پاسخ به تاریخ کرونا

پاسخ به تاریخ کرونا
پاسخ به تاریخ کرونا

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،…

محمدرضا پهلوی در کتاب «پاسخ به تاریخ» همه‌گیری کرونا را پیش‌بینی کرده است.

هم‌رسانی:

مدتی است تصویری با عنوان «اپیدمی کرونا و پیش‌بینی شاهنشاه آریامهر» در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان مثل توییتر و فیس‌بوک در حال دست‌به دست شدن است که ادعا می‌کند محمدرضا شاه پهلوی، در کتاب «پاسخ به تاریخ» شیوع اپیدمی کرونا را از شرق جهان پیش‌بینی کرده است. کتاب خاطرات آخرین پادشاه ایران نخستین بار در سال ۱۳۵۸ به زبان فرانسوی منتشر شد. 

این متن ادعا می‌کند:

پاسخ به تاریخ کرونا

«شرق خاصه، شرق دور، اژدهایی خفته در خود دارد که سرانجام، بیدار می‌شود. آنها به مدد جمعیت فراوان اقتصاد را مورچه‌وار و با سختکوشی ارتقا خواهند داد و سپس به مدد رموز پنهان طب خود و با گسترش بیماری‌های قابل سرایت اقتصاد غرب را زمین خواهد زد. من نشانه‌هایش را می‌بینم و در کمتر از نیم‌قرن شاهد پاندمی‌ای خواهیم بود که جهان را در رکود و ترس غرق خواهد کرد. غرب تقاص زیاده‌خواهی و بی‌قاعده‌گی‌اش را خواهد پرداخت.»

در توضیح تصویر آمده که «مراجعه شود به کتاب پاسخ به تاریخ» پس ما هم دقیقا همین‌کار را کردیم:

با نگاهی به نسخه‌های انگلیسی و ترجمه‌ فارسی این کتاب مشخص است که چنین محتوایی در کتاب «پاسخ به تاریخ» وجود ندارد و این ادعا، ادعایی ساختگی است.

بنابراین می‌توان به این ادعا که محمدرضا شاه پهلوی، پاندمی ویروس کرونا را در کتاب «پاسخ به تاریخ» پیش‌بینی شده است، نشان شاخ‌دار داد.

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد! (درباره‌ نشان‌های فکت‌نامه)

پروژه‌ای از

In deinem Browser ist JavaScript deaktiviert. Möchtest du mit dem klassischen Twitter weitermachen?

Ja

‏فکت‌نامه اولین سایت ‎#درستی‌سنجی سیاسی با تمرکز بر ایران است.

Iran’s first political ‎#factchecking website

English @factnameh_en

http://t.me/factnameh ‎

Du kannst deine Tweets vom Web aus und über Drittapplikationen mit einem Standort versehen, wie z.B. deiner Stadt oder deinem genauen Standort. Du hast jederzeit die Möglichkeit, Standortangaben nachträglich zu löschen.
Mehr erfahren

Hier ist die URL für diesen Tweet. Einfach kopieren und mit Freunden teilen.

پاسخ به تاریخ کرونا

Füge diesen Tweet zu deiner Webseite hinzu, indem du den untenstehenden Code einfügst. Mehr erfahren

Füge dieses Video zu deiner Webseite hinzu, indem du den untenstehenden Code kopierst. Mehr erfahren

Hmm, es gab ein Problem, den Server zu erreichen. Erneut versuchen?

Indem du Twitter Inhalte in deine Website oder App einbettest, akzeptierst du die Twitter Entwicklervereinbarung und die Entwicklerrichtlinien.

Auf deiner Timeline findest du in Echtzeit die Informationen, die dir wichtig sind.

Um einem Account zu entfolgen, Cursor zum Profilbild bewegen und Folgen-Button klicken.

Wenn du einen Tweet siehst, den du magst, dann klicke das Herz und zeige damit dem Verfasser, dass dir der Tweet gefällt.

Der schnellste Weg, den Tweet eines anderen mit deinen Followern zu teilen, ist ein Retweet. Tippe auf das Symbol, um ihn sofort zu retweeten.

Teile deine Gedanken zu einem Tweet ganz einfach in einer Antwort mit. Finde ein Thema, das dich interessiert, und leg direkt los.

Erhalte einen aktuellen Überblick, worüber sich andere zur Zeit unterhalten.

Folge mehr Accounts, um sofort Updates zu Themen zu bekommen, die dir wichtig sind.


Sieh sofort die neuesten Unterhaltungen zu jedem Thema.


Lass dir keine der besten Geschichten entgehen, während sie passieren.

تصویری با عنوان «اپیدمی کرونا و پیش‌بینی شاهنشاه آریامهر» در حال دست‌به دست شدن است که ادعا می‌کند محمدرضا شاه پهلوی، در کتاب «پاسخ به تاریخ» شیوع #کرونا را از شرق جهان پیش‌بینی کرده است.
چنین چیزی در کتاب خاطرات آخرین شاه ایران وجود ندارد.https://factnameh.com/fact-checks/2020-06-09-shah-coronavirus.html …pic.twitter.com/QmLK3ZRyEo

Zurück zum Anfang ↑

Twitter ist möglicherweise überlastet oder hat einen vorübergehenden Schluckauf. Probiere es erneut oder besuche Twitter Status für weitere Informationen.

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

پاسخ به تاریخ کرونا

Messenger

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

توضیح بی بی سی: محمدرضا پهلوی در آخرین کتاب خود با نام «پاسخ به تاریخ» تلاش کرد تا به پرسش نسل های بعد از خود درباره کارنامه و دوران زمامداری اش پاسخ بدهد. این کتاب در اصل به زبان فرانسه منتشر شده و پس از چندی برگردان آن به فارسی در ایران هم انتشار یافت.

