوید
) و کیف پول خود را شارژ کنید.

لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.

آزمون آنلاین

25 تست

تست کنکور سراسری فارسی (3) دوازدهم | درس 14: سی مرغ و سیمرغ

آزمون آنلاین

20 تست

تست آمادگی کنکور سراسری فصل 6 (درس 12 و 13) فارسی دوازدهم | ادبیات حماسی…

آزمون آنلاین

20 تست

تست کنکور سراسری فارسی (3) دوازدهم | درس 8: از پاریز تا پاریسحل تمرین فارسی دوازدهم انسانی درس هشتم

2 صفحه

آزمون نوبت اول فارسی (3) دوازدهم دبیرستان عترت | دی 1397

2 صفحه

آزمون نیمسال اول فارسی (3) دوازدهم دبیرستان طالقانی | درس 1 تا 10

3 صفحه

امتحان نیمسال اول فارسی (3) دوازدهم دبیرستان نمونه دولتی عفاف | دی 1397

3 صفحه

امتحان ترم اول فارسی (3) دوازدهم دبیرستان محمد الدوره | دیماه 1398

3 صفحه

نمونه سوال امتحان نوبت اول فارسی (3) دوازدهم مشترک کلیه رشته‌ها | سری 3 + پاسخ

6 صفحه

امتحان نیم سال اول فارسی (3) دوازدهم دبیرستان پسرانه نور | دی 1397

5 صفحه

امتحان ترم اول فارسی3 دوازدهم دبیرستان نمونه خیامی قائن | دی 1398

4 صفحه

آزمون هماهنگ تکوینی فارسی دوازدهم | استان خراسان رضوی _ اسفند 1397

3 صفحه

امتحان ترم اول فارسی (3) دوازدهم دبیرستان امام خمینی گرگان | دی 1397

5 صفحه

آزمون نوبت اول فارسی (3) دوازدهم دبیرستان شهید دكتر بهشتی | دی 98

توضیح کامل قلمرو ادبی، قلمرو زبانی و قلمرو معنایی درس های فارسی (3) دوازدهم

جواب کارگاه متن پژوهی قلمرو ادبی زبانی فکری صفحه ۱۱۵ و ۱۱۶ کتاب ادبیات فارسی پایه دوازدهم جواب کارگاه متن پژوهی درس سیزدهم خوان هشتم از سایت نکس لود دریافت کنید.

مهدی : نمیدونم کاش بچه ها جواب رو بفرستن.

برای دریافت “جواب کارگاه متن پژوهی درس سیزدهم خوان هشتم صفحه 115 و 116 فارسی دوازدهم” لطفا نظری در نظرات پایین سایت برای ما بفرستید یا از دکمه صورتی
ارسال نظر استفاده
کنید.

کو خب؟؟؟

چرا؟

حل تمرین فارسی دوازدهم انسانی درس هشتم

خووبه

ممنونم

خوبه

خوب عااااالی

عالیه

خوبه ممنون بابت لطفتون 😋

ممنون

مممممممنوووووننننننن

ممنون از زحمات

خوبه

خیلی خوبه فقط هموز ندیدیم چرا اول باید نظر بدیم

..

خوبه

خوبه

خوب

خوب

خوب بود

….

خوب

ارسال

..

مفید بود

خیلی خوب بود

عالی بود خیلی مفید بود

متشکر

خیلی خوب بوده

خوب

عالی بود

عالی بود

عالی

کاش جواب کارگاه درس پژوهی خوان هشتم رو بگید

لطفا پاسخ دهید

خوب

عالب

نمیدانم

حل تمرین فارسی دوازدهم انسانی درس هشتم

در متن زیر گروه های اسمی و وابسته های پیشین و پسین را مشخص کنیدرخش زیبا،رخش غیرتمند،رخش بیمانند،یا هزارش یادبود خوب خوابیده است

خوب بود

نمیدونم

عالی….

خوب بود

عال3

عالی

خوب بود

خوان هشتم؟

👍👍👍👍

جواب سوال کارگاه درس پژوهشی درس خان هشتم

خوب بود

عالی عالی ممنون

خوب

خوب

عالی

عالی خیلی خوب

الکیه. همش تبلیغات

م

هيچ

عالی

عتلیه

ممنون

◙ پاریز کلاس ششم ابتدایی نداشت. ناچار می‌بایست ده فرسخ راه را پیموده به سیرجان بروم. عصر با «الاغ تور» از پاریز راه می‌افتادیم؛ سه فرسخ کوهستانی آب و آبادی داشت؛ امّا از«کرّان» به بعد هفت فرسنگ تمام بیابان ریگزار بود. آب از این ده برمی‌داشتیم و صبح، هنگام چریغ آفتاب کنار قنات حسنی در شهر سیرجان اتراق می‌کردیم. نخستین سفر من، شهریور ماه 1316 شمسی برای کلاس ششم دبستان چنین انجام گرفت. ده فرسنگ راه را دوازده ساعته می‌رفتیم.

