پاسخگویی

پاسخگویی
پاسخگویی

“پاسخ­گوي آنلاين مرکز ملّي” سامانه­ اي است که با حضور روزانه 35 کارشناس به صورت زنده به پرسش‌هاي مخاطبان در محيط مجازي پاسخ مي­ دهد و تاکنون بيش از 188هزار پرسش را در حوزه­ هاي مختلف پاسخ­گويي نموده­ اند.
 کاربران و پرسشگران محترم می توانند از طریق  این لینک  پاسخ سوالات خود را از کارشناسان بخش پاسخگویی آنلاین دریافت نمایند.

 

.:: پاسخگویی آنلاین ::.

 

 

پاسخگویی

 


سارینا

۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ۰۴:۱۷


karami

۱۳۹۸/۱۰/۰۴ ۲۰:۳۲


محمدشريفي

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ ۱۷:۴۲


سعید کمالی پور

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ ۲۱:۳۶


اسلام

۱۳۹۸/۱۲/۰۸ ۱۹:۱۹

با توجه به عدم امکان پاسخگویی در بخش نظرات لطفا سوالات خود را در سامانه «ارسال پرسش» یا بخش «پاسخگویی آنلاین» مطرح نمائید

درباره ما

کلیه حقوق متعلق به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی می باشد ©

اين واحد با همکاري بيش از 300 نفر از فضلا و اساتيد حوزه علميه در رشته‌هاي مختلف علوم اسلامي، از طريق شماره تلفن سراسري «096400»، روزانه 12 ساعت، از ساعت 8 صبح الي 14  و بعد از ظهر از ساعت 16 الی 20 شب و با استفاده از 300 خط تلفن در خدمت هموطنان عزيز مي باشد.

استقبال از اين سامانه، بسيار بيشتر از حد امکانات و ظرفيت موجود است؛ به طوري که در ماه مبارک رمضان بر اساس گزارش ترافيك سنجي شرکت مخابرات، روزانه بيش از 150هزار بار شماره اين مرکز از سراسر کشور گرفته شده است.

توفيقاتي که مرکز در طول راه اندازي اين خدمت کسب کرده است پاسخ­گويي روزانه به بيش از 6 هزار پرسش و بيش از 12 میلیون سوال در طول راه اندازي اين سامانه است.

در سامانه پاسخگويي تلفني، سؤالات مراجعان به دو طريق گفتگوي زنده با کارشناسان و پست صوتي انجام مي ­گيرد.

پاسخگویی

با توجه به عدم امکان پاسخگویی در بخش نظرات لطفا سوالات خود را در سامانه «ارسال پرسش» یا بخش «پاسخگویی آنلاین» مطرح نمائید

درباره ما

کلیه حقوق متعلق به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی می باشد ©

درباره ما

کلیه حقوق متعلق به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی می باشد ©

درباره ما

کلیه حقوق متعلق به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی می باشد ©

بیشتر بخوانید…

درباره ما

کلیه حقوق متعلق به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی می باشد ©

description

قابل توجه پرسشگران محترم ، برای دسترسی به آرشیو گفتگوهای انجام شده خود می توانید از طریق لینک زیر وارد شودید https://user.pasokhgoo.ir/chat

 

 

پاسخگویی

سوال پیامکی

#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضویhttps://eitaa.com/eporsesh

سلام اگر مراد شما ختنه کردن است، نوزاد توسط دکتر خانم هم ختنه شود اشکالي ندارد.

علیکم السلام در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد. اما باید از بیان و نشر دروغ و شایعه که منبع خبری معتبری ندارد یا از نظر مقررات، ممنوع است، اجتناب شود.

سلام شرکت نکردن اگر موجب تضعیف نظام اسلامی شود، حرام است.مقام معظم رهبری سایت leader.ir
همراهی و شرکت کردن در اینگونه مسائل بر همه مسلمین لازم است.سایت آیت الله مکارم

پاسخگویی

سلام
اذان راديو و تلوزيون معيار شرعي دخول وقت نماز نيست، بله اگر بر اساس يک معيار شرعي دخول وقت نماز ثابت شود در ابتداي وقت نماز ميتوان نماز را شروع کرد. ضمنا نسبت به اذان صبح بعضي مراجع تصريح دارند كه بايد با تاخير شروع شود.

