پاسخ به سوالات شرعی زنانه

پاسخ به سوالات شرعی زنانه
پاسخ به سوالات شرعی زنانه



با سلام
زنی هستم که مدت شش سال ازدواج کرده ام
در موقع نزدیکی با همسرم در بعضی مواقع کامل ارضاء نمی شوم و به خاطر ارضاء شدن خودم را با دست خودم را تحریک می کنم تا ارضاء شوم
می خواستم بدانم آیا این عمل من اشکال شرعی دارد و یا در حکم استغناء است ؟
البته این عمل در حضور شوهرم و بعضا با کمک ایشان است
با توجه به تصمیم به بچه دار شدن این کار در تشکیل نطفه اثر سوء خواهد داشت ؟
با تشکر

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
بايد توجه داشته باشيد كه به ارگاسم نرسيدن هر يك از زن يا شوهر مي تواند به دليل بي علاقگي، اضطراب و شرايط روحي نامناسب و مقاربت به روش نادرست باشد. با يك بررسي كامل زواياي مختلف زندگي زناشويي خود را بسنجيد و سپس خلاء هاي احتمالي و عوامل ايجاد اضطراب و استرس را برطرف كنيد. در صورت نياز، شما مي توانيد از كمك هاي تخصصي مشاورين امور خانواده يا كلينيك هاي سكس تراپي، موجود در محل زندگيتان بهره مند شويد. لطفا در ادامه به نكات ذيل توجه كنيد.
1. خواسته‌هاي خود را به هم بگوييد.شما بايد بتوانيد درباره‌ي مسائل جنسي به راحتي با هم سخن بگوييد. مساله ارضاء نشدن را به همسرتان اطلاع دهيد و از او بخواهيد تا مي تواند انزال خود را به تاخير بيندازد. اغلب زوج‌ها در بيان مناسب خواسته‌هاي جنسي خود مشكل دارند. آنان به طور معمول درباره‌ي اين موضوع چيزي نمي‌گويند يا به شيوه‌ي منفي آن را بيان مي‌كنند كه خود راه گفت و گو را مي‌بندد. براي مثال، فرض بگيريد زن دوست دارد همسرش پيش از آن كه عمل جنسي آغاز شود، مدت بيشتري را به بوسيدن و نوازش كردن او اختصاص دهد. زن بايد بگويد:
“من فكر مي كنم پيش از اين كه به عمل جنسي بپردازيم، بهتر است زمان بيشتري را به بوسيدن و نوازش كردن اختصاص دهيم.” ( چنانچه همسرتان دچار زود انزالي است در نامه بعد بفرماييد تا به ايشان هم راهكار ارائه گردد).
2. زن و مرد بايد تكنيك هاي يك جماع موفق را ياد بگيرند. مثلا در روايت داريم كه مانند حيوانات با هم نزديكي نكنيد. ( منظور زود انجام دادن عمل نزديكي و جدا شدن از هم است) بلكه قبل از آميزش زن و مرد با هم ملاعبه و بازي كنند و تا مي توانند شهوت يكديگر را تحريك نمايند.
3. زن از همسرش بخواهد قبل از دخول ، با استفاده از دست يا اعضاي ديگر شهوتش را تا نزديكي ارگاسم تحريك كند و بعد از آن عمل دخول انجام شود.
4. قرار داد جنسي بنويسيد و از آن پيروي كنيد. شما و همسرتان گفت‌وگو هاي مثبتي درباره خواسته‌هاي جنسي خود داريد و خود را نسبت به خواسته‌هاي يكديگر متعهد مي‌دانيد. پس قراردادي در اين زمينه داشته باشيد. پس از يك ماه درباره‌ي نتيجه قرارداد با هم سخن بگوييد؛ اين كه، كدام تجربه‌ها لذت بخش‌تر بودند، كدام كارها بهتر جواب دادند و كدام كارها نتيجه‌اي نداشتند. سپس مي‌توانيد نسبت به توسعه بخشيدن توافق‌هاي اوليه يا اصلاح آن‌ها تصميم بگيريد. البته شايد لازم باشد براي كسي كه به بندهايي از قرار داد عمل نكرده است جريمه هايي در نظر بگيريد.
5. اگر باز هم زن ارضا نشد وهمسرش ارضا شد از او بخواهد تا ارضاي كامل از او جدا نشود و به هرطريقي كه مي تواند زن را به ارگاسم برساند . بدانيد اگر عمل استمنا زن به وسيله شوهر انجام شود گناه نيست. اما اگر زن با دست خودش يا شيئي ديگر خودش را ارضا كند، مرتكب حرام شده است.
6. به همسر خود بفهمانيد كه رابطه جنسي با او سبب آرامش او مي شود و مي خواهيد با اين عمل عشق و محبت خود را بيشتر به او ثابت كنيد و هدف فقط ارضاء جنسي-جسمي نيست. بلكه روح معنوي شما نيز با اين عمل ارضاء مي شود.
7. بايد توجه داشته باشيد كه به ارگاسم نرسيدن خانم ها مي تواند به دليل بي علاقگي، اضطراب و شرايط روحي نامناسب و مقاربت به روش نادرست باشد.
8. همچنين كار و تلاش بدني يا فكري بيش از حد، سبب فرسايش قواي جسماني و پيري زودرس و كاهش توان جنسي مي‌گردد. بنابراين اگر در شبانه روز كار و تلاش زيادي داريد سعي كنيد با برنامه ريزي آنها را تعديل كرده و يا از همسر خود كمك بگيريد.
9. براي تشخيص اينكه آيا اين عمل بر روي نطفه تاثير منفي مي گذارد يا نه؟ شما مي توانيد با يك پزشك امور زنان و بارداري، مراجعه كنيد. امام چيزي كه مسلم است تاثير منفي اين عمل از بعد معنوي است. بي ترديد گناهان ما تاثير مستقيمي بر روي فرزندانمان مي گذارد.