شاه در مقدمه کتاب می نویسد که «در این کتاب قصد دارم نشان بدهم که چرا در راه رسیدن به اهدافم پافشاری می‎کردم و چرا می‎خواستم جامعه‎ای بر اساس عدالت اجتماعی و نه مبارزه طبقاتی بنا کنم؛ جامعه‎ای که همه در آن یکپارچه و وابسته به یکدیگر باشند. و گفتنی است چون همه کشورهای جهان- چه دنیای غرب، چه کشورهای بلوک شرق و چه جهان سوم – حسن تفاهم داشتم، این امکان برایم فراهم آمد که بتوانم در محیطی آکنده از صلح و صفا، کوشش خود را برای رساندن ایران به سوی تمدن بزرگ دنبال کنم.»

اینک سه دهه پس از درگذشت شاه، این موضوع مطرح است که پاسخ های او به تاریخ در آخرین کتاب اش تا چه حد قانع کننده است و تاریخ چه قضاوتی درباره او و کارنامه اش دارد.

به نظر می آید محمدرضا شاه پهلوی کتاب «پاسخ به تاریخ» را به عنوان آخرین دیدگاه خود در برخورد به سه موضوع به هم پیوسته به نگارش آورد. این سه موضوع عبارتند از: اول دفاع از مبدا حکومت و سلسله پهلوی؛ دوم، دفاع از طرح رای اصلاحی خود برای ایران و سوم، برخورد با انقلاب و توضیح آن.

حال پس از سی سال قضاوت تاریخ بر «پاسخ به تاریخ» شاه چه می تواند باشد؟ برای پاسخ باید دید امکان درک مشترک از «قضاوت تاریخ» وجود دارد یا خیر؛ به عبارت دیگر «قضاوت تاریخ» یعنی چه؟ آیا مراد قضاوت عوام بر پرونده حکومت شاه و پاسخ وی به تاریخ است و یا منظور رای خواص در مورد سلطنت پهلوی است؟

تفاوت گذاشتن بین این دو از آن جهت اهمیت دارد که معمولا قضاوت عوام متکی به احساس و تجربه شخصی است و البته تاثیر پذیر از پژوهش های تاریخی در مورد یک دوران خاص.

حال آنکه قضاوت خواص در بیان کمی پخته تر بوده و اساس آن مبتنی بر پژوهشها و کار علمی است. این نوشته کوتاه پاسخ شاه به تاریخ را از مورد مروری کوتاه قرار می دهد.

موضوع اولی که شاه در کتابش به آن می پردازد کوشش برای تفهیم یک چهارچوب تاریخی در جهت درک اصلاحات پهلوی برای خواننده است.

شاه از دیدگاه خود تاریخ ایران را از دوران اقتدار تا ضعف، از دوران قدر قدرتی تا استعمارزدگی مورد بررسی اجمالی قرار می دهد تا خواننده متوجه اهمیت و حساسیت اصلاحات عصر پهلوی بشود.

موضوع دومی که شاه به آن می پردازد توضیح و توجیه دیدگاه خود از تجدد و تجددطلبی است. وی از پرونده اصلاح طلبی و تجدد خواص خود دفاع می کند و اگرچه برخی انتقادها و اشتباهات را می پذیرد (مانند تشکیل حزب رستاخیز) اما بر سر مسائل مهم هم چنان بر سر موضع است (برخورد با مصدق و کودتای 28 مرداد) و یا اصولا مسائل و مشکلات را نمی بیند (مانند نقض قانون اساسی مشروطه از سوی حکومت وی و اینکه حکومتش از بن استبدادی بود.)

دفاع شاه از پرونده اصلاح طلبی و تجددخواهی حکومت خود بااهمیت ترین بخش کتاب است. چراکه خواننده متوجه می شود که شاه برای ایران و آینده ایرانیان نقشه هایی داشته است که شاید بتوان آن را از دیدگاه خاص وی «تجدد» نام نهاد.

بدین معنی که شاه مانند بسیاری از حکومت گران هم دوره خود زاویه دید خاص خود از تجدد را داشته است و برای عملی کردن آن کوشش کرده است.

از این منظر اگر در اوایل انقلاب به وجهی از شخصیت و نظرات شاه کمتر توجه می شد به نظر می آید که حال دیگر زمان آن رسیده است که با کمی دوری جستن از اساس برنامه اصلاحی تجددخواهی شاه را مورد بررسی دقیق تر و منصفانه تری قرار دهیم.

این بدین معنی نیست که نظرات شاه را در بست قبول یا رد کنیم بلکه منظور بازنگری دوران حکومت وی در پرتوی برنامه تجددخواهی او با دیدگاه منصفانه تری است.

از این منظر پاسخ شاه به تاریخ می تواند و باید تا انجا که به دفاع از برنامه تجددخواهی اش مربوط می شود، مورد تجدید نظر قرار گیرد.

موضوع سوم برخورد شاه با انقلاب است؛ انقلابی که تمام دنیا را تعجب زده و شاه را به طور کامل ” کیش و مات” و حیران کرد.

شاه در پاسخ خود به تاریخ به رای العین نشان می دهد که نه انقلاب را درک می کند، نه ریشه های آن را می تواند رد یابی کند و نه نقش نظام حکومتی خود را در به وجود آوردن آن می فهمد.

با وجود آنکه شاه در مقطعی در روند انقلاب به مردم می گوید که صدای انقلاب آنان را شنیده است، اما در پاسخ خود به تاریخ نشان می دهد که نه تنها چنین نیست، بلکه وی همه کس را مسئول انقلاب می داند مگر خودش را.

اینکه گفته شده است مهم ترین و برجسته ترین رهبر انقلاب ایران در سال 1357 “خود شاه بوده است” مسئله مهمی است که بر شاه تا پایان زندگی کاملا پوشیده ماند.

بنابراین، بخش سوم کتاب، یعنی برخورد و درک شاه از انقلاب، همچنان پس از 30 سال شاید غم انگیزترین جنبه از شخصیت او و پاسخ شاه به تاریخ باشد.

در بررسی پاسخ شاه به تاریخ پس ازگذشت سی سال مهم ترین بخش پاسخ وی که به نظر می آید حال نیاز به جدیدنظر و بازنگری دارد، برنامه تجددخواهی عصر پهلوی است که شاه در آن نقش مهمی داشت.