سلام؛آن گوشتها که براي افراد نيازمندتحت پوشش خيريه اهدا مي شود فقط بايد به مصرف آن نيازمندان برسد و شاغلان در آن خيريه که جزء افراد نيازمند تحت پوشش محسوب نميشوند،در آن سهمي ندارد.

سلام؛رنگ کردن موها حرام يا گناه نيست. در صورتي که بعد از بررسي مشخص شود اين خون ديدن ها حکم حيض دارد بنظر اکثر مراجع بهتر است از رنگ کردن موها در ايام حيض اجتناب نماييد.توضيح بيشتر و بررسي جهت پاسخ فقهي حکم آن خوها تماس با096400يا مراجعه بهwww.eporsesh.com

سلام؛جنابت زن به2امرست1.نزديکي يا همان دخول جنسي(چه مني خارج شود يانه،ارضا بشوند يانه)2.بنظر اکثر مراجع:خروج رطوبت همزمان بارسيدن به اوج شهوت(ارضاي کامل)(چه درخواب يابيداري،بااختيار يابي اختيار).(اوج شهوت به حالتي گفته ميشودکه درآن حال معمولازن ازخودبيخودميشودولذت زيادي ميبردومايعي ترشح ميکند،بعدازتمام شدن آن حال،احساس تخليه شدن و ارضاميکند.حالت شهوتش تمام ومعمولابدنش کمي سست ميشود.)

سلام؛خواندن«تلفظ کردن»آياتيکه سجده واجب داردبرحائض و جنب حرام است(بنظربرخي مراجع خواندن کل سوره اي که درآن سجده واجب است«حتي بسم الله اول سوره»حرام است)اماخواندن بقيه قرآن حرام نيست.(فقط نبايدآيات واسماءمتبرکه مس شود)(سوالات احکام رابانام مرجعتان ارسال بفرماييد)

سلام؛هر ذکري که در رکوع و سجود بگوييد کافي است و احتياطاًآن ذکر به اندازه سه مرتبه “سبحان الله” يا يک مرتبه “سبحان ربي العظيم و بحمده” باشد.بهتر است همان ذکر مشهور براي رکوع را سه مرتبه يا هفت مرتبه تکرار نمايد.توضيح بيشتر تماس با096400.

جدول زمان بندی حضور کارشناسان

در سامانه پاسخگويي پیامکی ، سؤالات مراجعان پس از ارسال سؤال به شماره پیامک( 30007461)
پاسخ سؤالات برای پرسشگر ارسال میشود .
برای پاسخگویی دقیق به سؤالات شرعی لازم است نام مرجع تقلید پرسشگر در پیامک درج شود.

این مرکز به دلیل کثرت سؤالات مراجعان امکان پاسخ به سؤالات : تعبیر خواب و استخاره را ندارد

در سامانه پاسخگويي تلفني، سؤالات مراجعان به دو طريق گفتگوي زنده با کارشناسان و پست صوتي انجام مي ¬گيرد.

اين واحد با همکاري بيش از 300 نفر از فضلا و اساتيد حوزه علميه در رشته‌هاي مختلف علوم اسلامي، از طريق شماره تلفن سراسري «096400»، از ساعت 8 صبح الي 8 شب و با استفاده از 300 خط تلفن در خدمت هموطنان عزيز مي باشد.
استقبال از اين سامانه، بسيار بيشتر از حد امکانات و ظرفيت موجود است؛ به طوري که در ماه مبارک رمضان بر اساس گزارش ترافيك سنجي شرکت مخابرات، روزانه بيش از 150هزار بار شماره اين مرکز از سراسر کشور گرفته شده است.
توفيقاتي که مرکز در طول راه اندازي اين خدمت کسب کرده است پاسخ¬گويي روزانه به بيش از 6 هزار پرسش و بيش از 12 میلیون سؤال در طول راه اندازي اين سامانه است.
در سامانه پاسخگويي تلفني، سؤالات مراجعان به دو طريق گفتگوي زنده با کارشناسان و پست صوتي انجام مي ¬گيرد.

* واحد پاسخگويي تلفني(09640)
* پاسخگويي اينترنتي(گفتگوي زنده و ايميل)
* پاسخ‌گويي پيامکی(30007461)

اخلاق

تاریخ اسلام

احکام شرعی

کلام و اعتقادات

علوم قرآن و حدیث

مشاوره خانواده،ازدواج و….

مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی نمایندگی خراسان رضوی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران در تاريخ 18 مرداد ماه 1339 تأسيس گرديد. برخی از وظايف بانک مرکزی عبارتند از حفظ ارزش داخلی و خارجی پول ملی کشور، انتشار اسکناس و ضرب سکه‌های فلزی رايج کشور، تنظيم مقررات مربوط به معاملات ارزی و ريالی، نظارت بر صدور و ورود ارز و پول رايج کشور، تنظيم کننده نظام پولی و اعتباری کشور، نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری … بيشتر

براساس فصل سوم قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال 1351 و آخرین اصلاحات آن، ارکان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:1 – مجمع عمومی.
2 – شورای پول و اعتبار.
3 – هیئت عامل.
4 – هیئت نظارت اندوخته اسکناس.
5 – هیئت نظار.

گنجينه بی‌مانند «خزانه جواهرات ملی» مجموعه‌ای از گرانبهاترين جواهرات جهان است که طی قرون و اعصار بدين صورت فراهم آمده است. اهميت جواهرات موجود در «خزانه جواهرات ملی» به ارزش اقتصادی آن محدود نمی‌گردد، بلکه نمايانگر ذوق و سليقه صنعتگران و هنرمندان ايران زمين در دوره‌های مختلف تاريخ و به عنوان ميراث تاريخی، هنری، نماينده هنرهای مستظرفه کشور پهناور ما است.

سياست پولی به مجموعه‌ای از سياست‌هايی اطلاق می‌شود كه جهت تحقق اهداف اقتصادی كلان يا كاهش خسارات ناشی از عملكرد نظام پولی جهت كنترل حجم نقدينگی در اقتصاد به كار گرفته می‌شود…. بيشتر

ابزارهای سياست پولی در ايران عبارتند از ابزارهای مستقيم شامل کنترل نرخ‌های سود بانکی و سقف اعتباری و ابزارهای غيرمستقيم که شامل نسبت سپرده قانونی، اوراق مشاركت بانك مركزی و سپرده ويژه بانكها نزد بانك مركزی است.

پاسخگویی

شامل سياستهای پولی جاری (سالانه) مصوب شورای پول و اعتبار و بايگانی آن به تفکيک سال.

در اين بخش شما می‌توانيد تمامی مطالب منتشره بانک مرکزی را بيابيد. اين مطالب شامل انواع نشريات ادواری و موردی، پژوهش‌ها،… است. برخی از نشريات بانک عبارتند از نماگرهای اقتصادی، خلاصه تحولات اقتصادی کشور، گزارش اقتصادی و ترازنامه، و مجله روند…. بيشتر

گزارش اقتصادي و ترازنامه بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران که در مجمع
عمومي بانک مرکزی تصويب می‌شود و تهيه و تنظيم اين گزارش در اداره بررسيهاي اقتصادي صورت می گيرد.

نشريه علمی- تخصصی بانك مركزی جمهوری اسلامی ايران

براساس قانون پولی و بانکی کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران بعنوان تنظيم کننده نظام پولی و اعتباری کشور، موظف به تنظيم مقررات مربوطه است… بيشتر

شامل کليه قوانين پولی و بانکی مانند قانون پولی و بانکی کشور، قانون عمليات بانکی بدون ربا (بهره) ، لایحه قانونی اداره اموربانک ها ، قانون اجازه تاسیس بانک های غیردولتی ، قانون تنظیم بازارغیرمتشکل پولی

شورای پول و اعتبار به عنوان مهمترين رکن بانک مرکزی، دارای وظايف متعددی است از جمله رسيدگی و تصويب مقررات مورد نياز برای اجرای قانون پولی و بانکی کشور

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران جهت نيل به اهداف خود که همانا کنترل تورم و توسعه اقتصادی است، اقدام به گردآوری و تهيه طيف وسيعی از آمارهای اقتصادی می‌کند که اين آمارها بطور عمده شامل انواع شاخص‌های قيمت، گزارش بررسی بودجه خانوار، آمارهای صنعتی، آمار فعاليت‌های ساختمانی و آمار فعاليت‌های خدماتی است…. بيشتر

مدیریت کل آمارهای اقتصادی مسئولیت تهیه طیف گسترده‌ای از آمارها و شاخص‌های اقتصادی را به عهده دارد. این فعالیت‌ها شامل طراحی و اجرای بررسی‌های آماری،‌روش‌های مربوط به تجدیدنظر و انتشار گزارش‌های مختلف است.

