حل تمرین های درس هفدهم فارسی دهم

حل تمرین های درس هفدهم فارسی دهم
حل تمرین های درس هفدهم فارسی دهم


پاسخ قلمرو زبانی وادبی درس 17 فارسی دهم


پاسخ قلمرو فکری درس 17 فارسی دهم


دانلود کتاب فارسی پایه دهم


جزوه درس 17 فارسی دهم


جزوه کامل درس 17 فارسی دهم

حل تمرین های درس هفدهم فارسی دهم

[email protected]

09305561992

ادرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید و از اخرین اخبار مطلع شوید

ما رادر شبکه های اجتماعی زیر دنبال کنید



Downloads-icon



Downloads-icon



Downloads-icon

سایت اقدام پژوهی –  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و تلگرام : 09159886819 و آیدی : @dabiryar  –  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .فایل بعد از خرید هم مستقیم دانلود می شود هم به ایمیل شما فرستاده می شود (پوشه inbox یا s pam )

3 – درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل   را بنویسید.

حل تمرین های درس هفدهم فارسی دهم

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پاسخ تمرین های درس هفدهم فارسی دهم درس سپیده دم

 

کارگاه متــن پژوهــی

قلمرو زبانی (صفحهٔ ۱۳۸ کتاب درسی)

از میـان مـوارد زیـر، ترکیب‌هـای وصفـی و اضافـی را جـدا کنیـد؛ سـپس هسـتۀ هـر یک را مشـخّص نمایید.

ستارۀ غروب، سَرور آزادگان، مسافر دیرین، ماهی دریا، برترین حماسه

 ترکیب وصفی: متنی نیلگون ، برترین حماسه

ترکیب اضافی: ستارۀ غروب، سرور آزادگان، ماهی دریا

3- در مصراع زیر، نقش دستوری اجزای مشخص شده را بنویسید.

  «پس، درهای امید و روشنایی را به روی   ما بگشای»

         قید   مفعول       معطوف به مفعول     مضاف‌الیه

قلمرو ادبی (صفحهٔ ۱۳۸ و ۱۳۹ کتاب درسی)

 1- مصراع‌های زیر را با توجه به آرایه‌های «تشخیص، کنایه و تشبیه» بررسی کنید.

* ای چون سبزه بر آمده از دفتر روزگاران  تشبیه (لبنان به سبزه) – تشخیص (ای لبنان)

* ای کشتی‌های صیّادی که مقاومت پیشه کرده‌اید! تشخیص (کشتی‌ای که مقاومت می‌کند.)

* بگذار بوسه زنیم بر شمشیری که در دستان توست کنایه (بوسه زدن بر شمشیر) – تشخیص (دستان تو: لبنان)

2- کدام واژۀ مشخّص شده، «استعاره» به شمار می‌آید؟ مفهوم آن را بنویسید.

«ای مسافر دیرین بر روی خار و درد/ ای چون ستاره، فروزان»

 خار: مجاز از رنج و سختی

3- شاعر، «باران‌ها» و «فصل‌ها» را در کدام مفاهیم نمادین به کار برده است؟

باران: نماد آزادی و طراوت      فصل‌ها: نماد زمان و تاریخ

4- کاربرد مناسب شبکۀ معنایی، در شعر و نثر، ضمن آنکه به تداعی معانی کمک می‌کند، سبب زیبایی و دلنشینی سخن می‌شود و آرایۀ «مراعات نظیر» را پدید می‌آورد؛ مثال: ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند    تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری

    سعدی

 

 از متن درس، دو نمونه مراعات نظیر بیابید. 

جز تو کسی نمانده است که در زندگی ما نخل و عنب و تاکستان بکارد

ای سرور باران‌ها و فصل‌ها / تو را عطر می‌نامیم که در غنچه‌ها خانه دارد / تو را پرستو نامیدمقلمرو فکری (صفحهٔ ۱۳۹ کتاب درسی)

 

1- دریافت خود را از سرودۀ زیر بنویسید.