این برنامه اصلاحی و تجدد خواهی تا به حال زیر آواری از احساسات انقلابی و نادیده گرفتن نکات مثبت و دست آوردهای آن بوده است.

شاید زمان آن رسیده باشد که نگاهی منطقی تر و عینی تر از این دوران داشته باشیم. از این دفاعیه شاه از اصلاحات خود و پدرش بی شک در پرتویی نوین جلوه گر می شود و می تواند در قرائت نوین از عصر پهلوی به عنوان بخشی از “مواد خام” مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد.

پاسخ به تاریخ (به فرانسوی: Réponse à l’histoire) (به انگلیسی: Answer to History: The Shah’s Story) نام کتاب خاطراتی نوشته محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران است که در اصل به زبان فرانسه و پس از وقوع انقلاب (۱۳۵۷) نگاشته شده‌است. این کتاب بعداً به زبان انگلیسی و زبان فارسی برگردانده شد. شاه در پیشگفتار دربارهٔ کتاب می‌گوید: .mw-parser-output blockquote.templatequote{margin-top:0}.mw-parser-output blockquote.templatequote div.templatequotecite{line-height:1em;text-align:right;padding-right:2em;margin-top:0}.mw-parser-output blockquote.templatequote div.templatequotecite cite{font-size:85%}

در این کتاب قصد دارم نشان بدهم که چرا در راه رسیدن به اهدافم پافشاری می‌کردم؛ و چرا می‌خواستم جامعه‌ای بر اساس عدالت اجتماعی، و نه مبارزه طبقاتی بنا کنم؛ جامعه‌ای که همه در آن یکپارچه و وابسته به یکدیگر باشند؛ و گفتنی است چون با همه کشورهای جهان_ چه دنیای غرب، چه کشورهای بلوک شرق و چه جهان سوم_ حسن تفاهم داشتم، این امکان برایم فراهم آمد که بتوانم در محیطی آکنده از صلح و صفا، کوشش خود را برای رساندن ایران به سوی تمدن بزرگ دنبال کنم.[۱]

مشخص نیست که چه کسی نخستین بار این کتاب را به زبان فارسی برگردانده است، اما حسین ابوترابیان در مقدمه‌ای که بر ترجمه این کتاب نوشته‌است؛ افزوده که در خاطرات احمدعلی مسعود انصاری با نام من و خاندان پهلوی چنین آمده‌است:[۲]

وقتی شاه در مکزیک به سر می‌برد، سید حسین نصر و هوشنگ نهاوندی برای ترجمه کتاب پاسخ به تاریخ به مکزیک فراخوانده شدند. بنا بود نهاوندی ترجمه فارسی کتاب و نصر آن را به انگلیسی ترجمه کند…[۳]

برخی تفاوت‌ها در نسخه انگلیسی کتاب و نسخه فرانسوی آن به چشم می‌خورد. از آن جمله در صفحه ۱۷۱ نسخه انگلیسی دربارهٔ تفویض نسخت وزیری به بختیار آمده‌است که شاه با اکراه و تحت فشار انگلیسی‌ها به آن تن داده‌است؛ در حالی که چنین پاراگرافی در ترجمه فرانسه و فارسی موجود نیست:
پاسخ به تاریخ کرونا

“It was with some reluctance and under foreign pressure that I agreed to appoint him Prime Minister” and later it is written that Bakhtiar’s appointment was endorsed by Britain’s former foreign secretary whom pleaded Shah to leave the country.

مطابق توضیح هوشنگ نهاوندی مترجم فارسی کتاب از نسخه فرانسوی در کتابش “آخ‍ری‍ن روزه‍ا: پ‍ای‍ان س‍ل‍طن‍ت و م‍رگ ش‍اه” این تفاوت‌ها به این علت وجود دارند که ترجمه نسخه انگلیسی بعد از نسخه فرانسوی آماده شده و تغییرات مطابق نظر خود شاه بوده که در روزهای پایانی عمر نظری منفی نسبت به انگلیس و آمریکا بخاطر عدم حمایت از حکومت وی پیدا کرده بوده‌است.

به گفته آبراهامیان، آخرین وصیت سیاسی شاه، یعنی کتاب پاسخ به تاریخ عجیب است. شاه مدعی شده هدف اصلی انگلیسی‌ها از حمله به ایران در سال ۱۳۲۰، رهایی از شر پدرش بود، چون بواسطه لغو امتیاز نفتی، خشم آنان برانگیخته شده بود. به باور شاه، انگلیسی‌ها همراه با شرکت‌های نفتی و «روحانیون مرتجع» عملاً انقلاب اسلامی را به تلافی دفاع او از اوپک و آرمان فلسطینی‌ها طراحی کرده بودند. هم فلسطینی‌ها و هم اسرائیلی‌ها از شنیدن چنین سخنانی شگفت زده می‌شدند. شاه به هنگام مرگ مدعی شد که C.I.A به همراه M.I.6 انقلاب ۱۳۵۷ را طراحی کردند. او لفاظانه می‌پرسد: «چه کسی پول تظاهراتی را داده که شرکت کنندگانش زلف سیاه و بلوند داشته‌اند؟ این هیبت به ندرت در ایران دیده می‌شود.» وی پیدایش و گسترش حزب توده و نیز ترور ناموفق خودش توسط فداییان اسلام را به انگلیس مربوط می‌داند و می‌نویسد «ما همیشه مشکوک بودیم که مصدق مامور انگلیسی هاست».[۴]