مجموعه حسابهای ملی ايران شامل آخرين نتايج حسابهای ملی سالانه، حسابهای ملی فصلی، جداول داده – ستانده، حساب جريان وجوه منابع مالی، آمار موجودی سرمايه، شاخص‌های بهره‌وری، آمارهای مالی دولت‌، شاخص‌های اقتصادی و مفاهيم اساسی می‌باشد.

… بيشتر

در اين قسمت شما می‌توانيد بخشنامه‌های نظارتی را به تفکيک سال صدور بخشنامه ، شماره بخشنامه ، تاريخ صدور بخشنامه و موضوع بخشنامه مشاهده نماييد.

فهرست بانکها و موسسات اعتباري و ساير نهادهايي که مجوز تاسيس و فعاليت آنها توسط بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران صادر شده و تحت نظارت قرار گرفته‌اند در اين بخش قابل مشاهده است.

نظام پرداخت عبارت از ساز و كاری است كه می‌تواند وجه را از حسابی در يك بانك به حسابی در بانك ديگر منتقل نمايد و از اين رو نقش نظام پرداخت در اقتصاد همانند رگ‌هايی است كه پول را به بنگاه‌های مختلف اقتصادی می‌رسانند…. بيشتر

سامانه های پرداخت خرد و کلان نقشی حياتی در بانکداری الکترونيک ايفا می​کنند. هرگونه پرداخت الکترونيک از بستر اين سامانه ها امکان پذير است.

زيرساخت‌های فناوری مشتمل بر سامانه ها و شبکه های ارتباطی است که بستر امن و مطمئن پيام‌رسانی ، تبادل داده و ارتباطات بين سازمانی را فراهم می​آورند.

واحد پول ايران ريال است و پول رايج کشور به صورت اسکناس و سکه‌های فلزی قابل انتشار است. براساس قانون پولی و بانکی کشور، امتياز انتشار پول رايج کشور در انحصار دولت است و اين امتياز، با رعايت مقررات اين قانون، منحصراً به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران واگذار شده است…. بيشتر

سازمان توليد اسکناس و مسکوک يک واحد توليدی زيرمجموعه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران است که مسئوليت طراحی و توليد اسکناس و مسکوک کشور را برعهده دارد.

امروزه پس از سالها تلاش و پيگيري، كارخانه توليد كاغذ اسناد بهادار، كاغذ اسكناس، چك، صفحات پاسپورت و . . . را در داخل توليد نموده و اين گام بزرگی به سوی خودكفايي، استقلال و عدم وابستگی در زمينه توليد اوراق بهادار می باشد.

در اهتمام به مقوله «صیانت از حقوق شهروندی، شفاف سازی و تکریم ارباب رجوع» و در «پاسخ» به انتظارات هموطنان گرامی «سامانه پاسخگويی به شکايات و ارتباط‌ مردمی» بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرارگرفته است. این سامانه دریچه ارتباطی تک تک احاد مردم شریف کشورمان برای طرح «شکایات، درخواست‌ها، گزارش‌ها، انتقادها، اعلامات و پیشنهاد‌ها» با بانک مرکزی ج.ا.ا به عنوان ناظرعالی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و سایر فعالان مجاز بازار پول کشور است. مراجعه به سوابق، نشان‌دهنده موفقیت نسبی این سامانه در نیل به اهداف ایجادی آن می‌باشد به طوریکه در مدت زمان کوتاهی توانسته است بخش کثیری از درخواست‌‌ها را پاسخ داده و رضایت هموطنان شریف را فراهم نماید. انتظار داریم با همدلی و همکاری خود این بانک را در خدمت‌رسانی با کیفیت و سریع و همچنین ارتقای بازدهی «سامانه پاسخگويی به شکايات و ارتباط‌ مردمی» یاری نمایید. به همین منظور توجه شما را به نکات زیر معطوف می‌نماید:

الف) گام نخست : شایسته‌است موضوع مورد درخواست یا شکوائیه خود را مطابق “دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مشتریان مؤسسات اعتباری” مصوب شورای پول و اعتبار که طی بخشنامه شماره 306382/93 مورخ 15/11/1393 به کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری ابلاغ گردیده ؛ به واحد های بازرسی  و یا سامانه رسیدگی به شکایت بانک یا مؤسسه اعتباری مربوطه منعکس نمایید. در صورت عدم دریافت پاسخ  مناسب ویا اعتراض به پاسخ بانک عامل ، مراتب را به همراه مستندات درسامانه این بانک ثبت فرمایید. این امر موجب تسریع دربررسی تقاضا و  ارائه پاسخ به شما خواهد بود.ب) طرح موضوع توسط ذینفع: هرگونه شکایت و درخواستی، می‌بایست توسط ذینفع و یا وکیل قانونی او مطرح گردد. درج کامل مشخصات فردی و اطلاعات شعبه بانک یا مؤسسه اعتباری مورد نظر الزامی است.ج) شکواییه‌های مطروحه در محاکم قضایی: بدلیل قاطع بودن احکام دادگاه‌ها، شکواییه‌هایی که در محاکم قضایی مطرح و در حال رسیدگی هستند قابل بررسی توسط بانک مرکزی ج.ا.ا نمی‌باشند.د) موارد خاص: به منظور تسریع در رسیدگی به شکواییه‌ها، در ارتباط با مواردی که محور اصلی مکاتبات مردمی با بانک مرکزی ج.ا.ا می‌باشند، اطلاعات لازم در «سامانه پاسخگويی به شکايات و ارتباط‌ مردمی» ارائه گردیده است. از اینرو خواهشمند قبل از ثبت تقاضای خود دراین سامانه، اطلاعات مشروحه در 21 سرفصل موجود در سامانه را بدقت مطالعه فرمایید.

 

بانک‌های کشور در چارچوب ضوابط و مقررات قانون عملیات بانکی بدون ربا مبادرت به اعطای تسهیلات از محل منابع داخلی خود می‌نمایند و حسب مقررات جاری، تصمیم‌گیری درخصوص پرداخت تسهیلات در حیطه وظایف ارکان اعتباری بانک‌ها است. از این‌رو، شما می‌توانید درخواستتان را از طریق بانک‌های عامل و ترجیحاً نزد بانکی که حساب شما در آنجا متمرکز است، مطرح و پیگیری نمائید. چنانچه در جریان رسیدگی به تقاضای شما نیازی به کسب تائیدیه یا مجوز از طرف این بانک باشد بانک عامل راساً در این خصوص اقدام خواهد نمود.

منابع بانکها از وجوه سپرده‌گذاران تأمین می‌گردد و بانکها وکیل سپرده‌گذاران در بکارگیری وجوه می‌باشند لذا به هیج وجه مجاز به بخشودن سود نبوده و به لحاظ حفظ حقوق سپرده‌گذاران ناگزیر به وصول مطالبات خود می‌باشند.

با عنایت به اینکه “بانک‌ها دارای شخصیت حقوقی مستقل می‌باشند”، و تسهيلات خود را از محل وجوه سپرده گذاران تامین و در اختيار متقاضي قرار مي دهند ، لذا مكلفند براي وصول مطالبات خود اقدام نمايند. بر اساس مقررات جاری استمهال ، تقسیط مجدد تسهیلات و اعمال بخشودگی وجه التزام عهده‌ی مشتریان تحت شرایط ویژه از اختیارات هیأت مدیره، مدیران عامل،‌ مدیران امور شعب و رؤسای شعب بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری می‌باشند. لذا می‌بایست درخواست خود را به مسئولین ذیربط در بانک عامل یا مؤسسات مالی و اعتباری مورد نظر منعکس نمایید.

مطابق ماده 6 آئین نامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) اعطای تسهیلات عنداللزوم به تشخیص بانک، منوط به اخذ تأمین کافی برای حفظ منافع بانک و حسن اجرای قراردادهای مربوط می‌باشد. بنابه مراتب پذیرش یا عدم پذیرش ضامن به تشخیص بانک و مؤسسه اعتباری است.

با عنايت به اينکه منابع بانکها از وجوه سپرده گذاران تامين و در اختيار متقاضيان تسهيلات قرار مي گيرد، لذا بانکها مکلفند براي وصول مطالبات خود اقدام نمايند. براين اساس مطابق قرارداد اعطای تسهیلات و پذیرش شرایط بندهای عمومی حساب جاری، وام گیرنده و ضامن به بانک وکالت داده‌اند که بانک مطالبات ناشی از این قرارداد را از موجودی حساب‌ها و سپرده‌های متعلق به قرض‌گیرنده و متعهدین نزد هریک از شعب و واحدهای بانک و سایر بانک‌های کشور تأمین و برداشت نماید.