موفق و موید باشید

پاسخ به سوالات شرعی زنانه

با توجه به عدم امکان پاسخگویی در بخش نظرات لطفا سوالات خود را در سامانه «ارسال پرسش» یا بخش «پاسخگویی آنلاین» مطرح نمائید

درباره ما

کلیه حقوق متعلق به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی می باشد ©

اداره‌ی پاسخ به سؤالات دینی و شبهات، زیر مجموعه‌ی اداره‌ی کل تبلیغ و ارتباطات جامعةالزهراء (سلام‌الله‌علیها) می‌باشد که در سال 1370 به منظور پاسخگویی به مسائل شرعی با آراء مراجع و رفع شبهات دینی بانوان تأسیس شده است. کارگاه­‌های پژوهشی، آموزشی، تربیت استاد پاسخگو، سامانه پاسخگویی آنلاین و بخش سایت؛ در راستای به روز بودن پاسخ­ها، از دیگر فعالیت­های این واحد است.

اهمیت و ضرورت:

1.   نقش مؤثر پاسخگویی در عرصه احیاء فقه محمد و آل محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)؛

2.   گسترش فرهنگ دینی و ابلاغ آن؛

پاسخ به سوالات شرعی زنانه

3.   لزوم استفاده از ظرفیت بالای بانوان در اعتلای اعتلای فرهنگ دینی جامعه و سلامت خانواده‌­ها؛

4.   نقش مؤثر پاسخگویی بانوان برای بانوان و ضرورت دسترسی پرسشگران به پاسخی روان و کامل؛

5.   نقش مؤثر پژوهش و تحقیق، در روند پاسخگویی؛

6.   لزوم شناخت استعدادها، صاحبان انگیزه و اندیشه‌های صاحب قلم و بیان؛

7.   نقش مؤثر پژوهش و تحقیق، در ارتقاء بنیه علمی اساتید؛

8.   لزوم مهارت افزایی اساتید، مبلغین طلاب مستعد، به مهارت­های پاسخگویی؛

9.   لزوم دانش افزایی طلاب به شیوه‌­های مهارتی در پژوهش، تبیین موضوعات مستحدثه، روش استنباط و نظریه پردازی مستندات دینی.

10. لزوم تجهیز طلاب به هنر ساخت مستندات علمی و دینی که تهیه و تأیید محتوای علمی اسلاید و فیلم آن با این واحد می­‌باشد.

11. لزوم تدوین کتاب از موسوعه‌ی تحقیقات و استفتائات آرشیو واحد جهت دسترسی آسان.

12. لزوم تولید نرم افزار به روز رسانی اطلاعات علمی واحد

13. به روز رسانی سایت پاسخ به سؤالات فقه و معارف اسلامی.

14. لزوم پاسخ به نیاز فرهنگی تبلیغی مراکز متقاضی در معرفی استاد و امکان استفاده از فضای مجازی در دوره‌­های تربیت استاد و ارائه محصولات.