متن کامل کتاب پاسخ به تاریخ با نگارش تحت وب[پیوند مرده]

if (! window.gloader) { window.gloader = [ “glow”, {map: “http://node1.bbcimg.co.uk/glow/glow/map.1.7.7.js”}]; } bbcRequireMap = {“jquery-1″:”http://static.bbc.co.uk/frameworks/jquery/0.1.8/sharedmodules/jquery-1.6.2”, “jquery-1.4″:”http://static.bbc.co.uk/frameworks/jquery/0.1.8/sharedmodules/jquery-1.4”, “swfobject-2″:”http://static.bbc.co.uk/frameworks/swfobject/0.1.3/sharedmodules/swfobject-2”, “demi-1″:”http://static.bbc.co.uk/frameworks/demi/0.9.2/sharedmodules/demi-1”, “gelui-1″:”http://static.bbc.co.uk/frameworks/gelui/0.9.3/sharedmodules/gelui-1”, “cssp!gelui-1/overlay”:”http://static.bbc.co.uk/frameworks/gelui/0.9.3/sharedmodules/gelui-1/overlay.css”, “istats-1″:”http://static.bbc.co.uk/frameworks/istats/0.8.1/modules/istats-1”, “relay-1″:”http://static.bbc.co.uk/frameworks/relay/0.2.1/sharedmodules/relay-1”, “clock-1″:”http://static.bbc.co.uk/frameworks/clock/0.1.5/sharedmodules/clock-1”, “canvas-clock-1″:”http://static.bbc.co.uk/frameworks/clock/0.1.5/sharedmodules/canvas-clock-1”, “cssp!clock-1″:”http://static.bbc.co.uk/frameworks/clock/0.1.5/sharedmodules/clock-1.css”, “jssignals-1″:”http://static.bbc.co.uk/frameworks/jssignals/0.3.3/modules/jssignals-1”, “jcarousel-1″:”http://static.bbc.co.uk/frameworks/jcarousel/0.1.8/modules/jcarousel-1″}; require({ baseUrl: ‘http://static.bbc.co.uk/’, paths: bbcRequireMap, waitSeconds: 30 }); blq.assetPath=”http://static.bbc.co.uk/frameworks/barlesque/1.31.0/desktop/2.7/”; blqOnDomReady(function() { blq.tagEnglishLinks(“لینک به سایت انگلیسی”,”blq-main”); blq.suggest_short = false; blq.addAutoSuggest(true); }); blq.setEnvironment(‘live’); if (blq.setLabel) blq.setLabel(‘searchSuggestion’, “u062cu0633u062au062cu0648″);
if(typeof(bbcdotcom) === ‘undefined’) {
bbcdotcom = {
createObject: function(namespace){
var names = namespace.split(‘.’),
next = ”,
i = 0,
len = names.length;
for(i; i < len; i++){
if('' !== next) {
next = ('object' === typeof next[names[i]]) ? next[names[i]] : next[names[i]] = {};
} else {
next = ('object' === typeof window[names[i]]) ? window[names[i]] : window[names[i]] = {};
}
}
}
}
bbcdotcom.createObject('bbcdotcom.stats');
}

/**/

/**/

@import “http://wscdn.bbc.co.uk/worldservice/styles/core/1/core.css?v22”;
@import “http://wscdn.bbc.co.uk/worldservice/styles/core/1/rtl/layout.css?v22″;

ws.serverDate = new Date(2012,02-1,28,19,11,27);

ws.serverDayOfWeek = ‘2’;
ws.tc2Service = ‘persian’;

ws.siteCatalyst = {
queryString: ”,
referrer: ‘http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.bbc.co.uk%2Fpersian%2Firan%2F2010%2F07%2F100728_shah_anniv30_behrouz_book.shtml&h=HAQEDgiEzAQFVfkTaEjBiuXrLGXthLP1B6UGiJbPOQca3Ag’,
section: ‘iran’,
service: ‘persian’,
siteVersion: ‘1024’,
storyId: ‘5755365’,
documentType: ‘story’,
uri: ‘/persian/iran/2010/07/100728_shah_anniv30_behrouz_book.shtml’,
isMobile: null
}
//

British Broadcasting CorporationHome

دسترسی برای معلولان

مازیار بهروز

پاسخ به تاریخ کرونا

استاد تاریخ در دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو

محمد رضا شاه پس از خروج از ایران، همراه با هانری بونیه در حال نوشتن کتاب پاسخ به تاریخ است.

توضیح بی بی سی: محمدرضا پهلوی در آخرین کتاب خود با نام «پاسخ به تاریخ» تلاش کرد تا به پرسش نسل های بعد از خود درباره کارنامه و دوران زمامداری اش پاسخ بدهد. این کتاب در اصل به زبان فرانسه منتشر شده و پس از چندی برگردان آن به فارسی در ایران هم انتشار یافت.

شاه در مقدمه کتاب می نویسد که «در این کتاب قصد دارم نشان بدهم که چرا در راه رسیدن به اهدافم پافشاری می‎کردم و چرا می‎خواستم جامعه‎ای بر اساس عدالت اجتماعی و نه مبارزه طبقاتی بنا کنم؛ جامعه‎ای که همه در آن یکپارچه و وابسته به یکدیگر باشند. و گفتنی است چون همه کشورهای جهان- چه دنیای غرب، چه کشورهای بلوک شرق و چه جهان سوم – حسن تفاهم داشتم، این امکان برایم فراهم آمد که بتوانم در محیطی آکنده از صلح و صفا، کوشش خود را برای رساندن ایران به سوی تمدن بزرگ دنبال کنم.»

اینک سه دهه پس از درگذشت شاه، این موضوع مطرح است که پاسخ های او به تاریخ در آخرین کتاب اش تا چه حد قانع کننده است و تاریخ چه قضاوتی درباره او و کارنامه اش دارد.


به نظر می آید محمدرضا شاه پهلوی کتاب «پاسخ به تاریخ» را به عنوان آخرین دیدگاه خود در برخورد به سه موضوع به هم پیوسته به نگارش آورد. این سه موضوع عبارتند از: اول دفاع از مبدا حکومت و سلسله پهلوی؛ دوم، دفاع از طرح رای اصلاحی خود برای ایران و سوم، برخورد با انقلاب و توضیح آن.

حال پس از سی سال قضاوت تاریخ بر «پاسخ به تاریخ» شاه چه می تواند باشد؟ برای پاسخ باید دید امکان درک مشترک از «قضاوت تاریخ» وجود دارد یا خیر؛ به عبارت دیگر «قضاوت تاریخ» یعنی چه؟ آیا مراد قضاوت عوام بر پرونده حکومت شاه و پاسخ وی به تاریخ است و یا منظور رای خواص در مورد سلطنت پهلوی است؟

تفاوت گذاشتن بین این دو از آن جهت اهمیت دارد که معمولا قضاوت عوام متکی به احساس و تجربه شخصی است و البته تاثیر پذیر از پژوهش های تاریخی در مورد یک دوران خاص.