رسیدگی به مسئولیت ضامن و اسناد رهنی در گرو بانک‌ها، تابع قوانین موضوعه است و بانک مرکزی مطابق قوانین و مقررات نمی‌تواند وارد حوزه‌های یاد شده شود. لذا شایسته است موضوع از طریق مراجع قضایی مورد پیگیری قرار گیرد.

به منظور دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، متقاضیان گرامی می توانند از طریق ثبت نام در سامانه قرض الحسنه ازدواج بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به آدرس Ve.cbi.ir از تسهیلات موصوف بهره‌مند گردند. در این خصوص لازم است متقاضیان محترم قبل از ثبت نام ، آخرین اطلاعات از جمله شرایط و دستورالعمل اخذ تسهیلات ازدواج (شامل شرایط عمومی متقاضیان، مهلت ثبت‌نام، مبلغ تسهیلات، نرخ کارمزد، مدت بازپرداخت و …) ، نحوه ثبت نام و تکمیل فرم مربوطه، دریافت کد رهگیری 10 رقمی، مشاهده وضعیت متقاضی و سایر موارد مربوطه را که در دسترس عموم هموطنان قرار گرفته است، مطالعه نمایند. ضمناً در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر می‌توانند با شماره‌ تلفن‌های مندرج در سامانه یادشده با کاربران بانکهای عامل و یا کاربران بانک مرکزی تماس حاصل نمایند.

با عنایت به اینکه “بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دارای شخصیت حقوقی مستقل می‌باشند”، امور مربوط به استخدام، نقل و انتقال، حقوق، دستمزد و … در زمره امور داخلی بانک‌ها/ مؤسسات اعتباری قرار دارد و در این خصوص اقدامی از سوی بانک مرکزی متصور نیست.

ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به میزان 1000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می‌شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع به غیر از عراق 500 یورو یا معادل آن به سایر ارزها می‌باشد. متقاضیان ارز مسافرتی موظف به ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط هواپیما، ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور به بانک ملی می‌باشند. متقاضیان باید نسبت به پرداخت معادل ریالی ارز مسافرتی به شعب منتخب بانک ملی ایران اقدام و در مقابل آن سندحسابداری/رسید دریافت کنند. پرداخت ارز مسافرتی در باجه بانک ملی مستقر در مبادی خروجی (پس از باجه کنترل گذرنامه) و در مقابل دریافت سند حسابداری/رسید و ممهور کردن گذرنامه  متقاضی انجام می‌شود.

فروش ارز به مسافران هوایی، ریلی و دریایی سیاحتی و نیز زائرین عمره مفرده و عتبات عالیات که اعزام آن‌ها از طریق سازمان حج و زیارت صورت می‌پذیرد و در چارچوب بخش سوم مجموعه مقررات ارزی به نرخ مبادله‌ای مقدور نمی‌باشد از طریق بانک‌های عمل به نرخ بازار (آزاد) در مقابل ارائه گذرنامه، بلیط و ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) امکان‌پذیر می‌باشد.

بانک ‌تجارت‌‌ ارز دانشجویان بورسیه‌ و‌ غیربورسیه‌ و بانک ‌سامان منحصراً ارز دانشجویان غیربورسیه را پرداخت می‌نمایند.براساس تصمیمات متخذه و شرایط جاری کشور، در حال حاضر، پرداخت ارز جهت دانشجویان غیربورسیه صرفاً از مقطع فوق‌لیسانس به بالا صورت می‌پذیرد.

پیرو دستور العمل اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی این بانک پرداخت ارز بابت فرصت‌های مطالعاتی به بانکهای تجارت و سامان واگذار گردیده است.

با توجه به اين که در حال حاضر سامان‌دهي مؤسسات اعتباري ثبت‌شده (شامل تعاوني‌هاي اعتبار، صندوق‌هاي قرض‌الحسنه، شرکت‌هاي ليزينگ و صرافي‌ها ) در دستور کار اين بانک قرار دارد، رسيدگي به درخواست تأسيس صندوق قرض‌الحسنه امکان‌پذير نمي‌باشد.بديهي است پس از پايان برنامه ساماندهي مؤسسات مذکور و در صورت رسيدگي به تقاضاهاي تأسيس صندوق قرض‌الحسنه،‌ مراتب به نحو مقتضي اطلاع‌رساني خواهد شد.