«تو را جنوب نامیدم / …………/ ای انقلاب زمین که با انقلاب آسمانِ بَرین/ پیوند خورده ای».

 شاعر قیام مردم لبنان علیه ظلم، یک انقلاب خدایی و آسمانی می‌داند.

2- در سرودۀ زیر:

«ای سرزمینی کز خاکت / خوشه‌های گندم می روید / و پیامبران برمی خیزند».

* الف) کدام سرزمین مورد خطاب است؟ لبنان

حل تمرین های درس هفدهم فارسی دهم

*ب) مقصود شاعر از مصراع‌های دوم و سوم چیست؟ مصرع دوم بر امید به آینده و زندگی دوباره تاکید دارد. مصراع سوم به بعثت پیامبران از سرزمین لبنان اشاره دارد.

3- از متن درس، مصراعی را معادل معنایی قسمت مشخّص شده بیابید.

« تو را سپیده دمیدر انتظار زاده شدن/ و پیکری در اشتیاق شهادت نامیدم».

 و گل‌هایی را می‌چیند / که از انگشتان شهیدان می‌رویند

4- قبّانی در این بخش از شعرش بر چه نکته‌ای تأ کید دارد؟

«ای که ردای حسین بر دوش داری/ و خورشید کربلا را در برداری …».

فرهنگ شهادت طلبانه و شیعی مردم لبنان

 

همچنین پاسخ سایر فعالیت های دروس فارسی 1 دهم را از لینک های زیر ببینید :

حتما نظر بدهید زیر هر کدام .با تشکر

 

 

 

پاسخ تمرین های درس اول فارسی 1 دهم درس از چشمه و سنگ

پاسخ تمرین های درس دوم فارسی 1 دهم درس از آموختن ننگ مدار

پاسخ تمرین های درس هشتم فارسی 1 دهم درس در سایه سار نخل ولایت

پاسخ تمرین های درس نهم فارسی 1 دهم درس غرش شیران

پاسخ تمرین های درس ششم فارسی 1 دهم درس مهر و وفا

پاسخ تمرین های درس هفتم فارسی 1 دهم درس جمال و کمال

پاسخ تمرین های درس سوم فارسی 1 دهم درس سفر به بصره

پاسخ تمرین های درس پنجم فارسی دهم درس کلاس نقاشی

پاسخ تمرین های درس هجدهم فارسی دهم درس عظمت نگاه

پاسخ تمرین های درس هفدهم فارسی دهم درس سپیده دم

پاسخ تمرین های درس شانزدهم فارسی دهم درس خیر و شر

پاسخ تمرین های درس چهاردهم فارسی دهم درس طوطی و بقال

پاسخ تمرین های درس سیزدهم فارسی دهم درس گرد آفرید

پاسخ تمرین های درس دوازدهم فارسی دهم درس رستم و اشکبوس

پاسخ تمرین های درس یازدهم فارسی دهم درس خاک آزادگان

پاسخ تمرین های درس دهم فارسی دهم درس دریادلان صف شکن

 

 

 

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این
سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام و نام خانوادگی نام فایل و ایمیل خود را به شماره همراه 09159886819 ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل به ایمیل
شما  فرستاده می شود .

سایت آموزش و پرورش

رتبه الکسا سایت

ویکی پدیا

معلم سایت

از اينکه به سايت ما آمده ايد بسيار خوشحاليم. به دليل بروز بودن سايت لطفا از صفحات ديگر هم بازديد نماييد.

جواب کارگاه متن پژوهی قلمرو زبانی ادبی فکری صفحه ۱۳۶ و ۱۳۷ و ۱۳۸ کتاب ادبیات فارسی پایه دهم جواب کارگاه متن پژوهی درس هفدهم سپیده دم از سایت نکس لود دریافت کنید.