حال آنکه قضاوت خواص در بیان کمی پخته تر بوده و اساس آن مبتنی بر پژوهشها و کار علمی است. این نوشته کوتاه پاسخ شاه به تاریخ را از مورد مروری کوتاه قرار می دهد.

در بررسی پاسخ شاه به تاریخ پس ازگذشت سی سال مهم ترین بخش پاسخ وی که به نظر می آید حال نیاز به جدیدنظر و بازنگری دارد، برنامه تجددخواهی عصر پهلوی است که شاه در آن نقش مهمی داشت

مازیار بهروز

موضوع اولی که شاه در کتابش به آن می پردازد کوشش برای تفهیم یک چهارچوب تاریخی در جهت درک اصلاحات پهلوی برای خواننده است.

شاه از دیدگاه خود تاریخ ایران را از دوران اقتدار تا ضعف، از دوران قدر قدرتی تا استعمارزدگی مورد بررسی اجمالی قرار می دهد تا خواننده متوجه اهمیت و حساسیت اصلاحات عصر پهلوی بشود.

موضوع دومی که شاه به آن می پردازد توضیح و توجیه دیدگاه خود از تجدد و تجددطلبی است. وی از پرونده اصلاح طلبی و تجدد خواص خود دفاع می کند و اگرچه برخی انتقادها و اشتباهات را می پذیرد (مانند تشکیل حزب رستاخیز) اما بر سر مسائل مهم هم چنان بر سر موضع است (برخورد با مصدق و کودتای 28 مرداد) و یا اصولا مسائل و مشکلات را نمی بیند (مانند نقض قانون اساسی مشروطه از سوی حکومت وی و اینکه حکومتش از بن استبدادی بود.)

دفاع شاه از پرونده اصلاح طلبی و تجددخواهی حکومت خود بااهمیت ترین بخش کتاب است. چراکه خواننده متوجه می شود که شاه برای ایران و آینده ایرانیان نقشه هایی داشته است که شاید بتوان آن را از دیدگاه خاص وی «تجدد» نام نهاد.

بدین معنی که شاه مانند بسیاری از حکومت گران هم دوره خود زاویه دید خاص خود از تجدد را داشته است و برای عملی کردن آن کوشش کرده است.

از این منظر اگر در اوایل انقلاب به وجهی از شخصیت و نظرات شاه کمتر توجه می شد به نظر می آید که حال دیگر زمان آن رسیده است که با کمی دوری جستن از اساس برنامه اصلاحی تجددخواهی شاه را مورد بررسی دقیق تر و منصفانه تری قرار دهیم.

پاسخ به تاریخ آخرین کتاب محمدرضا پهلوی است

این بدین معنی نیست که نظرات شاه را در بست قبول یا رد کنیم بلکه منظور بازنگری دوران حکومت وی در پرتوی برنامه تجددخواهی او با دیدگاه منصفانه تری است.

از این منظر پاسخ شاه به تاریخ می تواند و باید تا انجا که به دفاع از برنامه تجددخواهی اش مربوط می شود، مورد تجدید نظر قرار گیرد.

موضوع سوم برخورد شاه با انقلاب است؛ انقلابی که تمام دنیا را تعجب زده و شاه را به طور کامل ” کیش و مات” و حیران کرد.

شاه در پاسخ خود به تاریخ به رای العین نشان می دهد که نه انقلاب را درک می کند، نه ریشه های آن را می تواند رد یابی کند و نه نقش نظام حکومتی خود را در به وجود آوردن آن می فهمد.

با وجود آنکه شاه در مقطعی در روند انقلاب به مردم می گوید که صدای انقلاب آنان را شنیده است، اما در پاسخ خود به تاریخ نشان می دهد که نه تنها چنین نیست، بلکه وی همه کس را مسئول انقلاب می داند مگر خودش را.

اینکه گفته شده است مهم ترین و برجسته ترین رهبر انقلاب ایران در سال 1357 “خود شاه بوده است” مسئله مهمی است که بر شاه تا پایان زندگی کاملا پوشیده ماند.

بنابراین، بخش سوم کتاب، یعنی برخورد و درک شاه از انقلاب، همچنان پس از 30 سال شاید غم انگیزترین جنبه از شخصیت او و پاسخ شاه به تاریخ باشد.

در بررسی پاسخ شاه به تاریخ پس ازگذشت سی سال مهم ترین بخش پاسخ وی که به نظر می آید حال نیاز به جدیدنظر و بازنگری دارد، برنامه تجددخواهی عصر پهلوی است که شاه در آن نقش مهمی داشت.

این برنامه اصلاحی و تجدد خواهی تا به حال زیر آواری از احساسات انقلابی و نادیده گرفتن نکات مثبت و دست آوردهای آن بوده است.

شاید زمان آن رسیده باشد که نگاهی منطقی تر و عینی تر از این دوران داشته باشیم. از این دفاعیه شاه از اصلاحات خود و پدرش بی شک در پرتویی نوین جلوه گر می شود و می تواند در قرائت نوین از عصر پهلوی به عنوان بخشی از “مواد خام” مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد.