سیاست و اهداف:

1.   هم‌سویی در عملکردها با سیاست‌­های کلی جامعةالزهراء (سلام‌الله‌علیها)؛

2.   تلاش در ارتقاء سطح علمی اساتید فقه و معارف در ارائه روش و مهارت­‌های پاسخگویی به شبهات و سؤالات دینی؛

3.   پاسخ به تقاضای نهادها و مؤسسات فرهنگی جهت معرفی استاد پاسخگو؛

4.   دعوت از اساتید کارشناس فقه حوزه‌ی علمیه جهت ارتقاء بنیه‌ی علمی و فقهی اساتید و یکسان سازی پاسخ‌ها؛

5.   دعوت از کارشناسان مجرب فقه کادر علمی جامعةالزهراء (سلام‌الله‌علیها) جهت شرکت در کارگاه‌­های آموزشی و جلسات هم‌­اندیشی و شورای استفتائات؛

6.   دعوت از اساتید صاحب‌­نظر در بخش معارف سایت پاسخ به سؤالات و گزینش اساتید مجرب کادر علمی جامعةالزهراء (سلام‌الله‌علیها) جهت پاسخگویی به شبهات اعتقادی و …؛

7.   ارائه‌ی کلیه‌ی خدمات علمی ـ فرهنگی، ارتباطی و اجرایی با فن‌­آوری اطلاعات در سامانه پاسخگویی فقه و معارف اسلامی.

تبصره: خدمات فوق منوط به ارائه‌ی طرح درخواستی از ناحیه‌ی واحد درخواست کننده می­‌باشد که با تأیید مدیریت محترم جامعةالزهراء (سلام‌الله‌علیها) مدیر کل اداره‌ی تبلیغ و ارتباطات صورت خواهد گرفت.

 

عمده‌ی فعالیت‌ها:

·     پاسخگویی 

در سه بخش گسترده‌ی تلفنی، اینترنتی و حضوری فعال می­‌باشد.

1. پاسخگویی تلفنی:

o    پاسخگویی 5 خط داخلی دفتر مقام معظم رهبری *  در دو شیفت صبح و عصر

با شماره تلفن های: 57 – 02537112253

o    پاسخگویی 4 خط حوزه‌ی علمیه‌ی جامعةالزهراء (سلام‌الله‌علیها)  با آراء کل مراجع

با شماره تلفن های 57- 02532112454

2. پاسخگویی اینترنتی:

غیر از سؤالات شرعی بانوان، شبهات دینی در موضوعات مختلف اعتقادی، فقهی، قرآنی، تربیتی ـ اخلاقی و … را نیز پاسخگو می‌­باشد.

کاربران پس از مطالعه‌ی مقالات در سایت پاسخ به سؤالات فقه و معارف اسلامی می‌توانند با اساتید صاحب‌نظر و صاحب مقاله، مناظره‌ی علمی را به صورت­های درج دیدگاه، ارسال پرسش (ایمیل)، و یا پرسش و پاسخ آنلاین داشته باشند.

3. پاسخگویی حضوری:

همه‌ی موارد فوق می‌توانند با تعیین وقت قبلی در محضر اساتید، پرسش و پاسخ حضوری داشته باشند.

پاسخ به سوالات شرعی زنانه

 

·     کارگاه‌های آموزشی  و پژوهشی (دوره‌ی تربیت استاد پاسخگو و دانش افزایی اساتید پاسخگو)

 

واحد پاسخ به سؤالات، جهت تأمین نیاز مراکز متعدد (همچون اماکن متبرکه: آستان قدس رضوی، حرم حضرت معصومه، جمکران و دانشگاه‌­ها و مراکز دیگر) به استاد پاسخگوی مجهز به مهارت و دانش پاسخگویی؛ اقدام به برگزاری دوره‌­های تربیت استاد پاسخگو نموده است.

1. برگزاری کارگاه­‌های آموزشی و پژوهشی تربیت استاد

پذیرش و گزینش فارغ التحصیلان سطح 4 و تکمیلی سطح 3 با دارابودن سابقه تبلیغی یا معینه بودن در ارائه‌ی مهارتهای علمی و بیانی پاسخگویی

2. برگزاری کارگاه‌­های آموزشی پژوهشی دانش افزایی اساتید پاسخگو

با برگزاری جلسات بحث و بررسی فقهی با رویکرد؛ مبناشناسی، موضوع شناسی، تفاوت تطبیقی آراء مراجع.