قلمرو زبانی : 2) از میان موارد زیر، ترکیب های وصفی و اضافی را جدا کنید؛ سپس هسته هر یک را مشخص نمایید.ستاره غروب، سرور آزادگان، مسافر دیرین، ماهی دریا، برترین حماسه3) در مصراع زیر، نقش دستوری اجزای مشخص شده را بنویسید.«پس، درهای امید و روشنایی را به روی ما بگشای»

قلمرو ادبی : 1) مصراع های زیر را با توجه به آرایه های «تشخیص، کنایه و تشبیه» بررسی کنید.الف) ای چون سبزه بر آمده از دفتر روزگارانب) ای کشتی های صیادی که مقاومت پیشه کرده اید!ب) بگذار بوسه زنیم بر شمشیری که در دستان توست.2) کدام واژه مشخص شده، « استعاره» به شمار می آید؟ مفهوم آن را بنویسید.«ای مسافر دیرین بر روی خار و درد / ای چون { ستاره }، فروزان»3) شاعر، «باران ها» و « فصل ها» را در کدام مفاهیم نمادین به کار برده است؟4) کاربرد مناسب شبکه معنایی، در شعر و نثر، ضمن آنکه به تداعی معانی کمک می کند، سبب زیبایی و دلنشینی سخن می شود و آرایه «مراعات نظیر» را پدید می آورد ؛مثال:{ ابر و باد و مه و خورشید و فلک } در کارند تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوریسعدیاز متن درس، دو نمونه مراعات نظیر بیابید.

قلمرو فکری : 1) دریافت خود را از سروده زیر بنویسید.« تو را جنوب نامیدم / ……….. / ای انقلاب زمین که با انقلاب آسمان برین / پیوند خورده ای.»2) در سروده زیر:« ای سرزمینی کز خاکت / خوشههای گندم می روید/ و پیامبران برمی خیزند.»الف) کدام سرزمین مورد خطاب است؟ب) مقصود شاعر از مصراعهای دوم و سوم چیست؟3) از متن درس، مصراعی را معادل معنایی قسمت مشخص شده بیابید.«تو را سپیده دمیدر انتظار زاده شدن/ و {پیکری در اشتیاق شهادت} نامیدم».4) قبانی در این بخش از شعرش بر چه نکته ای تا کید دارد؟«ای که ردای حسین بر دوش داری/ و خورشید کربلا را در برداری ….»

مهدی : قلمرو زبانی : 1) الف) تناسبعطر : گل، بو، گلستان، غنچه، باران، بهارب) ترادفکرامت : سخاوت ، احسان ، بخشندگی ، بزرگواری ،دهش، جوانمردی2) ترکیب وصفی : مسافر دیرین ، برترین حماسهترکیب اضافی : ستاره غروب، سرور آزادگان، ماهی دریا3) در : قید ، امید : مفعول ، روی : معطوف به مفعول ، ما : مضاف الیه

حل تمرین های درس هفدهم فارسی دهم

قلمرو ادبی : 1) الف) تشبیه : لبنان به سبزهتشخیص : ای لبنانب) تشخیص : کشتی ای که مقاومت می کندج) کنایه : بوسه زدن بر شمشیرتشخیص دستان تو (لبنان)2) خار استعاره از رنج و سختی3) باران ها نماد آزادی و طراوتفصل ها نماد زمان و تاریخ4) جز تو کسی نمانده است که در زندگی ما نخل و عنب و تاکستان بکارد.ای سرور باران ها و فصل ها / تو را عطر می نامیم که در غنچه ها خانه دارد / تو را پرستو نامیدم.

قلمرو فکری : 1) شاعر قیام مردم لبنان علیه ظلم، یک انقلاب خدایی و آسمانی می داند.2) الف) لبنانب) مصراع دوم بر امید به آینده و زندگی دوباره تاکید دارد.مصراع سوم به بعثت پیامبران از سرزمین لبنان اشاره دارد.3) و گل هایی را می چیند / که از انگشتان شهیدان می رویند.4) فرهنگ شهادت طلبانه و شیعی مردم لبنان

برای دریافت “جواب کارگاه متن پژوهی درس هفدهم سپیده دم صفحه 136 و 137 و 138 فارسی دهم” لطفا نظری در نظرات پایین سایت برای ما بفرستید یا از دکمه صورتی
ارسال نظر استفاده
کنید.

