حل تمرین فارسی یازدهم درس نهم

حل تمرین فارسی یازدهم درس نهم
حل تمرین فارسی یازدهم درس نهم


پاسخ قلمرو زبانی درس 9 فارسی یازدهم


پاسخ قلمرو ادبی درس 9 فارسی یازدهم


پاسخ قلمرو فکری درس 9 فارسی یازدهم


پاسخ درک و دریافت درس 9 فارسی یازدهم

[email protected]

حل تمرین فارسی یازدهم درس نهم

09305561992

ادرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید و از اخرین اخبار مطلع شوید

ما رادر شبکه های اجتماعی زیر دنبال کنید


درس 1 فارسی یازدهم


درس 2 فارسی یازدهم


درس 3 فارسی یازدهم


درس 4 فارسی یازدهم


درس 5 فارسی یازدهم

حل تمرین فارسی یازدهم درس نهم


درس6 فارسی یازدهم:


درس 7 فارسی یازدهم


درس 8 فارسی یازدهم


درس9 فارسی یازدهم


درس10 فارسی یازدهم


درس11 فارسی یازدهم


درس12 فارسی یازدهم


درس 13 فارسی یازدهم


درس 14 فارسی یازدهم


درس 15 فارسی یازدهم


درس 16 فارسی یازدهم


درس 17 فارسی یازدهم


درس 18 فارسی یازدهم

[email protected]

09305561992

ادرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید و از اخرین اخبار مطلع شوید

ما رادر شبکه های اجتماعی زیر دنبال کنید

جواب کارگاه درس پژوهی درس نهم فارسی و نگارش یازدهم

جواب درک و دریافت درس9 فارسی و نگارش یازدهم

[email protected]

09305561992

ادرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید و از اخرین اخبار مطلع شویدحل تمرین فارسی یازدهم درس نهم

ما رادر شبکه های اجتماعی زیر دنبال کنید

جواب کارگاه متن پژوهی قلمرو زبانی ادبی فکری صفحه ۷۹ و ۸۰ کتاب ادبیات فارسی پایه یازدهم جواب کارگاه متن پژوهی درس نهم ذوق لطیف از سایت نکس لود دریافت کنید.

مهدی : قلمرو زبانی1) مترادف هر واژه را بنویسید.مفاتیح ( ……………… )مستقر ( ……………… )متمکن ( ……………… )2) از متن درس، چهار ترکیب وصفی که اهمیت املایی دارند، بیابید و بنویسید.3) همان طور که پیش از این خوانده ایم، هر جمله دو قسمت دارد: نهاد، گزارهنمونه: «خاله ام» (نهاد) «مرا نخستین بار از طریق سعدی با شعر شاهکار آشنا نمود.» (گزاره)نهاد، کلمه یا گروهی از کلمات است که درباره آن خبری می دهیم؛ یعنی «صاحب خبر» است.گزاره، خبری است که درباره نهاد داده می شود.در بند پنجم درس، جمله ها را مشخص کنید؛ سپس نهاد و گزاره هر یک را در جدول زیر بنویسید.جواب قلمرو زبانی1) مفاتیح : کلیدهامستقر : ساکنمتمکن : دارا2) منبع بی شابه، مشیت الهی، پیشامد ناگوار، سخنان جذاب3) پاسخ به صورت زیر خواهد بود:

قلمرو ادبی1) کدام عبارت متن، به ویژگی سهل ممتنع بودن سبک سعدی اشاره دارد؟2) به بیت زیر از سعدی توجه کنید:هرگز وجود حاضر غایب شنیده ای؟ من در میان جمع و دلم جای دیگر استهمان طور که می بینید واژه های «حاضر» و «غایب» هم زمان، به پدیده ای واحد نسبت داده شده اند و به بیان دیگر، غایب، صفت حاضر، واقع شده است.به نظر شما چنین امری ممکن است؟انسانی که حاضر است، نمی تواند غایب باشد؛ چون این دو صفت، متناقض اند؛ یعنی هر یک وجود دیگری را نقض می کند؛ با این وجود، شاعر چنان آنها را هنرمندانه در کلام خود به کار برده است که زیبا، اقناع کننده و پذیرفتنی است. به این گونه کاربرد مفاهیم، آرایه «متناقض نما» (پارادوکس) می گویند.حال آرایه متناقض نما را در دو سروده «قیصر امین پور» بیابید.الف) کنارن ام تول نگر گرفت کشتی عشق بیا که یاد تو آرامشی است طوفانیب) بارها از تو گفته ام از تو بارها از تو، بارها با توای حقیقی ترین مجاز، ای عشق! ای همه استعاره ها با توجواب قلمرو ادبی1) این تنها، خصوصیت سعدی است که سخنش به سخن همه شبیه باشد و به هیچ کس شبیه نباشد. در زبان فارسی، احدی نتوانسته شبیه او سخن گوید و در عین حال نظیر حرف زدن او را هر روز در کوچه و بازار می شنویم.2) الف) آرامشی است طوفانیب) حقیقی ترین مجاز