قلمرو زبانی: فرسخ: فرسنگ، شش کیلومتر / پیمودن: طی کردن (بن ماضی: پیمود، بن مضارع: پیما) / چریغ آفتاب: چراغ آفتاب، طلوع آفتاب، صبح زود / اتراق کردن: موقتا در جایی اقامت گزیدن، توقف چند روزه در سفر به جایی /

بازگردانی:

پیام:

◙ از کلاس سوم دبیرستان ناچار می‌بایست به کرمان برویم؛ بنابراین بعد از دو سه سال ترک تحصیل که دوباره وسایل فراهم شد، 35 فرسنگ راه بین سیرجان و کرمان را دو شبه با کامیون طی کردیم. دو سال دانشسرای مقدّماتی طی شد. ادامۀ تحصیل در تهران پیش آمد. این همان سفری است که هنگام مراجعه به بانک اعتبارات ایران برای من تداعی شد؛ زیرا آن روز سیصد تومان پول مجموعا تهیّه کرده بودم که به تهران بیایم و این، مخارجِ قریب شش ماه من بود.حل تمرین فارسی دوازدهم انسانی درس هشتم

قلمرو زبانی: دانشسرای: / تداعی: یاد آوری، به خاطر آوردن / مخارج: هزینه / قریب: نزدیک(هم آوا؛ غریب: ناآشنا)

بازگردانی:

پیام:

◙ وقتی از پاریز به رفسنجان آمدم، به من سفارش شد که بردن سیصد تومان پول تا تهران همراه یک محصّل، خطرناک است! ناچار باید از یک تجارتخانۀ معتبر به تهران حواله گرفت. به سفارش این و آن به تجارتخانه امین مراجعه کردم. اتاقی بود با یک میز و دو صندلی؛ پیرمرد لاغر – که بعداً فهمیدم امین صاحب تجارتخانه است – پشت میز نشسته بود. هیچ باور نداشتم اینجا یک تجارتخانه باشد. گفتم  حوالۀ سیصد تومان برای تهران لازم دارم. او گفت بده، پول را بده. خجالت دهاتی مانع شد بگویم شما که هستید؟ بی اختیار سیصد تومان را دادم. پیرمرد از داخل کازیۀ روی میز یک پاکت کهنه را که از جایی برایش رسیده بود، برداشت. کاغذ مثلثّ روی پاکت را که برای چسباندن در پاکت به کار می‌رود، پاره کرد. روی آن حوالۀ سیصد تومان به تهران نوشت و امضایی کرد و به من داد. امضای امین داشت امّا نه نشانۀ تجارتخانه داشت، نه کاغذ بزرگ بود، نه ماشین تحریر و نه ماشین نویس و نه ثبت و نمره؛ هیچ و هیچ… .

قلمرو زبانی: محصّل: دانش آموز/ حواله: نوشته ای که به موجب آن دریافت کننده ملزم به پرداخت پول یا مال به شخص دیگری است / دهاتی: روستایی / کازیۀ: جاکاغذی /

پیام:

◙ نخستین روزی که از پاریز خارج شدم (1316) سیرجان را آخر دنیا حساب می‌کردم، و امسال (1349 ) که به اروپا رفتم، گمانم این است که عالمی را دیده ام؛ امّا چه استبعادی دارد که عمری باشد و روزی خاطراتی از سفر ماه هم بنویسم! آرزوها پایان ندارد. آدمی به هر جا می‌رود، گمان می‌کند به غایت القصوای مقصود خود رسیده است؛ در صورتی که دنیا بی پایان است.

قلمرو زبانی: استبعادی: دور دانستن، بعید شمردن چیزی / غایت القصوا: حد نهایی چیزی، کمال مطلوب

بازگردانی:

پیام:

◙ عبور هواپیما از روی دریای مدیترانه همیشه آدمی را غرق دریای تصوّرات تاریخی می‌کند؛ البتّه توقّف ما در امّان و آتن بیش از نیم ساعت طول نکشید و به قول بیرجندی‌ها، یک «سرپری» زدیم. از امّان به بعد تغییر زمین آشکار شد. سواحل شرقی مدیترانه از  زیباترین نواحی عالم است. بیشتر راه را از روی دریا گذشتیم. جزیره‌های کوچک و بزرگ، مثل وصله‌های رنگارنگ بر طیلسان آبی مدیترانه دوخته شده است.