3. کارگاه­‌های پژوهشی و آموزشی در شبهه شناسی و پاسخ به شبهات مطروحه

با کارگروه‌های تخصصی معارف در شیوه نامه‌ی پژوهشی، ایده پردازی از چکیده نویسی، مقاله نویسی تا تدوین.

سازمان نفرات این مجموعه علمی و اداری، شامل اساتید مجرب و توانمند جامعةالزهراء (سلام‌الله‌علیها)  می‌باشد.

 

 کارگاه‌های پژوهشی (تحقیقات و استفتائات)

 ·     بخش تحقیقات

با توجه به اهمیت پاسخگویی مستند، اساتید پاسخگو، جهت تسلط به آراء مراجع و اشراف کامل بر مسائل مبتلی به، موظف به پژوهش و تحقیق می­‌باشند.

تحقیقات انجام شده پس از تأیید استاد ارزیاب، جهت درج در جزوه، کتاب و سایت، تحویل مسئول تحقیقات می‌شود.

·     بخش استفتائات

اگر در بحث و بررسی‌های تحقیقی و تفحص در کتب فقهی هر مرجع، پاسخی برای سؤال مورد نظر، یافت نشد، با تأیید اساتید شورای استفتائات، سؤال را جهت استفتاء به محضر مراجع عظام، ارسال می­‌نماییم. پس از دریافت به بخش تدوین و تولید جهت ثبت در کتاب و سایت، ارائه می­‌شود.

·     بخش سایت و فضای مجازی

این بخش متشکل از کارگروه‌­های تخصصی در موضوعات فقه، معارف، تفسیر و علوم قرآن، تربیتی، اخلاقی، تاریخی و سیره می‌­باشد.

کلیه‌ی مستندات علمی انجام شده توسط اساتید صاحب‌نظر به بخش تدوین و تولید جهت درج در سایت ارائه می­‌گردد.

از جمله فعالیت­های این بخش، پاسخگویی به کاربران فضای مجازی به صورت آفلاین، آنلاین و پیامک می‌باشد. بروز رسانی فنی مهندسی در بخش­‌های مختلف معرفی مراکز دینی مرتبط و تهیه و تدوین مطالب مناسبتی، اخلاقی و تربیتی در موضوعات مختلف می­‌باشد.

آدرس سایت پاسخ به سؤالات:  http://pasokhbesoalat.ir

کلیه حقوق این تارنما برای جامعه الزهرا(حوزه علمیه خواهران قم) محفوظ می باشد.


ارتباط با ماDownloads-icon

ساعات پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی، در ایام ماه مبارک رمضان از سوی اداره پاسخ به سؤالات دینی اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، خانم حائری شیرازی در گفتگو با واحد خبر، عنوان کرد: سامانه پاسخگویی به سؤالات  شرعی دفتر مقام معظم رهبری دام‌ظله‌العالی و آرای مراجع عظام دام‌ظلهم‌العالی در ماه مبارک رمضان، همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۹ آماده پاسخگویی به سؤالات دینی بانوان است.

رئیس اداره پاسخ به سؤالات دینی و شبهات اظهار داشت: شماره پنج رقمی 31768  پاسخگوی سؤالات اعتقادی و شرعی آرای مراجع عظام دام‌ظلهم‌العالی و پنج خط داخلی دفتر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی به شماره 57-37112253 پاسخگوی سؤالات شرعی، مقلّدان ایشان است.

حائری شیرازی اظهار داشت: الحمدلله با فعال‌سازی پاسخگویی اعتقادی در سال جدید، در ماه مبارک رمضان، ساعات پاسخگویی تلفنی به سؤالات اعتقادی نیز افزایش خواهد یافت و همه روزه ساعت 8 الی 14 اساتید آماده پاسخگویی به شبهات پرسشگران هستند.

پاسخ به سوالات شرعی زنانه

مسئول اداره پاسخ به سؤالات با اشاره به اینکه پاسخگویی در این اداره به صورت حضوری، تلفنی و مجازی صورت می‌گیرد، افزود: سال گذشته، بیش از 117889سؤال  تلفنی شرعی و شبهات، 359 سؤال در زمینه مشاوره احکام  به صورت حضوری و به 12916 سؤال شرعی و 33  سوال مباحث اعتقادی به صورت مکاتبه‌ای پاسخ داده شده است.