قلمرو فکری1) نویسنده برای قصه های ایرانی چه ویژگی هایی را بر می شمارد؟2) معنی و مفهوم جمله های زیر را بنویسید.الف) سراچه ذهنم آماس می کرد.ب) از فرط هیجان لکه می دویدم.3) درک و دریافت خود را از عبارت زیر بنویسید.هر عصب و فکر به منبع ب یشابه ایمان وصل بود که خوب و بد را به عنوان مشیت الهی می پذیرفت.4) درباره ارتباط بیت پایانی و متن درس توضیح دهید.جواب قلمرو فکری1) پر رنگ و نگار، پران ونرم.2) الف) گنجایش ذهنم بیشتر می شد، به معلوماتم اضافه می شدب) از شدت هیجان، جست و خیز کنان می دویدم3) بیانگر ایمان و توکل زیاد خاله نویسنده است که باعث می شود در برابر مشکلات از پای نیفتد و سختی های زندگی را به عنوان خواست خداوند، بپذیرد.4) حرص و ولع سیری ناپذیر نویسنده، در خواندن آثار سعدی مانند آن تشنه ای است که دچار بیماری استسقا باشد و در بیابان، آب سردی بیابد.

محمد : مترادف هرواژه بنویسیدمفاتیح مستقر متمکنحل تمرین فارسی یازدهم درس نهم

برای دریافت “جواب کارگاه متن پژوهی درس نهم ذوق لطیف صفحه 79 و 80 فارسی یازدهم” لطفا نظری در نظرات پایین سایت برای ما بفرستید یا از دکمه صورتی
ارسال نظر استفاده
کنید.

بسیار آموزنده

عالی

عالی بود ممنون

عالی

خوب

مرسی

خوب

خوب

چرا ناقصه؟

عالیییی بووودد

عالی نبود مرسی

ولمون کن تروخدا

خیلی خوب بود

خیلی ممنون مرسی

خوب بود

خوب بود

عالی بود

مترادف هرواژه بنویسیدمفاتیحمستقرمتمکن

مفاتیح:کلیه ها. مستقر:ساکن شدن. متمکن: ثروتمند

عالی

ممنون

عالی بود

خوب

Khub bud

سایت شما بسیار عالی است .

عالی

خوبه من ک دوس داشتم فقط کتاب هامون تغییر کرده لطفا نسخه جدید رو بزارید.ممنون میشم.

عالی بود

mrc kheli khob booood💜

عالی

😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍عالی بود

خيلي خوبن

خیلی از سوالا جواب شون نبود ولی بازن ممنون

حل تمرین فارسی یازدهم درس نهم

خوبه

خوب بود 🙂

لطفا همه ی دروس را ارائه بفرمایید

بی نظیر

عالییییییییییییییییییییییییییییییی

متوسط رو به بالا بود

عالیسا

عالی است

خیلی کمکم کرد ممنونم خیلی خوب بود و خیلی هم مفید بودعلیرضا نصیری

بسیار‌ عالی و خوب ❤️❤️

عالی بود

نحيلي عالي بود ممنونم

خوب

عالی


هرگونه کپی برداری از مطلب یا قالب حرام است

برای تابستان برنامه ریزی داری؟

(تخفیف 50 درصدی فقط همین امروز )