عبور …غرق می کرد: استعاره / سرپر زدن: توقف کوتاه / سواحل: ج ساحل / نواحی: ج ناحیه (هم آوا؛ نواهی: نهی شده ها) / طیلسان: گونه ای ردا/ دوختن: (بن ماضی: دوخت؛ بن مضارع: دوز) / قلمرو ادبی: مثل وصله‌های رنگارنگ …: تشبیه

◙ فرودگاه آتن، نوساز و مربوط به دوران حکومت سرهنگ‌هاست و مثل اینکه مردم هم از این حکومت چیزهای چشمگیری دیده اند. شوخی روزگار است که مهد دموکراسی عالم، یعنی آتن، که دو هزار و هشتصد سال قبل حتّی برای آب خوردن در شهر هم، مردم رأی می‌گرفتند و رأی می‌دادند، از بیم عقرب جرّارۀ دموکراسی قرن بیستم، ناچار شده به مار غاشیۀ حکومت سرهنگ‌ها پناه ببرد.

قلمرو زبانی: چشمگیر: شایان توجه، با ارزش و مهم / مهد: گهواره / بیم: ترس / جراره: ویژگی نوعی عقرب زرد بسیار سمی که دمش روی زمین کشیده می شود / قلمرو ادبی: شوخی روزگار: اضافه استعاری/ عقرب جرّارۀ دموکراسی: اضافه تشبیهی / مار غاشیۀ حکومت سرهنگ‌ها: اضافه تشبیهی / از بیم عقرب جرّارۀ … به مار غاشیۀ حکومت سرهنگ‌ها پناه بردن: زبانزد؛ به معنای از ترس چاله در چاه افتادن / سرهنگ‌ها: مجاز از نظامیان

بازگردانی:

پیام:

◙ رم، پایتخت ایتالیا، شهری است قدیمی، دیوارهای قطور و باروهای دود خوردۀ آن به زبان حال بازگو می‌کند که روزگاری از فراز همین برج‌ها، فرمان به سواحل دریای سیاه داده می‌شده و کرانه‌های فرات، خط از کرانۀ رود تیبر می‌خواندند و امّا دنیا همیشه به یک رو نمی‌ماند. آخرین چراغ امپراتوری روم را موسولینی روشن کرد که چند صباحی تا حبشه و قلب افریقا امپراتوری‌های نیز پیش راند. چه خوش گفته اند که «دولت مستعجل» بود. امّا همه می‌دانیم که بزرگ هم مانند آدم‌های ثروتمند، معمولاً از سوء هاضمه می‌میرند.».

قلمرو زبانی: قطور: ستبر / بارو: دیوار قلعه / فراز: بالا / به یک رو نمی‌ماند: به یک گونه / صباح: بامداد، سپیده دم، پگاه / مستعجل: زود گذر، شتابنده / سوء هاضمه: بدگواری / قلمرو ادبی: دود خوردۀ: کنایه از دیرین / سواحل: مجاز از مردم سواحل / کرانه: کناره، ساحل / خط می‌خواندند: کنایه از فرمابری/ چراغ روشن کردن: کنایه از رونق دادن / صباح: مجاز از مدت اندک/ دولت مستعجل: تلمیح به شعر حافظ /

پیام:

دیوارهای کهن روم که هنوز طاق ضربی دروازه‌های آن باقی است، حکایت از روزگاران گذشته دارد. یک روز دنیایی به روم چشم داشت و از آن چشم می‌زد؛ امّا امروز به جای همۀ آن حرف‌ها وقتی اعتصاب کارگران فقیر ماهیگیر و کشتی ساز ایتالیا را می‌بینیم، باید این شعر معروف خودمان را تکرار کنیم (گویا از حاج میرزا حبیب خراسانی است)

قلمرو زبانی: طاق ضربی: سقف خمیده و گنبدی / قلمرو ادبی: دنیا: مجاز از مردم دنیا / روم: مجاز از مردم روم /چشم داشت: کنایه از توجه داشتن / چشم می‌زد: کنایه از ترسیدن

پیام:

کاووس کیانی که کی اش نام نهادند / کی بود و کجا بود و کی اش نام نهادند؟

قلمرو زبانی: کیانی: منسوب به کی؛ هر یک از پادشاهان داستانی ایران از کی قباد تا دارا / کی: پادشه / جهش ضمیر /  قلمرو ادبی: واج آرایی «ک» / تلمیح / جناس: کی نخست و دوم / قالب: قطعه

بازگردانی: کاووس کیانی که او را پادشاه نام نهادند کی زندگی می کرد و کجا بود و کی او را نام نهادند؟

پیام: پند گرفتن از تاریخ

خاکی است که رنگین شده از خون ضعیفان / این ملک که بغداد و ری اش نام نهادند

قلمرو زبانی:  ملک: / قلمرو ادبی: رنگین شده از خون: کنایه از جان باختن

بازگردانی: این سرزمین، سرزمینی است که به خاطر جان باختن انسانی‌های ستم دیده بسیاری از خون رنگین شده است و ما آن را بغداد و ری نام نهاده ایم.

پیام: آبادانی وابسته به جانفشانی مردم است

صد تیغ جفا بر سر و تن دید یکی چوب / تا شد تهی از خویش و نی اش نام نهادند

قلمرو زبانی: صد: مجاز از بسیار / جفا: ستم / قلمرو ادبی: تیغ جفا: اضافه تشبیهی / سر، تن: تناسب / چوب: مجاز از نی / جانبخشی /

بازگردانی: بسیار تیغ ستم بر سر و تن چوب نی وارد شد تا اینکه از خویش تهی شد و تبدیل به ساز نی شد.

پیام: با رنج و دشواری پیشرفت به انجام می رسد

دل گرمی و دم سردی ما بود که گاهی / مردادمه و گاه دی اش نام نهادندحل تمرین فارسی دوازدهم انسانی درس هشتم

قلمرو زبانی: مردادمه: مرداد ماه / قلمرو ادبی: واج آرایی «م» / دل گرمی: کنایه از امیدواری / دم سردی: کنایه از غمگینی / اغراق / حسن تعلیل

بازگردانی: امیدواری و غمگینی ما بود که گاهی آن را مردادماه و گاه دی نام نهادند.

پیام: تأثیر اندیشه انسان

آیین طریق از نفس پیر مغان یافت / آن خضر که فرخنده پی اش نام نهادند

قلمرو زبانی: طریق: طریقت / مغان: موبدان زرتشتی؛ در ادبیات عرفانی، عارف کامل و مرشد / فرخنده پی: خوش قدم /  قلمرو ادبی: نفس: مجاز از سخن / تلمیح به داستان خضر /

بازگردانی: آن خضر که او را خوش قدم نام نهادند آیین طریقت را از سخن پیر مغان یاد گرفت.

پیام: لزوم پیروی از پیر، لزوم داشتن آموزگار

◙ با راه آهن به بروکسل پایتخت بلژیک می‌رفتیم. در بین راه در کشور فرانسه یک ایستگاه وجود داشت که دسته گلی تازه در کنار بنایی یادبود نهاده بودند و بر بالای آن با خطّ درشت و بسیار روشن نوشته شده بود: «در اینجا چهل و هشت هزار نفر در برابر سپاه نازی ایستادند و همه کشته شدند.» و در آخر آن این جمله به زبان فرانسه نوشته شده بود: « این مطلب را هیچ وقت فراموش نکنید.»

قلمرو زبانی:

پیام:

◙ من بعد از خواندن این مطلب متوجّه شدم که دنیا عجیب فراموشکار است! بیست سی سال پیش چه کارها کرده که امروز اصلاً به خاطر نمی‌آورد! امّا نه، تاریخ فراموشکار نیست. در کنار بروکسل کوه و تپّه‌های بسیاری وجود دارد که «واترلو» خوانده می‌شوند. این همان جایی است که جنگ عظیم ناپلئون روی داد و سرنوشت او را تعیین کرد. یک تپّۀ یادگاری بزرگ که حدود پنجاه متر ارتفاع دارد، در آنجا بر پاست که اطراف آن را چمن کاشته اند و بر بالای آن مجسّمۀ شیری را نهاده اند. خواهید گفت این تپّه چگونه پیدا شده؟ زنانی که در جنگ‌های ناپلئونی شوهر و اقوام خود را از دست داده بودند، هر کدام، یک طَبَق پر از خاک کرده اند و در اینجا ریخته اند. مجموع این طبق‌های خاک، این تپّه را به وجود آورده است تا ما به بالای آن برویم و محوّطۀ میدان را تماشا کنیم.