نه بابا

عالی

ای چون سبزه برآمده از

عالییییییییبب

عالی سپاسگزارم

خوب

عاااالی

خیلی خوب


هرگونه کپی برداری از مطلب یا قالب حرام است

از ابتدای کتاب تا این فصل، هرچه خواندیم، مربوط به فضای فکری و معنوی و جغرافیایی میهن عزیزمان ایران بوده است؛ امّا در این فصل با متنها و شاعران و نویسندگانی آشنا می شویم که بیرون از جغرافیای فرهنگی ایران را تصویر می‌کنند و مسایل سرزمینهای دیگر یا موضوعهای بشری را در جهان، نشان می دهند. از طریق مطالعۀ این فصل، با افکار مشاهیر، اندیشه‌های ملل و آثار برجسته و شخصیت های مشهور ادبیات جهان آشنا خواهیم شد.

تو را «جنوب» نامیدم / ای که ردای حسین را بر دوش / و خورشید کربلا را در بر داری

قلمرو زبانی: منظور از جنوب، جنوب فلسطین است / ردا: بالاپوش / بر: کنار، آغوش / دوش: شانه / قلمرو ادبی: جانبخشی در همه بیتها / ردای حسین را بر دوش داشتن، خورشید کربلا را در بر داشتن:‌ کنایه از ادامه دادن راه امام حسین / خورشید کربلا: استعاره از امام حسین / دوش، بر: تناسب / تلمیح به داستان کربلا / جناس همسان: بر نخست و بر دوم / جناس ناهمسان: در، بر

بازگردانی: ای جنوب فلسطین تو بالاپوش امام حسین را بر شانه انداخته‌ای و کنارت امام حسین است و راه او را ادامه می دهی.

پیام: ادامه دادن راه امام حسین.

حل تمرین های درس هفدهم فارسی دهم

ای سرخ گل که فداکاری پیشه کردی / ای انقلاب زمین که با انقلاب آسمان برَین / پیوند خورده‌ای

قلمرو زبانی: پیشه: شغل / برین: بالایی / قلمرو ادبی: ای سرخ گل:‌ جانبخشی / سرخ گل، انقلاب زمین:  استعاره از جنوب فلسطین /

بازگردانی: فلسطین برای حفظ میهن فداکاری می کند و سرچشمه انقلابات است؛ نیز با دگرگونی آسمان پیوند خورده است. (سرنوشت آن را خدا رقم می زند.)

پیام: جانفشانی برای میهن

ای سرزمینی کز خاکت / خوشه‌های گندم می روید / و پیامبران برمی خیزند.

قلمرو زبانی: روییدن: (بن ماضی: رست، بن مضارع: روی) / قلمرو ادبی: گندم:‌ نماد نعمت و حاصلخیزی / خوشه‌های گندم می روید: کنایه از اینکه فلسطین حاصل خیز است. / و پیامبران برمی خیزند: این سرزمین پیامبرخیز و مقدس است / تلمیح

بازگردانی: ای سرزمینی که حاصلخیزی؛ همچنین منطقه ای که بیشتر پیامبران از آن برخاسته اند.

پیام: ستایش میهن.

***

تو را جنوب نامیدم / ای کشتی‌های صیّادی که مقاومت پیشه کرده‌اید / ای ماهی دریا که مقاومت پیشه کرده‌ای / ای دفترهای شعری که مقاومت پیشه کرده‌اید / ای روزهای عاشورا!

قلمرو زبانی: صیادی: ماهیگیری / پیشه: شغل / مقاومت: پایداری / قلمرو ادبی: کشتی‌های صیّادی:‌ مجاز از ماهی گیران و ملوانان یا جانبخشی / ای ماهی دریا: جانبخشی؛ همه فلسطینیان ستیزنده اند / دفترهای شعری: مجاز از سرایندگان مقاومت / ای روزهای عاشورا: جانبخشی، تلمیح، اغراق

بازگردانی: همه مردم فلسطین یکپارچه در برابر ستم ایستادگی می ورزند.