دیدن این بسته ویژه

با سلام در خدمتتون هستیم با دانلود گام به گام فارسی یازدهم از سری مقالات گام به گام یازدهم . یازدهمی هایی که می خواهید از مباحث ادبیات تعلیمی, غنایی و… و ادیبات انقلاب اسلامی, داستانی و ادبیات جهان که واقعا مباحث سخت و نفس گیری هستند به آسانی و راحتی نمرات بالایی رو بدست بیاورید مطالعه این مقاله رو بشما پیشنهاد میکنم. با توجه به رویکرد مهارتی فارسی این گام به گام تاثیر بسزایی در تقويت مهارتهاي زباني و فرا زباني شما دارد. اساتید مجرب ما کالبد شکافی تحلیل هر اثر از لحاظ زباني ، ادبي و فكري که خود شامل قلمرو گسترده ای می باشد را هم از قلم ننداخته اند تا شما آسوده خاطر باشید. ما در این مطلب برای شما  دانلود گام به گام فارسی یازدهم برای تمامی فصول رو آماده کردیم. که شما کلیه فصل ها رو میتونید در اون پیدا کنید.

رایگان دانلود کن !

حل تمرین فارسی یازدهم درس نهم

شما می توانید گام به گام فارسی را از طریق اپلیکیشن نمره باکس دانلود کنید.

تصاویر اپلیکیشن: (برای بزرگنمایی کلیک کنید)

در ضمن فایل PDF گام به گام فارسی یازدهم رایگان می باشد.

در این گام به گام که ما برای شما آماده کرده ایم پاسخ به تمام سوالاتی که در این 8 فصل کتاب فارسی یازدهم وجود داره به صورت کاملا تشریحی برای شما آماده شده است. شما با دانلود pdf گام به گام فارسی یازدهم  در این مسیر یعنی پاسخ به سوالات کتاب درسی و همچنین تسلط بیشتر به مفاهیم و تمارین کتاب درسی که در درس فارسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است قدم های روبه جلو و مثبتی بر می دارید.. در دیجی کنکور به ما ثابت شده است که مقالات گام به گام بسیار تاثیر گذار و مفید هستند اما اگر از آن به درستی استفاده نشود می‌تواند تأثیرات بدی بر روی درک شما از مفاهیم فارسی داشته باشد. دانلود گام به گام فارسی یازدهم که شما می‌توانید آن را در این پست انجام دهید، می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در درک شما از فارسی یازدهم داشته باشد ولی اگر از آن به درستی استفاده نکنید به اینصورت که قبل از مطالعه کتاب فارسی پایه یازدهم به گام به گام رجوع کنید به جرأت می‌توان گفت که تأثیر منفی بر روی درک شما از این درس بسیار مهم خواهد گذاشت. پس ما از شما تقاضا می کنیم ابتدا خودتان بر روی تمارین و مسائل کتاب درسی به صورت ویژه ای زمان بگذارید و بر روی آنها فکر کنید و سپس به دانلود گام به گام ، که در پایین این پست قرار دارد بپردازید. در باکس دانلودی زیر می توانید به سادگی حل تمرین فارسی یازدهم را دریافت کنید. همه فایل ها همراه با پاسخ های کاملا تشریحی هستند. همچنین اگر نیاز به سایر گام به گام های پایه یازدهم داشتید می توانید به بخش گام به گام یازدهم  مراجعه کنید.

دانلود

دانلود گام به گام یازدهم

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

نام کاربری یا ایمیل

رمز عبور

مرا به خاطر بسپار


دانلودDownloads-icon


Downloads-icon


pdf گام به گام فارسی یازدهمDownloads-icon


pdf گام به گام فارسی یازدهم تجربیDownloads-icon


pdf گام به گام فارسی یازدهم ریاضیDownloads-icon

فهرست مطالب سایت: (کلیک کنید)

گام به گام درس ادبیات پایه یازدهم رو می توانید به صورت PDF از ادامه مطلب دانلود کنید. در این گام به گام که یکی از کاملترین و بهترین گام به گام های گرد آوی شده می باشد. معنی کامل شعرها، آرایه های بکار رفته در در متن شعر ها، نکات مربوط به زبان فارسی، و پاسخ به کارگاه ها و تمرین های بصورت درس به درس آورده شده است.

فایل دانلود این گام به گام در انتهای صفحه قرار گرفته است.

در این گام به گام در ابتدا متن هر درس به صورت مجزا گرد آوری شده است.

در شعر ها بطور کامل نکات مربوط به قلمرو زبانی و زبان فارسی گردآوری شده است.حل تمرین فارسی یازدهم درس نهم

نکات مربوط به قلمرو ادبی و آرایه های ادبی به خوبی جمع آوری شده است بصورت خط به خط و بیت به بیت.