رئیس اداره پاسخ به سوالات دینی همچنین به پاسخگویی اینترنتی اساتید در این اداره اشاره کرد و بیان داشت: هم‌اکنون ۱۰ استاد پاسخگو به صورت آفلاین در این بخش فعالیت می‌کنند و پاسخ پرسشگرانی که از طریق ورود به سایت www.pasokhbesoalat.ir  و ارسال پرسش از طریق آیکن «پاسخگویی مکاتبه‌ای» می‌کنند، در اسرع وقت ارسال خواهد شد.

شماره تلفن‌های پاسخگویی:

– پاسخگویی اعتقادی و مقلّدان مراجع عظام دام‌ظلّهم‌العالی: 31768-025(کد استان قم)

-مقلّدان رهبر معظم انقلاب دام‌ظلّه‌العالی با شماره‌های۷-۳۷۱۱۲۲۵۳- 025(کد استان قم)

– پاسخگوی مکاتبه‌ای سایت پاسخ به سؤالات فقه و معارف به نشانی  www.pasokhbesoalat.ir

– آدرس پیام‌رسان سروش فقه و معارف @pasokhbesoalat

– شماره تماس دفتر برگزاری دوره‌های تربیت استاد پاسخگو ۳۲۱۱۲۰۷۸-025 (کد استان قم)

– شماره تماس سفارش محصولات فرهنگی ۳۲۱۱۲۳۵۹ – 025 (کد استان قم)

 


انصراف از پاسخ

کلیه حقوق این تارنما برای جامعه الزهرا(حوزه علمیه خواهران قم) محفوظ می باشد.


ارتباط با ماDownloads-icon

لیست مراکز پاسخگویی به سوالات شرعی از طریق تلفن اعلام شد.

لیست مراکز پاسخگویی به سوالات شرعی از طریق تلفن اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) این لیست که از سوی پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری منتشر شده به شرح زیر است:

پاسخ به سوالات شرعی زنانه



انتهای پیام

سوال: آیا روابط زناشویی تابع درخواست شوهر است و ترک نزدیکی با زوجه برای مدت طولانی جایز است؟

پاسخ آیت الله سیستانی: ترک نزدیکی با همسر جوان بیش از چهار ماه جایز نیست مگر بخاطر عذری مانند مشقت یا ضرر یا اینکه همسر به آن راضی باشد یا اینکه ناشزه باشد یا اینکه شرط کرده باشد که در مدت عقد دخول نکند و به احتیاط لازم این حکم شامل همسر موقت هم میگردد. پس شوهر حق ندارد در صورتی که حق زوجه از بین برود بدون عذر شرعی سفرش را طولانی کند.

واگر زن نتواند که تا چهار ماه صبر کند به طوری که شوهر بترسد چنانچه با همسرش نزدیکی نکند در حرام بیفتد پس بنابر احتیاط واجب باید با همسر قبل از این مدت همبستر شود یا اینکه او را طلاق دهد.

سوال: دختری در سن نزدیک به چهل سالگی هستم و تا به حال ازدواج نکرده و دوشیزه ام و از طرفی از لحاظ جنسی بسیار تحت فشار هستم آیا می توانم بدون اجازه گرفتن از پدرم ازدواج موقت داشته باشم؟

پاسخ آیت الله سیستانی: اگر پدر و پدر بزرگ (پدری) در قید حیات نباشند امر ازدواج دختر با خودش است، و اگر زیر نظر پدر و مادرش زندگی نمی کند بلکه در امور زندگانی مستقل از آنان می باشد چنانچه مقلد معظم له است می تواند در این مسأله (ازدواج بدون اجازه پدر) به فقیه دیگری رجوع نماید، و همچنین اگر زیر نظر پدر و مادرش زندگی می کند ولی چون سنش بالا است جز ازدواج موقت برایش میسر نیست و پدرش به آن رضایت نمی دهد و از طرفی ترس وقوع در حرام دارد، در این صورت نیز می تواند به فقیه دیگری در این مساله رجوع کند.

پاسخ به سوالات شرعی زنانه

سوال: آیا ازدواج موقت دختری که پدرش فوت نموده و نیاز به اجازه پدر ندارد مشروع است؟

پاسخ آیت الله سیستانی: اگر پدر و جد پدری دختر باکره فوت کرده باشند، در صورتی که رشیده باشد امر ازدواج به دست خودش است ولی بهتر است در صورت داشتن برادر از او اجازه بگیرد. و به این امر توجه داشته باشد که ازدواج موقت برای دختر باکره گزینه مناسبی نیست چون معمولا خالی از عواقب ناخواسته و غیر قابل پیش بینی نیست.