پیام: ایستادگی همه مردم فلسطین.

***

تو را جنوب نامیدم / تو را آبها و خوشه‌ها / و ستارۀ غروب نامیدم / تو را سپیده دمی در انتظار زاده شدن / و پیکری در اشتیاق شهادت نامیدم / تو را انقلاب و شگفتی و تغییر نامیدم / تو را پاک و پاکیزه و ارجمند و توانا نامیدم

قلمرو زبانی: پیکر: کالبد، تن، جثّه / قلمرو ادبی: جانبخشی / واژه آرایی:‌ تو را ، نامیدم / آب: نماد پاکی / ستاره غروب: نماد درخشش و آگاهی / غروب، سپیده دم: تضاد / تو را آنها و…: تشبیه پنهان

بازگردانی: مردم فلسطین و جنوب لبنان آگاه اند و در انتظار دگرگونی و پیشرفت اند. مردم فلسطین و جنوب لبنان بسیار پاک و ارزشمند و توانایند.

پیام: مردم فلسطین در پی شکوفایی، شهادت و دگرگونی اند.

***

تو را جنوب نامیدم/ ای چون سبزه برآمده از دفتر روزگاران / ای مسافر دیرین بر روی خار و درد / ای چون ستاره، فروزان / ای چون شمشیر، درخشان

قلمرو زبانی: برآمده: بررسته / دیرین: کهن / فروزان: تابان؛ درخشان / درخشان: تابان / خار: تیغ گیاه (همآوا؛ خوار: پست) / قلمرو ادبی: چون سبزه برآمده؛ چون ستاره فروزان؛ چون شمشیر درخشان:‌ تشبیه / دفتر روزگاران: اضافه تشبیهی / مسافر دیرین: استعاره از میهن / بر روی خار و درد بودن: کنایه از «در رنج و دشواری بودن»

بازگردانی: لبنان همانند سبزه ای است بررسته از دفتر روزگاران. مردم این سرزمین رنجهای بسیاری کشیده اند و مانند ستاره می درخشند و در برابر دشمنانشان مانند تیغ بُرّا می درخشند.

پیام: بزگداشت فلسطین

بگذار بوسه زنیم بر شمشیری که در دستان توست / بگذار گرد و خاک قدمهایت را برگیریم.

قلمرو زبانی: گذاشتن: اجازه دادن / قلمرو ادبی: بوسه زدن:‌ کنایه از بزرگ داشتن / شمشیر: نماد ستیز و پیکار / گرد و خاک چیزی را برگرفتن: کنایه از «بزرگ داشتن» / واژه آرایی: بگذار

بازگردانی: ما تو را بزرگ می داریم زیرا جنگجو و پیکارگری.

پیام: نبرد برای پاسداری از میهن

***

ای سرور بارانها و فصلها، / تو را عطری نامیدم که در غنچه‌ها خانه دارد / تو را پرستو نامیدم / ای سرور سروران، / ای برترین حماسه !

قلمرو زبانی: سرور: سالار / حماسه: دلاوری، شجاعت / قلمرو ادبی: تو را عطری … دارد؛ تو را پرستو نامیدم:‌ تشبیه پنهان / واژه آرایی: سرور / اغراق: ای سرور بارانها و فصلها / پرستو: نماد زیبایی / باران: نماد پاکی / فصل: نماد دگرگونی

بازگردانی: تو بسیار ارجمندی. تو مانند بوی غنچه، دلآویزی. تو مانند پرستو زیبایی. تو در نبردگاه ها حماسه آفریدی.

پیام: بزرگداشت فلسطین

***

دریا متنی نیلگون است / که علی آن را می نویسد / و مریم هر شب، روى شنها / به انتظار مهدی می نشیند / و گلهایی را می چیند / که از انگشتان شهیدان می رویند

قلمرو زبانی: نیلگون: همانند نیل آبی رنگ / قلمرو ادبی: نیلگون:‌ تشبیه / دریا … است: تشبیه / تلمیح به داستان حضرت مهدی و موضوع انتظار در شیعه / گل: دست‌آورد شهادت شهیدان (آزادی، استقلال) / علی و مریم: نماد زن و مرد فلسطینی.