نکات مربوط به قلمرو فکری و معنی و مفهوم هر بیت نیز به شیوه ای زیبا و عالی آورده شده است.

معنی مربوط به کارگاه های متن پژوهی فارسی یازدهم نیز به صورت کامل پاسخ داده شده است.

با دانلود گام به گام فارسی یازدهم، خیال خود را برای کسب نمره عالی در امتحانات راحت خواهید کرد.

پیشنهاد ویژه این پست:

اگر برای قبولی در کنکور استرس دارید و یا سوالات زیادی ذهن شمارو به خودش مشغول کرده می توانید با کلیک روی قسمت  مشاوره رایگان کنکور IDN برای موفقیت در کنکور از سایت ایران دانش نوین استفاده کنید. بهترین مشاوران کنکور و رتبه های برتر به سوالات درسی و مشاوره ای شما بطور رایگان پاسخ میدهند.

برای قبولی در کنکور باید ابزار داشته باشید. ابزارهای مثل همین گام به گام فارسی یازدهم که قرار است در ادامه دانلود کنید. یکی از ابزارهای که ما در IDN به شما ارائه می دهیم مشاوره با رتبه های برتر کنکور، مشاورهای دورقمی موسسه ماست که در سال ۹۸ بیش از ۱۰ رتبه زیر هزار را به دانش آموزان IDN هدیه دادند. اگر شما هم میخواید رتبه برتر کنکور بشید کافیه روی قسمت مشاوره با رتبه های برتر کنکور کلیک کنید و توضیحات مربوط رو با دقت مطالعه کنید.

همونطور که گفتیم با دانلود گام به گام های درسی  میتوانید مسیر سخت درس خواندن خود را هموار کنید . اما اینکه فارسی را چطور بخوانید که هم در کنکور و هم در امتحانات نتیجه عالی کسب کنید نیز مهم است.

برای کسب نمره و درصد عالی در امتحانات و قبولی در کنکور فقط درس خواندن کافی نیست. باید به سبک رتبه برترها درس بخوانید تا بتوانید موفق شوید.

با کلیک روی تصویر زیر میتوانید وارد قسمت نحوه خواندن فارسی کنکور شوید. دکتر مهسا نیک فرجام، دانشجوی پزشکی شهید بهشتی، رتبه دورقمی کنکور مشاور IDN به شما می آموزند که ادبیات را چطور بخوانید تا ۱۰۰ درصد نمره امتحان و کنکور را کسب کنید. برای مشاهده روی تصویر زیر کلیک کنید.

برای دانلود سایر جزوات و گام به گام ها از سایت IDN کلیک کنید.

برای دانلود سوالات امتحان نهایی و نوبت اول فارسی یازدهم کلیک کنید.

۸۶۶۲۳ دانلود هاگام به گام ادبیات یازدهم دانلود فایل @irandaneshnovin_گام-به-گام-ادبیات-فارسی-یازدهم.pdf – 4 MB

در صورتیکه راجب برنامه ریزی و روش های مطالعه سوال دارید و میخواید با رتبه های تکرقمی و دورقمی کنکور در ارتباط باشید میتونید با شماره زیر تماس بگیرید:

نظرات ، سوالات و پیشنهادات خود را در زیر برای ما ارسال کنید. بزودی به آن ها پاسخ خواهیم داد

واقعا عالــــــــــه

عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالییییییییییییییییییییییییییییییییییی

فوق العاده بود و خیلی مرتب و دقیق نوشته شده بودن واقعا ممنون:)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

دیدگاه

دپارتمان IDN از سال 93 با هدف برقراری عدالت آموزشی در عرصه کنکور و کمک به دانش آموزان شروع به کار کرد. خدمات IDNOVIN شامل مشاوره کنکور ، برنامه ریزی و آموزش کنکور و ارائه محصولات کمک آموزشی به وسعت کل ایران و برای همه دانش آموزان کنکوری برقرار است.