سوال: چه اموری جزو نفقه زوجه است و آیا نسبت به افراد مختلف فرق می کند؟

پاسخ آیت الله سیستانی: برای نفقه مقدار مشخصی شرعا نیست بلکه ضابطه آن است که آنچه همسر به آن در زندگی خود نیاز دارد از غذا و پوشاک و فرش و مسکن و خدمتکار و اثاث منزل و غیر آن که مناسب او با توجه به شان همسر او است باید برای او تهیه کند.

 سوال: در زمان عقد و قبل از ازدواج آیا نفقه زوجه بر مرد واجب است؟

پاسخ آیت الله سیستانی: ظاهر اين است كه نفقه در زمان بين عقد و عروسى بر شوهر واجب است مگر اينكه قرينه اى بر اسقاط اين حق موجود باشد اگر چه آن قرينه متعارف بودن آن نزد مردم باشد.

سوال: آیا تمکین در مدت عقد قبل از ازدواج بر زوجه واجب است؟

پاسخ آیت الله سیستانی:  اگر متعارف چنین باشد که مرد نباید قبل از عروسی نزدیکی کند این امر در واقع یک شرط ضمن عقد به حساب می آید ومرد باید به آن پایبند باشد وبه همین دلیل بیرون رفتن زن از خانه در این مدت نیازی به اجازه شوهر ندارد واز سوی دیگر نفقه زن نیز در این مدت بر مرد واجب نیست.

سوال: با توجه به اینکه در سفر خارجی از همسرم دور هستم آیا می توانم طبق ضوابط شرعی با زنی مسیحی ازدواج موقت انجام دهم؟

پاسخ آیت الله سیستانی: مردى كه همسر دائم یا موقت مسلمان دارد بدون اجازه ی او نمی تواند با زن های غیر مسلمان (یهودی یا مسیحی) ازدواج کند بلکه با اجازه ی او نیز به احتیاط واجب جایز نیست.و اما ازدواج با زنهای غیر اهل کتاب مطلقا حرام است.

 سوال: حکم ازدواج با زنان غیر مسلمان چیست؟

پاسخ آیت الله سیستانی: ازدواج موقت یا دائم با زنان غیر اهل کتاب حرام است و نسبت به زنان مسيحى ويهودى ازدواج دائم با آنان به احتياط واجب جايز نيست اما ازدواج موقت با زن مسیحی یا یهودی براى مردى كه همسر مسلمان ندارد با رعایت سایر ضوابط شرعی جايز است البته اگر زن غیر اهل کتاب مسلمان شود ازدواج با او جایز می شود و برای حکم به اسلام او کافی است شهادتین را بگوید در حالی که معنای آن را بداند وهمچنین بداند که با این کار مسلمان می شود ولی لازم نیست قلبا پذیرفته باشد.

سوال: در بعضی از خانواده ها رسم است که برای ازدواج شیربها دریافت می شود آیا از نظر شرعی اشکال دارد؟

پاسخ آیت الله سیستانی:

شيربها سه حالت دارد:حالت اول اين كه مادر دختر يا پدر يا برادر او وجهى را مطالبه مى كنند در مقابل اين كه سعى در جلب رضايت دختر داشته باشند يا موانعى را كه بر سر راه اين ازدواج است رفع نمايند اين وجه را به عنوان جعاله پس از انجام كار مى توانند مطالبه كنند وزوج هم بايد بپردازد.

حالت دوم اين كه زوج با طيب خاطر وجهى را به پدر يا مادر دختر يا هركس او براى جلب رضايت آن شخص يا جلب رضايت دختر مى دهد اين پول را گيرنده مالك مى شود ولى اگر عين آن باقى باشد زوج مى تواند آن را پس بگيرد مگر اين كه خود او از ارحام باشد.

حالت سوم اين كه زوج با عدم رضايت مى پردازد براى اين كه بتواند دختر را از دست آنها رها كند با اين كه او راضى به ازدواج با اين مرد با مهر تعيين شده است ولى پدر يا مادر يا برادر وامثال آنها سنگ اندازى مى كنند ومانع اين ازدواج مى شوند، گرفتن چنين پولى جايز نيست وزوج مى تواند آن را بازپس بگيرد واگر تلف شده باشد حق دارد مثل آن را مطالبه كند.