قلمرو زبانی: طبق: سینی گرد / قلمرو ادبی: دنیا: مجاز از مردم دنیا / تاریخ: مجاز از تاریخ نگار /

بازگردانی:

پیام:

◙ علاوه بر آن، یک پانوراما در اینجا ساخته شده که از شاهکارهای هنری است. یک چادر بزرگ که قطر آن از پنجاه متر بیشتر است، در وسط زده اند. بر دیوارۀ آن از اطراف، منظرۀ جنگ واترلو را به صورت نقّاشی مجسّم کرده اند. تمام میدان به خوبی نقّاشی شده؛ یک طرف سرداران ناپلئون با سپاهیان منظّم، در آن گوشه، توپخانه، در جای دیگر سپاهیان دشمن و بالاخره ناپلئون در آن دور دست بر اسب سفید، متفکّر، به دورنمای جنگ می‌نگرد. چند شعاع کم نور خورشید از پس ابرها این نکته را بازگو می‌کند که روزی آفتابی نیست. وحشت ناپلئون از بارندگی  است که توپخانۀ او را از تحرّک باز خواهد داشت.

جالب آنکه راهنمای ما می‌گفت تمام این مناظر بر اساس تعریف ویکتورهوگو از میدان جنگ – در جلد دوم کتاب بینوایان – ساخته شده؛ یعنی نقّاش و طرّاح همان توصیفات ویکتورهوگو را نقاشی کرده اند. من شاید حدود سی و پنج سال پیش این شرح را در پاریز خوانده بودم. حالا دوباره در ذهنم مجسّم می‌شد.

قلمرو زبانی: پانوراما: پرده نقاشی که در ساختمانی که سقف مدور دارد به دیوار سقف بچسبانند چنان که هر کس در آنجا بایستد گمان کند که افق را در اطراف خود می بیند / مناظر: ج منظره / مجسّم کرده اند: جسمیّت دادن / قلمرو ادبی:

بازگردانی:

پیام:

◙ وقتی در پاریس بودم، یک روز، نامه‌ای از پاریز به پاریس به نام من رسید. نامه را آقای هدایت زاده، معلمّ کلاس سوم و چهارم ابتدایی من، برایم نوشته بود؛ به یاد گذشته‌ها و خاطرات پاریز و خواندن بینوایان ویکتورهوگو.

◙ این معلمّ شریف باسواد سفارش کرده بود که اگر سر قبر ویکتور هوگو رفتم، از جانب او فاتحه‌ای برای این نویسندۀ بزرگ طلب کنم. این نامه مرا به فکر انداخت. متوجّه شدم که قدرت قلم این نویسنده تا چه حد بوده است که فرهنگ و تمدّن فرانسوی را حتّی در دل دهات دورافتادۀ ایران مثل پاریز، هم فرا برده است. کاری که نه سپاه ناپلئون می‌توانست بکند و نه نیروی شارلمانی و نه سخنرانی‌های دوگل.

قلمرو زبانی: / قلمرو ادبی: فاتحه‌: مجاز از سوره الحمد

بازگردانی:

پیام:

از پاریز تا پاریس، باستانی پاریزی

■ نقل است که از او [ابراهیم ادهم] پرسیدند که روزگار چگونه می‌گذرانی؟ گفت: «سه مَرکب دارم؛ بازبسته؛ چون نعمتی پدید آید، بر مَرکب شُکر نشینم و پیش او بازشوم و چون بلایی پدید آید، بر مَرکب صبر نشینم و پیش بازروم و چون طاعتی پیدا گردد، بر مَرکب اخلاص نشینم و پیش روم.»

قلمرو زبانی: نقل است: آورده اند / می‌گذرانی: سپری کردن / مَرکب: اسب، آنچه بر آن سوار شوند / بازبسته: وابسته، پیوسته و مرتبط / پدید آید: پدید شود /  بازشوم: بازروم / بازروم: می روم / پیش: نزد، جلو / قلمرو ادبی: مَرکب شُکر: اضافه تشبیهی / مَرکب صبر: اضافه تشبیهی / طاعت: / مَرکب اخلاص: اضافه تشبیهی

بازگردانی:

پیام:                  

تذکرة الاولیاء، عطّار (۵۴۰ق.- ۶۱۸ق.)



حل تمرین فارسی دوازدهم انسانی درس هشتم
حل تمرین فارسی دوازدهم انسانی درس هشتم
0


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جواب سوال های کتاب آزمایشگاه دهم x بخوانید...