معنی کلمات درس آغازگری تنها فارسی یازدهم

اجنبی: بیگانه، خارجی

اذن: اجازه، فرمان

اعطا: واگذاری، بخشش، عطا کردن

افراط: از حد درگذشتن، زیاده روی

حل تمرین فارسی یازدهم درس نهم

التهاب: برافروختگی، زبانه و شعلۀ آتش

اهتزاز: افراشته، جنبیدن ، به اهتزاز آمدن؛ به حرکت درآمدن پرچم

بَختک وار: کابوس وار

تحت الحمایگی: وضعیت یک دولت غالباً ضعیف در تعامل با دولتی قدرتمند، در عرصۀ بین المللی که در چارچوب یک موافقت نامۀ بین المللی، اختیار تصمیم گیری آن دولت در امور سیاست خارجی و امنیّتی به دولت قدرتمند واگذار شده است.

تسخیر: تصرّف کردن، چیرگی

تفریط: کوتاهی کردن در کاری

توازن: تعادل، برابری

جنون: شیفتگی، شیدایی، شوریدگی

چنبره زدن: چنبر زدن، حلقه زدن، حلقه های خُرد یا بزرگ دایره ای شکل زدن

خصال: جمعِ خصلت، خوی ها ، خواه نیک باشد یا بد

دارالسّلطنه: پایتخت، محلّ اقامت پادشاه

درایت: آگاهی، تدبیر

دهشت بار: ترس آور، هراس انگیز

زبونی: فرومایگی، درماندگی

زنبورک: نوعی توپ جنگی کوچک که در زمان صفویه و قاجاریه روی شتر می بستند.

شایق: آرزومند، مشتاق

صفیر: بانگ و فریاد، آواز

طاقت فرسا: توان فرسا، غیرقابل تحمّل

غیرت: حمیّت، رشک بردن، تعصّب

کورسو: نور اندک، روشنایی کم

معبد: پرستشگاه، محلّ عبادت

مقرّر: معلوم، تعیین شده

موعد: هنگام، زمان

موزون: هم آهنگ، خوش نوا

نهیب: فریاد، هراس، هیبت

وجد: سرور، شادمانی و خوشی

ولایات : جمعِ ولایت؛ مجموعه شهرهایی که تحت نظر والی اداره می شود؛ خطَّه، معادل شهرستان امروزی

معنی روان درس دهم کتاب فارسی یازدهم(رباعی های امروز)

رباعی نخست:

چون سيل زپيچ و تاب صحرا مي رفتهمراه سحر به فتح فردا مي رفتبي تاب نظير جوشش چشمه ي  دوراين رود به جست و جوي دريا مي رفت قلمرو(گسترة) فکری

1-مبارزان راه آزادی با اشتیاق فراوان از محیط پر از ظلم و ستم(ایران قبل از انقلاب) به استقبال آزادی و حقیقت و پاکی می رفتند.

2-مبارزان و آزادی خواهان بی صبرانه و پرجنب و جوش همانند چشمه برای رسیدن به اتحاد و همبستگی تلاش می کردند.

قلمرو زبانی : می رفت: فعل ماضی استمراری نهاد: او محذوف ( رود)چون: مثل،  حرف اضافه سیل: متمم پیچ و تاب: متمم صحرا: مضاف الیه فتح فردا:گروه متممی همراه سحر: صبحدمان، بامدادان، سحرگاهان. رباعی، سه جمله است؛ بیت اوّل دو جمله‌ی ساده و بیت دوم، یک جمله‌ی ساده است. نهاد دو جمله‌ی بیت اوّل، محذوف است. نهاد بیت دوم، «این رود» است. می‌رفت: ماضی استمراری، ناگذر. بی‌تاب: قید پیشونددار، مشترک با صفت. نظیرِ:حرف اصافهچشمه :مضاف الیه جوششِ : متمم قیدی. دریا:مضاف الیهبه جست‌وجوی : متمم. همراه، بی‌تاب، جوشش، چشمه: واژه‌های وندی پیچ و تاب، جست‌وجو: وندی-مرکّب.جوشش چشمة :یک ترکیب اضافی جست وجوی دریا:ترکیب اضافی ،متممپیچ وتاب صحرا:ترکیب اضافی پیچ و تاب صحرا -فتح فردا -جوشش چشمه -جست و جوی دریاهر ۴ مورد ترکیب إضافي اين:صفت اشارهقلمرو ادبی:چشمه،رود،دریا:مراعاتاین رود،ترکیب وصفی،تشخيصچو سیل: تشبیه مصرع دوم: تشخیص نظیر جوشش: تشبیه قافیه: صحرا. فردا. دریاهمراه سحر:اضافه استعاری وتشخیصنظیرجوشش چشمه دور:تشبیهواج آرایی ف تردیف:می رفتقافیه:صحرا،فردا و دریاكنايه:فتح  فردا رفتن(به دست گرفتن آينده،پيروزي(بيت اول:استعاره مکنیه بيت دوم:استعاره آشکاردور و رود :جناس ناهمسانواژه‌های قافیه: صحرا/ فردا/ دریا.بی‌تاب نظیر…: تشبیه. این رود: استعاره از: مبارز / شهید  / رزمنده   دریا: استعاره از گروه مبارزان/ شهیدان/ رزمندگان  مراعات نظیر: میان سیل، چشمه، رود، دریا.دریا نماد ایران انقلابی ،رود نماد گروه های انقلابیاین رود به جستجوی :استعاره از حقيقت جوبي وخداجوییرود ،دریا =استعاره فتح فردا:اضافه استعاری”فردا را مثل سرزمینی فتح کردند”