سوال: لطفا ضوابط شرعی ازدواج موقت را به صورت جامع و مختصر طبق نظر معظم له بیان فرمایید.

پاسخ آیت الله سیستانی: قبل از اجرای صیغه عقد موقت موارد زیر لازم است در نظر گرفته شود:

1- اگر دختر باکره بالغ و رشیده (یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد) باشد و در تصمیم گیری های مهم زندگی نسبت به خود مانند کارمند شدن ونسبت به مال خود مانند خرید وفروش وبخشش اموال خود از نظارت پدر و مادر مستقل نباشد، جایز نیست بدون اجازه ولی (پدر یا جدّ پدری) عقد کند، و چنین عقدی باطل است هر چند شرط کند دخول صورت نگیرد.2- اگر دختر باکره بالغ و رشیده باشد و در تصمیم گیری های مهم زندگی نسبت به خود مانند کارمند شدن ونسبت به مال خود مانند خرید وفروش وبخشش اموال خود از نظارت پدر و مادر مستقل باشد، بنابر احتیاط واجب جایز نیست بدون اجازه ولی (پدر یا جدّ پدری) عقد کند، و در این فرض می تواند به فقیه دیگری با رعایت ترتیب در اعلمیت رجوع کند.3- اگر پدر و جد پدری دختر باکره فوت کرده باشند، در صورتی که رشیده باشد امر ازدواج به دست خودش است و لی بهتر است از برادرش اجازه بگیرد.4- ازدواج دائم یا موقت با زن بیوه یا مطلقه بدون اجازه ولی جایز است، البته به شرط این که در عقد صحیح به او دخول شده باشد هر چند از پشت، و بهتر است از ولی خود اجازه بگیرد و اگر ولی نداشت از برادرش اجازه بگیرد.5- دختری که بدون دخول شرعی – مانند زنا – بکارتش را از دست داده باشد کماکان در حکم باکره است و برای ازدواج نیاز به اذن ولی (پدر یا جد پدری) دارد. و اگر مشهور به زنا باشد بنابر احتیاط واجب قبل از ازدواج باید توبه هم بکند.6- عقد با زن شوهردار حرام و باطل است.7- عقد با زنی که در عده دیگری است حرام و باطل است، و در این حکم فرقی بین عده وفات یا عده رجعیه یا عده بائن یا عده ازدواج موقت وجود ندارد.8- مردی که زن مسلمان ندارد می تواند با زنان مسیحی یا یهودی ازدواج موقت کند، و چنان چه ولی او (پدر یا جد پدری) از دخالت کردن در امر ازدواج به طور مطلق خودداری کند اجازه او لازم نیست.9- مردی که زن دائم یا موقت مسلمان داشته باشد بدون اجازه همسر خود نمی تواند با زن یهودی یا مسیحی ازدواج موقت کند، بلکه اگر اجازه دهد نیز بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.10- ازدواج دائم یا موقت با زن کافر غیر اهل کتاب جایز نیست مگر این که مسلمان شود و برای مسلمان شدن کافی است که شهادتین را بگوید در حالی که معنای آن را بداند وبداند که با این کار مسلمان می شود ولی لازم نیست قلبا پذیرفته باشد، و اگر ولیّ او (پدر یا جد پدری) کافر باشد اجازه او شرط نیست.

کیفیت عقد موقت: اگر شرایط عقد فراهم شود و خود زن و مرد بخواهند صیغه عقد موقت را بخوانند، بعد ازآنکه مدّت عقد موقت و مهر را معین کنند کافی است زن بگوید: (زَوَّجْتُک نَفْسِی فِی المُدَّةِ المَعْلُومَةِ عَلَی المَهْرِ المَعْلُومِ) و بعد بدون فاصله قابل توجهی مرد بگوید : (قَبِلْتُ) و برعکس آن هم صحیح است.و مرد می تواند از طرف زن وکیل شود و بعد از اینکه این ازدواج را هرچند به صورت کلی به خانم توضیح دهد و مدت و مهریه را تعیین کنند کافی است فقط خودش بگوید: (زَوَّجْتُ موکلتی لنَفْسِی فِی المُدَّةِ المَعْلُومَةِ عَلَی المَهْرِ المَعْلُومِ).و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی بخوانند، جایز است صیغه عقد را به زبان فارسی بخوانند و لازم نیست وکیل بگیرند.و خواندن صیغه عقد به صورت تلفنی اشکال ندارد ولی به صورت نوشتاری اشکال دارد.و مدت ازدواج باید از مقدار احتمالی عمر زن و شوهر، یا یکی از آنها بیشتر نباشد.