حل تمرین های درس هفدهم فارسی دهم

بازگردانی: مرد فلسطینی سرنوشت کشور را رقم می زند و  زن این سرزمین در انتظار حضرت مهدی است و از دستاورد شهیدان بهره می برند.

پیام: بزرگداشت شهید.

***

تاریخ، روزی، روستای کوچکی را / از روستاهای جنوب به یاد خواهد آورد / که «معرکه» خوانده می شود. / روستایی که با «صدر» ش، با سینه اش / از شرافت خاک و کرامت انسان بودن دفاع کرد

قلمرو زبانی: معرکه: آوردگاه، رزمگاه / صدر: سینه؛ امام موسا صدر / قلمرو ادبی: تاریخ:‌ مجاز از تاریخ نگاران/ ایهام تناسب: صدر/ خاک: مجاز از سرزمین

بازگردانی: تاریخ نگاران روزی جانبازی های مردم روستاهای جنوب لبنان را به یاد می آورد. مردم این روستا با همه توان خود با رهبر خود از سرزمین خود و انسانیت دفاع کردند.

پیام: بزگداشت فلسطین

***

سَرورم! ای سرور آزادگان! / در زمانۀ سقوط و ویرانی / جز تو، کسی نمانده است / که در زندگی ما نخل و عِنَب و تاکستان بکارد / جز تو کسی نمانده است؛ / مگر تو! / مگر تو! / پس درهای امید و روشنایی را به روی ما بگشای!

قلمرو زبانی: سرور: سالار / سقوط: فروافتان / نخل: خرمابن / عنب: انگور/ تاکستان: انگورستان/ گشودن: باز کردن / قلمرو ادبی: در امید و روشنایی:‌ اضافه استعاری / اغراق

بازگردانی: روزگار ما روزگار سقوط اخلاقی و ویرانی است. در این روزگار تنها مردم فلسطین هستند که از آبادانی و شکوفایی و پاکی دم می زنند و ما را به آینده امیدوار می سازند.

پیام: بزگداشت فلسطین

سَمفونی پنجم جنوب، نزِار قَباّنی ( ۱۹۹۸  1923 م((با کاهش و اندکی تغییر)

۱- به نمونه های زیر، توجّه کنید.

۲- از میان موارد زیر، ترکیبهای وصفی و اضافی را جدا کنید؛ سپس، هستۀ هر یک را مشخص نمایید.

«ستارۀ غروب (ترکیب اضافی)، سَرور آزادگان(ترکیب اضافی)، مسافر دیرین(ترکیب وصفی)، ماهی دریا(ترکیب اضافی)، برترین حماسه(ترکیب وصفی) »

۳-  در مصراع زیر، نقش دستوری اجزای مشخّص شده را بنویسید.

«پس، درهای امید و روشنایی را به روی ما بگشای»

        مفعول   مضاف الیه                   متمم  / مضاف الیه

◄قلمرو ادبی

۱- مصرع های زیر را با توجّه به آرایه‌های «تشخیص، کنایه و تشبیه» بررسی کنید.

 ای چون سبزه بر آمده از دفتر روزگاران

                تشبیه                  اضافه تشبیهی

ای کشتی های صیّادی که مقاومت پیشه کرده‌اید!

    مجاز از ماهیگیران یا جانبخشی

 بگذار بوسه زنیم بر شمشیری که در دستان توست

            کنایه  /         نماد مبارزه  / تشخیص(جانبخشی)

۲- کدام واژۀ مشخّص شده، استعاره به شمار می‌آید؟ مفهوم آن را بنویسید.