رباعی دوم:

رازی که خطر کنندگان می داننددر بازی خون ،برندگان می دانندبا بال شکسته پر گشودن ،هنر استاین را همة پرندگان می دانند 1-فقط شهدا که برندگان مسیر عشق و شهادتند،از اسرار عشق آگاهی دارند.حل تمرین فارسی یازدهم درس نهم

2-تمام شهدا می دانند که عروج با بدنی مجروح و زخمی چقدر زیبا و هنرمندانه است.

قلمرو زبانی چهار جملهپرگشودن گروه نهادیبال شکسته: متمم می دانند :فعل.  مضارع اخباری خطر کنندگان: نهادرازی: مفعول مصرع دوم :می دانند: فعل برندگان: نهادبازی خون: گروه متممیبیت دوم:است:فعلپر گشو دن: نهادهنر: مسندبال شکسته: گروه متممی مصرع دوم بیت دوم :می دانند: فعلهمه پرندگان: گروه نهادیاین: مفعول خطر کنندگان: وندی مرکب رازی:وندیبرندگان: وندیشکسته: :وندی پرندگان::وندیبال شکسته: ترکیب وصفیهمه پرندگان: ترکیب وصفیبازی خون ترکیب اضافیبرندگان همه پرندگاه ترکیب وصفیمصراع اول شیوه بلاغی«گ »خطرکنندگان ،پرندگان :فرایند واجی قلمرو ادبی: قالب:رباعی برندگان:کنایه از شهدامي دانند:ردیفقافیه:خطركننندگان/برندگان/پرندگانبال شکسته  پرگشودن:   پارادوکسواج آرایی: «گ.  د. ..نبال،پرندگان و بال گشودن:مراعات نظیرپرندگان:استعاره كنايه از دل به دريا زدنپرندگان می دانند تشخیص بازی -رازی جناسبرندگان،پرندگان:جناساستعاره از شهدا و جانبازانبال شکسته کنایه از معلول وناقصبا خون بازی کردن کنایه ازجان فشانی وشهادترباعی سوم:

اي كعبه به داغ ماتمت،نیلی پوشوز تشنگی ات،فرات در جوش و خروشجز تو که فرات ،رشحه ای از یم توستدریا نشنیدم که کشد مشک به دوش”محمدعلي مجاهدي(پروانه) 

1-ای حضرت عباس که کعبه به خاطر شهادت و ماتم از دست دادن تو سیاه پوشیده و رود فرات به خاطر تشنگی تو در هنگام شهادت در جوش و خروش و بی تابی است

2-به جز تو که وجودت دریایی از معرفت و ایثار است و فرات در برابر آن قطره ای بیش نیست، تا کنون نشنیده ام که دریا مشک آب بر دوش داشته باشد.