درباره این سایت ها

فریدام هاوس: دولت ایران با آزادی اینترنتی فعالانه در جنگ است

آمار بالای بی سابقه دانشجویان چینی در خارج از این کشور

مردی با کلاه گاندی؛ نماد مبارزه با فساد در هند

پاسخ به تاریخ کرونا

حال مریض ما چطور است

آموزش زبان انگلیسی: قسمت سوم – ناتینگ‌هیل

بحران و جنگ در لیبی از نگاه آلفرد یعقوب‌زاده

جلوه های ‘حق’ در آثار فرهاد سلطانی

سرشماری جدید در آمریکا؛ تائید کابوس هانتینگتون؟

اختلاف ایران و زیمنس بر سر استاکس‌نت

دعوت دوباره ایران از سرمایه گذاران خارجی

حسین سرشار؛ از دوبله فیلم تا اپرای ایرانی

نگاهی دیگر: ‘ایران‌گرایی’ به جای ‘اسلام‌گرایی’؟

«در ستایش و نکوهش نصیحت»

هفت روز کتاب؛ هزاره فردوسی، شفا، بازی در سپیده دم و رویا

منتظران ظهور؛ مستند سازی درباره امام دوازدهم شیعیان

ایران در هفته ای که گذشت؛ ۲۶ فروردین ۱۳۹۰

یک اقتصاد دو روایت؛ ادعاهای متناقض از اوضاع ایران

پدیده قطر: بازی‌های بزرگ یک امیرنشین کوچک

فهرست تازه مقام‌های تحریم‌شده ایرانی توسط اتحادیه اروپا

‘زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان’ به جنجال کشید

طرح جدید وزیر؛ تبدیل ناشران به کارمندان افتخاری سانسور

انقلاب مصر از نگاه پنج زن

درک واقعیت در طرابلس

خوان میرو؛ جهان ساده یک هنرمند پیچیده

صفحه ویژه: سی سالگی درگذشت محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران

حساسیت های مطبوعاتی شاه چه بود؟

فرهنگی که شاه آن مرده است

آخرین شاه شیعه جهان آیا مذهبی بود؟

شاه و سیاست خارجی؛ هم کار هم دغدغه شخصی

محمدرضا پهلوی: سرگشته میان مذهب و فرنگی مآبی

فراخوانی برای نگاه بیطرفانه به زندگی آخرین شاه ایران

شاه و اصلاح طلبان

شاه بهتر بود یا امام؟

کلمات جستجو:

سایت انگلیسی بی بی سی:

Three navigation lists follow:

© 2012

بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست

بهترین روش دیدن این صفحه بر روی آخرین مرورگر مجهز به CSS است. با اینکه مرورگر کنونی تان قابلیت نمایش سایت را دارد ولی امکان بهترین تجربه تصویری را به شما نمی دهد . لطفا در صورت امکان مرورگر خود را به آخرین نسخه ارتقا دهید.

%PDF-1.7
%
518 0 obj
>
endobj

xref
518 47
0000000016 00000 n
0000002115 00000 n
0000002385 00000 n
0000002421 00000 n
0000002767 00000 n
0000002973 00000 n
0000003010 00000 n
0000003124 00000 n
0000003236 00000 n
0000009644 00000 n
0000010098 00000 n
0000010470 00000 n
0000011146 00000 n
0000017502 00000 n
0000024653 00000 n
0000031395 00000 n
0000031967 00000 n
0000032487 00000 n
0000032788 00000 n
0000033037 00000 n
0000033673 00000 n
0000033700 00000 n
0000034293 00000 n
0000034425 00000 n
0000034562 00000 n
0000035305 00000 n
0000035513 00000 n
0000035540 00000 n
0000041760 00000 n
0000048495 00000 n
0000055443 00000 n
0000062409 00000 n
0000062657 00000 n
0000063352 00000 n
0000063606 00000 n
0000089656 00000 n
0000103870 00000 n
0000103940 00000 n
0000106589 00000 n
0000110835 00000 n
0000136038 00000 n
0000136108 00000 n
0000138799 00000 n
0000139451 00000 n
0000175560 00000 n
0000001928 00000 n
0000001236 00000 n
trailer
]/Prev 333442/XRefStm 1928>>
startxref
0
%%EOF

564 0 obj
>stream
hb“`f“ pA؁ca#Ä%+~I`=M%
8a٪KOp`4٠ŃLK

,cb3′!3VO듊T{+”ʉ
z`L

-Zyuc>}XkefWyԊ/M.^ai;=WsYY|qCSruV!ꖍ]

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مطلبی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه کتابی 40 سال پیش شیوع ویروس کرونا را پیشگویی کرده بود، دست به دست می‌شود. گفته می‌شد کتابی با عنوان «چشمان تاریکی» در سال 1981 شیوع  این ویروس را پیش‌بینی کرده است و حتی از شهر ووهان به عنوان مرکز اصلی شیوع نام می‌برد. در روزهای اخیر بارها و بارها صفحه‌ای از این کتاب به همراه تصویری از جلد آن در فضای مجازی توسط کاربران به زبان‌های مختلف منتشر شد. به گفته رویترز، دست‌کم 2 هزار توییت و 27 هزار پست راجع به این کتاب در فضای مجازی منتشر شده است. در ایران نیز ادعایی مشابه این موارد در برخی از رسانه‌ها منتشر شده است.

دین کونتز، از نویسندگان آمریکایی است که گاه با نام مستعار «لِی نیکلز» می‌نوشت. هرچند در میان خوانندگان آمریکایی از نویسندگان شناخته شده است و گاه نام او را در میان پرفروش‌های نیویورک‌تایمز نیز می‌بینیم، اما در چند هفته گذشته و در پی شیوع کرونا به شهرتی جهانی رسید. «چشمان تاریکی»، داستان مادری را روایت می‌کند که فرزندش را بعد از سفر از دست می‌دهد. به همراه این پسر، تک‌تک مسافران، سرگروه و راننده بدون هیچ دلیل مشخصی به کام مرگ می‌روند. مادر که در کتاب «کریستینا ایوانز» نام گرفته، درست در زمانی که دارد با مرگ پسرش «دن» کنار می‌آید، با پیام‌های عجیبی مواجه می‌شود. همین پیام‌ها منجر به سفر او به شهر ووهان چین می‌شود؛ شهری که در آن ویروس ووهان-400 شکل گرفته است.

داستان جالب این کتاب و از همه مهمتر، شباهت ویروس کرونا با آنچه کونتز در کتابش آورده، باعث شگفتی بسیاری در میان مخاطبان شده است. اما در نقطه مقابل، عده‌ای نیز بر این باورند که این شباهت‌ها، آنطوری نیست که مخاطبان در فضای مجازی توصیف می‌کنند.