سوال: بعضی افراد از لحاظ رفتاری و جنسی حالت ها و احساسات جنس مخالف را دارند حکم آنها چیست؟

پاسخ آیت الله سیستانی: اگر شخص اعضای تناسلی مردانه – بیضتین – داشته باشد و اعضای تناسلی زنانه – تخمدان – نداشته باشد، مرد است و باید به وظایف شرعی مردان عمل کند. و اگر بر عکس باشد زن است و باید وظایف شرعی زنان را انجام دهد. واحساسات مردانه یا زنانه و یا اینکه از لحاظ ژنتیکی سلولهای او بر حالت خاصی باشد اعتبار ندارد.

 سوال: آیا تغییر جنسیت در اسلام حرام است؟ (لطفا توضیح کامل بفرمایید)

پاسخ آیت الله سیستانی: اگر مقصود از تغيير جنسيت اين باشد كه با عمل جراحى آلت تناسلى مرد را قطع كنند و به جاى آن براى او مجراى ادرار و آلت تناسلى مصنوعى بسازند و با تزريق هرمون علامات زنانگى از قبيل ريختن موهاى صورت و برآمدگى سينه در او ايجاد كنند، يا در مورد زنى كه تغيير جنسيت مى دهد مقصود اين باشد كه براى او آلت تناسلى مردانه مصنوعى قرار دهند و با تزريق هرمون علامات مردى از قبيل كوچک شدن سينه و روييدن موى صورت ايجاد كنند، اين امر موجب تغيير واقعى جنسيت نيست و احكام شرعى او تغيير نمى كند و از جهتى چون مستلزم كشف عورت و لمس آن است جايز نيست.

واما اگر مقصود تغيير دستگاه تناسلى داخلى وخارجى باشد كه معيار اختلاف زن ومرد است، پس اين امر فى حد ذاته با قطع نظر از لوازمى كه ممكن است حرام باشد به خودی خود اشكال ندارد، ولى تا به حال اين امر محقق نشده است و آن چه تا به حال صورت پذيرفته همان تغيير ظاهرى است كه تاثيرى در تغيير احكام ندارد.

البته ممكن است در مورد كسانى كه دچار ناهنجارى در دستگاه تناسلى شده اند با عمل جراحى آلت تناسلى مردانه را كه مخفى شده است در مردى كه ظاهرى زنانه دارد ولى دستگاه تناسلى داخلى را ندارد نمايان سازند يا به عكس آلت تناسلى ظاهرى مردانه را از زنى كه دستگاه تناسلى زنانه داخلى دارد قطع كنند.واين كار به خودی خود اشكالى ندارد و ارتباطى با تغيير جنسيت ندارد و البته اگر مستلزم نگاه يا لمس حرام باشد در صورتى جايز است كه ضرورت داشته باشد يا ترک آن مستلزم حرج ومشقت شديد باشد.

سوال: آیا ختنه دختران در اسلام مشروع است؟

پاسخ آیت الله سیستانی: اگر منظور از ختنه دختر بریدن پوسته عضو جنسی زن(خروسک- Clitoris) باشد، صحیح آنست که این کار سنت شرعی نیست، بلکه در صورتی که به دختر آسیب برساند حرام می باشد. و اما قطع خود عضو جنسی زن و یا قطع قسمتی از آن به یقین جنایتی در حق دختر محسوب می شود و برای والدین هیچگونه مجوّزی در اقدام به آن وجود ندارد.

 سوال: آیا می توانم قبل از عقد با نامزدم هرگونه صحبت وگفتگویی داشته باشم؟

پاسخ آیت الله سیستانی: چنانچه عفت در نگاه و صحبت را رعایت کنند و از افتادن در گناه ایمن باشند گفتگو اشکال ندارد ولی شوخی کردن و وارد شدن در گفته های غیر اخلاقی و عاشقانه حرام می باشد، و تمام این موارد بعد از عقد شرعی حلال خواهد بود.

 

پاسخ به سوالات شرعی زنانه
پاسخ به سوالات شرعی زنانه
0


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جواب سوالات كتاب رياضي دهم تجربي x بخوانید...