قلمروزبانینهاد:کعبهمنادا:محذوف که همان حضرت عباس استبیت اول سه جمله‌/ بیت دوم :دو جملهپنج جمله رشحه: قطره. چکیده ای : حرف ندانیلی پوش: مسند داغ ماتمت: گروه متممی تشنگی ات: گروه متممی فرات: نهاد در جوش و خروش: مسند است: فعل محذوف به قرینه معنوی بیت دوم :است: فعل فرات: نهادرشحه ای از یم تو: مسند تو: متمم نشنیدم: فعل نهاد: م نهاد اجباری مفعول: جمله که دریا کشد مشک به دوش کشد: فعل ؛،مضارع التزامی.  بکشد دریا: نهادمشک: مفعول نیلی پوش: مرکب تشنگی:وندی( مشتق)جوش و خروش:وندی( مشتق )مرکبفعل «است» در هردو مصراع بیت اول، به قرینه‌ی معنوی حذف شده‌است.«گ» تشنگی واج میانجیقلمرو ادبیماتمت:( ت)مضاف الیه،منظور  امام حسین(ع)رشحه:چکه ،قطره :مراعاتداغ ماتمت:دو ترکیب اضافییم: دریا، استعاره از معرفت و جوانمردیاي كعبه:تشخيص و استعارهواج آرایي حرف «ش»و«دفرات یم  دریا :مراعاتمشک و تشنگی :مراعاتداغ وماتم  مراعاتحسن تعلیل دارد :هردو مصراع حسن تعلیل دارند.نیلی پوش بودن کعب به دلیل ماتم توستيم و فرات و دريا :مراعاتکعبه نیلی پوش:تشخیص و حسن فرات رشحه ای…….=تشبیهنیلی پوش ایهام:۱ـرود نیل۲ـرنگ نیلیدریا: استعاره از جوانمردی و از خودگذشتگی و معرفت اوستای کعبه: تشخیص مصرع دوم: تشخیص بیت دوم: تشخیصمصرع دوم بیت دوم: تلمیحتکرار: فراتقافیه: نیلی پوش. جوش و خروش.  دوشدریا استعاره ازحضرت عباس عیم :استعاره و مجاز از وجود حضرت عباسمصراع دوم هم حسن تعلیل فرات به خاطر شهادت تو در جوش و خروش یم تو: استعاره از معرفت و جوانمردیتو دریایی و فرات قطره استتشبیه مضمرگفته: یمِ توبنابراین، استعاره از معرفت و جوانمردی اوست، نه خود او 

رباعی چهارم:

از چنبر نفس رسته بودند انهابت ها   همه را شکسته بودند انهاپرواز شدند و پر گشوند به عرشهرچند که دست بسته بودند انها”مصطفي محدثي خراساني”1-آن ها(شهدای غواص) از تمام مادیات و وابستگی های این دنیا خود را رها و در برابر تمام قدرت ها ایستادگی کرده بودند.

2-آن ها هرچند که دست هایشان بسته بود، همچون پرنده ای سبکبال به آسمان پرکشیدند.

قلمرو زباني:بت ها همه مفعول پنج جملهدست بسته:مرکب وندیشیوه بلاغیرسته،بسته،شکسته:وندیپنج جمله چنبر: دایره رسته: رها شده عرش: آسمان رسته بودند: فعل. ماضی بعیدنهاد: آنها چنبر نفس: گروه متممی شکسته بودند: فعل ماضی بعیدنهاد: آنها بت ها: مفعول همه: صفت مبهم شدند: فعل ماضی ساده نهاد: آنها محذوف پرواز: مسند گشودند: فعل پر: مفعول به عرش: متمم قیدی بودند: فعل نهاد: آنها دست بسته: مسند دست بسته: مشتق مرکبمصراع اول:چنبر: حلقه، دایرهنفس: دلبستگی، تعلقرسته بودند: رها شده بودند، ماضی بعیدجمله‌ی سه‌جزئی با متممبت ها همه ترکیب وصفی همه صفت مبهمهرچند که:حرف وابسته مرکبدست بسته  :مسندچنبر نفس ترکیب اصافیقلمرو ادبي:پر پرواز عرش: مراعاتبت ها همه را :همه بت ها :فک اضافههمه :صفت مبهمچنبر نفس اضافه تشبیهیاز چنبر نفس رستن :کنایه از ترک تعلقاتبتها:استعاره،مجازپر گشودن:ترک تعلقات دست بسته:کنایه از نیازمند،فقیرمصراع ۱و۲و۳ قافیه جناس دارددست بسته پر کشیدن : پارادوکسبدل:«همه» را می‌توانیم بدل از «بت‌ها» یا صفت مبهم برای آن بدانیم.واج آرایی: د.ش.سرسته.  شکسته. دست بسته: قافیه بودند آنها: ردیف

حل تمرین فارسی یازدهم درس نهم
حل تمرین فارسی یازدهم درس نهم
0

جواب سوالات كتاب رياضي دهم تجربي x بخوانید...