«چشمان تاریکی» اول‌بار در سال 1981 منتشر شد. در چاپ نخست، از این ویروس با عنوان بیماری عفونی گورکی-400 یاد شد که در روسیه ساخته شده است. این ویروس در چاپ بعدی در سال 1989 به ووهان- 400 تغییر نام داد. برخی از مخاطبان معتقدند که شباهت‌ها به همین‌جا ختم می‌شود؛ زیرا آنچه کونتز در کتابش از ووهان-400 یاد می‌کند، با آنچه ویروس کروناست، متفاوت است. رویترز در گزارش اخیر خود به این موضوع پرداخته، شباهت‌ها و تفاوت‌ها را ذکر کرده و در نهایت به این نتیجه رسیده است که ادعای پیش‌بینی ادعای دروغینی است.

بنا به گفته نویسنده این مقاله؛ تفاوت‌ها بیشتر از شباهت‌ها است. به عنوان نمونه، دوره نهفتگی ووهان-400 در «چشمان تاریکی» چهار ساعت ذکر شده، در حالی که این دوره در کرونا حداکثر 14 روز است. از سوی دیگر، ووهان-400 ویروسی است که در آن احتمال مرگ 100 درصدی ذکر شده در حالی که در کرونا این آمار حدود 2 درصد است. نویسنده مقاله در ادامه ذکر می‌دهد که ووهان-400 در آزمایشگاه تولید شده، اما کرونا- آنطور که تحقیقات نشان می‌دهد- منشأیی غیر آزمایشگاهی دارد و از بازار خرید و فروش حیوانات وحشی منتشر شده است.پاسخ به تاریخ کرونا

از سوی دیگر، نیویورک پست نیز اخیراً در مقاله‌ای عنوان کرده است که انتخاب شهر ووهان از سوی نویسنده، امکانی محتمل بوده چرا که ووهان دارای آزمایشگاه‌های متعدد است. برخی از مخاطبان نیز عنوان کرده‌اند با توجه به بیماری‌های واگیردار ریوی، پیش‌بینی شیوع یک نوع جدید از آن کار عجیبی نیست.

برخی از پست‌ها در رسانه‌های اجتماعی همچنین تصویری از صفحه کتابی را بدون هیچگونه انتساب به اشتراک می‌گذارند و به اشتباه نشان می‌دهند که بخشی از همان کتاب «چشمان تاریکی» است. در این صفحه آمده است: “در حدود سال 2020 بیماری شدیدی مانند پنومونی در سراسر جهان گسترش می‌یابد، به ریه‌ حمله می‌کند و در برابر همه روش‌های درمانی شناخته شده مقاوم است.” طبق ادعای رویترز، این صفحه نیز متعلق به کتاب دیگری با عنوان «پایان روزها» است که به قلم سیلویا براون نوشته شده است.

با وجود همه این تفاوت‌ها و اظهار نظرهای مختلف، به نظر می‌رسد که برنده اصلی این ماجرا کونتز است؛ نویسنده‌ای که در مدت یک‌ماه به شهرتی دست یافت که در تمام طول دوره کاری‌اش با 105 رمان به آن نرسیده بود.

انتهای پیام/

محققان سنگاپوری در تحقیقی جدید زمان پایان یافتن اپیدمی کووید-۱۹ را پیش بینی کرده اند. طبق اطلاعات ۹۷ درصد این اپیدمی تا ۲۸ اردیبهشت در ایران کنترل می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه فناوری و طراحی سنگاپور، محققان دانشگاه فناوری و طراحی سنگاپور(SUTD)در تحقیقی جدید با استفاده از هوش مصنوعی اطلاعات مربوط به پاندمی کووید ۱۹ در سراسر جهان را تحلیل و زمان احتمالی پایان یافتن شیوع کووید ۱۹ در کشورهای مختلف جهان را پیش بینی کرده‌اند.

طبق اطلاعات آپدیت شده در ۲۸ آوریل (دیروز) در این تحقیق، پیش بینی می‌شود تا ۱۷ می (۲۸ اردیبهشت) ۲۰۲۰ میلادی ۹۷ درصد شیوع کووید ۱۹ در ایران پایان یابد. همچنین تا حدود ۲۸ سپتامبر (۷ مهر) سال جاری میلادی شیوع این بیماری به طور ۱۰۰ درصد پایان می‌یابد.

همچنین این وب سایت پیش بینی می‌کند تا ۳۰ ماه می (۱۰ خرداد) ۹۷ درصد شیوع ویروس کرونا در جهان پایان یابد. طبق پیش بینی مذکور این اپیدمی در یکم دسامبر (۱۱ آذر) در سراسر جهان به طور ۱۰۰ درصد پایان می‌یابد.پاسخ به تاریخ کرونا

پیش بینی‌های محققان این دانشگاه درباره زمان پایان یافتن شیوع کووید ۱۹ در کشورهای مختلف جهان در وب سایتddi.sutd.edu.sg قابل مشاهده است.

اطلاعات موجود این وب سایت با توجه به موارد تأیید شده ابتلاء به کووید ۱۹ در سراسر جهان ارائه شده است. البته در این وب سایت ذکر شده محتوا فقط برای مقاصد آموزشی و تحقیقاتی ارائه شده و احتمالاً اشتباهاتی نیز دارد.

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

استرالیا دولت چین را به گسترش بحران کرونا در جهان متهم می‌کند و در نظر دارد برای روشن شدن ابعاد این موضوع از  یک گروه کارشناسان بین‌المللی کمک بگیرد. چین تهدید کرده است که در صورت این اقدام، استرالیا را تحریم خواهد کرد.

اختلاف نظر میان چین و استرالیا در باره چگونگی انجام تحقیقات دقیق در رابطه با علل شیوع کرونا در ووهان، باعث شدت گرفتن لحن برخوردها میان این دو کشور شده است. پاسخ به تاریخ کرونا

استرالیا در نظر دارد برای روشن شدن ابعاد این موضوع و پاسخ به این پرسش که “نقش دولت چین در گسترش بحران کرونا در جهان چه بوده است؟” از کمک یک گروه بین‌المللی از کارشناسان استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، روز دوشنبه هشتم اردیبهشت (۲۷ آوریل) سفیر چین در کانبرا تهدید کرد که در صورت انجام این اقدام از سوی استرالیا، دولت چین این کشور را مورد تحریم اقتصادی قرار خواهد داد.