«ای مسافر دیرین بر روی خار و درد/ ای چون ستاره، فروزان»

     استعاره از جنوب      کنایه از رنج و سختی     نماد آگاهی- تشبیه

۳- شاعر، «باران ها» و «فصل ها» را در کدام مفاهیم نمادین به کار برده است؟ – باران: نماد نعمت / فصل: نماد دگرگونی

۴- کاربرد مناسب شبکۀ معنایی، در شعر و نثر، ضمن آنکه به تداعی معانی کمک میکند، سبب زیبایی و  دلنشینی سخن می شود و آرایۀ«مراعات نظیر» را پدید می آورد؛ مثال:

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند  / تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری (سعدی)

              تناسب                     کنایه از اینکه           مجاز        کنایه از             نادانی      

                                               مشغول اند          از روزی     بدست آوردن

 از متن درس، دو نمونه مراعات نظیر بیابید.

ای کشتی های صیّادی که مقاومت پیشه کرده‌اید. /   ای ماهی دریا که مقاومت پیشه کرده‌اید.

◄قلمرو فکری

۱- دریافت خود را از سرودۀ زیر بنویسید.

«تو را جنوب نامیدم / ……./ ای انقلاب زمین که با انقلاب آسمانِ بَرین/ پیوند خورده‌ای »

انقلاب امام موسی صدر یک انقلاب خدایی و آسمانی بود. ( انقلاب تو سرشت آسمانی و معنوی داشت.)

۲- در سرودۀ زیر:

«ای سرزمینی کز خاکت/ خوشه های گندم می روید/ و پیامبران برمی خیزند »

الف) کدام سرزمین مورد خطاب است؟ – لبنان و فلسطین

ب) مقصود شاعر از مصراع های دوم و سوم چیست؟

مصراع دوم بر حصلخیزی میهن و  امید به آینده و زندگی دوباره تاکید دارد. مصراع سوم به بعث پیامبران از سرزمین لبنان و فلسطین و مقدس بودن میهن اشاره دارد.

۳- ِ از متن درس، مصراعی را معادل معنایی قسمت مشخّص شده بیابید.

«تو را سپیده دمی در انتظار زاده شدن/ و پیکری در اشتیاق شهادت نامیدم »

و گل هایی را می چیند / که از انگشتان شهیدان می رویند.

 ۴- در این بخش از شعرش بر چه نکته‌ای تأکید دارد؟

«ای که ردای حسین بر دوش داری/ و خورشید کربلا را در برداری …»

نماد: کلمه‌ای است که معنایی فراتر یا غیر از لفظ خود را القا می‌کند. مانند: کوه (پایداری) / باران (نعمت و طراوت) / فصل‌ها (دگرگونی) /

تناسب و همبستگی: آوردن دو یا چند واژه در یک بیت یا عبارت است که وابسته به یک مجموعه باشند؛ مانند: ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند / تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری (سعدی)

☼  ابر و باد و مه و خورشید و فلک همگی پدیده‌های طبیعی اند.

تیمور لنگ، گاه سوار بر اسبی که لگامی زرّین داشت سرگرم اندیشه‌های دور و دراز خود از میدان جنگ به گورستان می‌رفت و از اسب پیاده می‌شد و تنها در میان قبرها به گردش می‌پرداخت و هر گاه بر مزار یکی از نیاکان خود یا شاعری بزرگ، سرداری دلاور و دانشمندی نامدار می‌گذشت، سر فرود می‌آورد و مزار او را می بوسید.

قلمرو زبانی: لگامی: افسار، دهنه / مزار: زیارت گاه / نیا: پدر بزرگ، جد / نامدار: سرشناس / قلمرو ادبی: سرگرم بودن: کنایه از مشغول بودن / سر فرود آوردن: کنایه از تعظیم کردن

تیمور، پس از آنکه شهر توس را گشود، فرمان داد که از کشتار مردم آن دست بردارند؛ زیرا فردوسی، شاعر ایرانی، روزگار خود را در آن به سر برده بود. آنگاه تیمور بر سر مزار او شتافت و چون جذبه‌ای اسرار آمیز او را به سوی فردوسی می‌کشید، خواست که قبرش را بگشایند: «مزار شاعر غرق در گُل بود.»