پاسخگویی

کلیه متقاضیان تأسیس صرافی به منظور ارائه تقاضا، صرفاً می‌بایستی از طریق سامانه به نشانی Nbfi.cbi.ir به « بخش صرافی‌ها» مراجعه کرده و نسبت به ثبت تقاضای تأسیس صرافی اقدام و پس از ثبت اطلاعات درخواستی، کد رهگیری اخذ می‌نمایند و از طریق این کد مراحل ثبت را پیگیری کنند.شایان ذکر است‌ پذیرش تقاضای تأسیس صرافی صرفاً از طریق سامانه مزبور امکان پذیر می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر از مجوز سایر بانک‌ها و مؤسسات به پایگاه اطلاع‌رسانی این بانک به نشانی www.cbi.ir بخش نظارت بانکی مراجعه نمایید.

این قبیل موارد در صورتی قابل طرح و رسیدگی توسط بانک مرکزی می‌باشد که صندوق یا مؤسسه مذکور دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی باشند، در غیر اینصورت شکایات می‌بایست از طریق مراجع قضایی پیگیری شود.

بر اساس بخشنامه‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران کليه امور مربوط به رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی اشخاص از طريق شعب و واحدهای تابعه بانک‌ها و به صورت ذيل امکان پذير می باشد.

 

 

 

بر اساس ضوابط و مقررات هرگونه استخدام در بانک مرکزی منوط به تشخیص نیاز بانک، گذراندن مراحل مختلف آزمون استخدامی و گزینش می‌باشد.مراتب با درج آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار و سایت بانک به اطلاع عموم رسانده می‌شود. 

کليه اطلاعات موجود در سامانه تسهيلات و تعهدات بانک مرکزي راساً توسط بانکها و از طريق خطوط الکترونيکي ارسال و بروز رساني مي‌شود. لذا چنانچه پس از تسويه قسمتي از بدهي يا کل بدهي نزد شعب مورد نظر، اطلاعات ذي‌ربط در سامانه تسهيلات و تعهدات بانک مرکزي بروز نگردد، ناشي از عدم اعلام به موقع آن، توسط بخش متولي در ادارات مرکزي بانک مربوطه در تهران مي‎باشد. لذا اشخاص مي‌توانند جهت تسريع در فرآيند پيگيري اصلاح سوابق در سامانه تسهيلات وتعهدات بانکي و حصول اطمينان از ارسال اطلاعات خود با مسئولين ذي ربط هر بانک به شرح ليست پيوست تماس حاصل فرمايند. بديهي است تا زماني که اطلاعات مورد نظر به بانک مرکزي ارسال نشود، هيچگونه اقدامي از سوي اين بانک قابل انجام نخواهد بود. لازم به ذکر است حسب تکليف ماده 11 آيين نامه وصول مطالبات غيرجاري هيات وزيران، شبکه بانکي کشور مکلف گرديده است تا در مورد مشتريان بدحسابي که مجموع بدهي غيرجاري آنها در کل شبکه بانکي کشور بيش از 500 ميليون ريال باشد، تا تسويه بدهي‌هاي غيرجاري يا تعيين تکليف آن، در ارائه خدمات بانکي (به شرح مصوب در آن آيين نامه) محدوديت به عمل آورد. در اين راستا، پس از تسويه مطالبات توسط اشخاص، همانگونه که شرح داده شد، بروز رساني اطلاعات در سامانه تسهيلات و تعهدات بانکي و متعاقباً خروج از ليست بدحسابان توسط کارشناسان ادارات مرکزي بانک مربوطه در تهران (ليست پيوست) انجام مي‎شود. لذا در صورت نياز به پيگيري فرآيند اصلاح سوابق در سامانه مذکور با کارشناسان ذي ربط هر بانک تماس حاصل فرماييد. 

 

تهران – بلوار میرداماد – شماره 198

کد پستی: 33111-15496

صندوق پستی: 15875/7177

مرکز تلفن : 29951

پاسخگویی
پاسخگویی
0


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جواب های کتاب آزمایشگاه یازدهم x بخوانید...