به کانال اینستاگرام دویچه وله فارسی بپیوندید

چینگ جینگوی، سفیر چین در استرالیا، در گفت و گویی با روزنامه “اوسترالین فاینانشیال ریوو” (Australian Financial Review) در این باره گفت: «تحقیقاتی با موضوع محوری مسئولیت چین در مورد انتشار جهانی ویروس کرونا می‌تواند عواقب خطرناکی برای صنعت کشاورزی و جهانگردی استرالیا داشته باشد.»

“ناامیدی مردم چین از استرالیایی ها”

چینگ یادآور شد که درخواست استرالیا برای تشکیل یک گروه تحقیق بین‌المللی برای بررسی موضوع یافتن اولین عامل سارس کووید ۲  در ووهان، باعث “ناامیدی و  یاس” مردم چین شده است. 

چینگ گفت: «اگر این موضوع روحیه مردم را خراب کند، ممکن است آن ها فکر کنند که چرا باید به کشوری سفر کنیم که با چین چندان دوستانه رفتار نمی‌کند؟ و شاید مردم بگویند که چرا باید شراب استرالیایی بنوشیم؟ چرا گوشت گاو استرالیایی بخوریم؟»  

چین بزرگترین بازار صادراتی شراب و گوشت گاو استرالیا محسوب می‌شود.

استفاده از اهرم دانشجویان چینی 

سفیر چین در استرالیا همچنین به تعداد  زیاد دانشجویان چینی اشاره کرد که در دانشگاه های استرالیا ثبت نام کرده‌اند و منبع درآمد مهمی برای اقتصاد این کشور به حساب می آیند. چینگ در این باره گفت: «ممکن است در آینده والدین این دانشجویان به این موضوع نیز فکر کنند که آیا جایی که نه چندان دوستانه و حتی گاهی خصمانه با چین رفتار می‌کند می‌تواند بهترین مکان برای تحصیل فرزندانشان باشد.»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

این دیپلمات چینی استرالیا را به “اتخاذ تدابیری بر مبنای اظهارات ضد چینی دولت ایالات متحده” متهم كرد. چینگ با انتقاد از سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریكا گفت: «برخی از مردم سعی می‌كنند كه چین را به‌خاطر مشکلات خود مقصر بدانند و افکار مردم را منحرف كنند.»

“پاسخ منطقی نیست”

ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا، به دولت چین در باره “تحت فشار اقتصادی قرار دادن استرالیا” هشدار داد. پین گفت که این “پاسخ منطقی برای اقدام دولت پکن  نیست” و تاکید کرد که برای یافتن پاسخ مناسبی به این موضوع همکاری‌های جهانی ضروری است. 

دولت استرالیا به همراه چند کشور دیگر جهان خواستار بررسی شرایط ایمنی آزمایشگاه های چین در ووهان از سوی بازرسان بین‌المللی شده‌اند. گرگ هانت، وزیر بهداشت استرالیا در این باره گفت: «تحقیقات مستقل به نفع استرالیا و جهان است.»

گمانه‌زنی‌ها در باره منشا ویروس 

پیشینه این گمانه‌زنی‌ها از آن جا ناشی می‌شود که هنوز هیچ مدرکی مبنی بر پخش ویروس کرونا از بازار حیوانات موجود نیست؛ هم‌زمان حدس‌ها در این باره بالا گرفته که احتمال دارد منشا این ویروس از یک آزمایشگاه در ووهان باشد. بنا به گفته سازمان جهانی بهداشت نیز تاکنون هیچ مدرکی در باره منشا پخش ویروس وجود ندارد. 

وزارت امور خارجه پکن اعلام كرد كه چين خود قرباني این اطلاعات نادرست است و نه سر منشا آن. سخنگوی این وزارتخانه با این پاسخ به پرسش خبرنگاران، درباره گزارش انتقادی اتحادیه اروپا واکنش نشان داد. در گزارش اتحادیه اروپا  به طور تلویحی گفته شده که چین اطلاعات غلط در مورد شیوع ویروس منتشر کرده است.

تئوری‌های توطئه در مورد منشأ ویروس جدید کرونا کم نیستند. اما آیا احتمال ندارد که این ویروس واقعا از آزمایشگاهی در ووهان چین که در آن بر روی ویروس‌های بدن خفاش تحقیق می‌شود، بیرون آمده باشد؟ اولین بیمار چگونه بیمار شد؟

به دلیل شیوع ویروس کرونا ۳۰ محله پکن، پایتخت چین تحت قرنطینه قرار گرفته است. حداقل ۱۲۵۰ پرواز ورودی و خروجی فرودگاه پکن لغو شده است. مدارس پایتخت نیز تعطیل اعلام شدند.

سازمان بهداشت جهانی مایل است در تحقیق پیرامون سرمنشاء کووید۱۹ مشارکت داشته باشد. درباره منشاء ویروسی که جهان را به پاندمی کرونا دچار کرد، حدس و گمان‌های بسیاری رواج یافته و ترامپ آن را به آزمایشگاهی در چین نسبت داده است.

اسرائیل در پی تهدید حزب‌الله نیروهایش در مرز لبنان را تقویت کرد. یک عضو حزب‌الله در حمله هوایی در سوریه کشته شده است.
 

انفجار مهیب در راکتور چهارم اتمی نیروگاه اتمی چرنوبیل در ۲۶ آپریل ۱۹۸۶ بدترین فاجعه غیرنظامی تاریخ جهان بود.
 

سرمربی‌گری در دسته چهارم فوتبال چندان هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد. اما در این مورد مشخص برعکس است.
 

© 2020 Deutsche Welle |
حریم خصوصی کاربران |
شناسنامه |
تماس
| نسخه موبایل

پاسخ به تاریخ کرونا
پاسخ به تاریخ کرونا
0

دانلود جواب آزمایش های کتاب آزمایشگاه یازدهم x بخوانید...