قلمرو زبانی: گشود: فتح کرد / شتافتن: با عجله عازم شدن / مزار: زیارتگاه، آرامگاه / جذبه: کشش / اسرار: ج سرّ، رازها (شبه هم آوا← اصرار: پافشاری) / قلمرو ادبی: دست برداشتن: کنایه از منصرف شدن / به سر بردن: کنایه از گذراندن

تیمور در اندیشه شد که پس از مرگ، مزار کشورگشایی چون او چگونه خواهد بود. پس، از راه قره قوم به سوی تاتار آنجا که نیای بزرگش، چنگیز، در معبدی آهنین آرمیده است ، روی آورد. در برابر زائر نامدار که زانو بر زمین زده و سر فرود آورده بود، سنگ بزرگی را که بر گور فاتح چین نهاده بودند، برداشتند؛ ولی تیمور ناگهان بر خود لرزید و روی بگردانید: گور ستمگر غرق در خون بود».

قلمرو زبانی: نیا: پدر بزرگ / معبد: پرستشگاه / آرمیدن: خوابیدن ، آسودن / زائر: زیارت کننده / قلمرو ادبی: آرمیدن: کنایه از دفن شدن و مردن / سر فرود آوردن: کنایه از تعظیم کردن /

فرانسوا کوپه


سپیده دم و مزار شاعر / sepideDownloads-icon


دریافتDownloads-icon



{{ successMsg }}

{{ errorMsg }}

لطفا کدی که برای شما ارسال شده است را وارد کنید.

حل تمرین های درس هفدهم فارسی دهم

بنظر میرسد شما قادر به دریافت پیامکهای ما نیستید!
لطفا برای فعال سازی کد
{{ receive_code }}

را از طریق شماره
{{ identity }}

به شماره
10001883

ارسال کنید.
منتظر بمانید تا فعال سازی انجام شود!

لطفا برای حساب خود رمز عبور وارد کنید.

لطفا کدی که برای شما ارسال شده است را وارد کنید.

بنظر میرسد شما قادر به دریافت پیامکهای ما نیستید!
لطفا برای فعال سازی کد
{{ receive_code }}

را از طریق شماره
{{ identity }}

به شماره
10001883

ارسال کنید.
منتظر بمانید تا فعال سازی انجام شود!

لطفا برای حساب خود رمز عبور وارد کنید.

برای استفاده بسیاری از امکانات گاما و خیلی از وبسایت ها باید جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

برای این کار باید به تنظیمات مرورگر خود مراجعه کنید.
در صورت نیاز به راهنمایی اینجا کلیک کنید..

{{ total }} مورد پیدا کردم!

نمونه سوال+44,000

محتوای آموزشی+12,000

پرسش و پاسخ+12,000

آزمون آنلاین+2,700

درسنامه آموزشی +1,200

مدرسه یاب+130,000

نمونه سوال

محتوای آموزشی

پرسش و پاسخ

آزمون آنلاین

درسنامه آموزشی

مدرسه یاب

معلم خصوصی

درس 17: سپیده دم
تحلیل درس
با اشاره
معانی و مفاهیم
قلمرو زبانی
قلمرو ادبی
قلمرو فکری

لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.

آزمون آنلاین

20 تست

آزمون تستی فصل 5 و 6 فارسی (1) دهم دبیرستان نمونه دولتی امام جعفر صادق

آزمون آنلاین

30 تست

سوالات آزمون تستی فارسی (1) دهم دبیرستان روشنگران | فصل 6: ادبیات حماسی…

آزمون آنلاین

20 تست

آزمون مجازی فصل 6 (درس 12 و 13) فارسي دهم | ادبیات حماسی

2 صفحه

حل تمرین های درس هفدهم فارسی دهم

امتحان نیمسال دوم فارسی دهم دبیرستان شهید محمدی آبیز | اردیبهشت 1398

1 صفحه

آزمونک فارسی (1) دهم عمومی کلیه رشته ها | درس 18: عظمت نگاه

1 صفحه

آزمونک فارسی (1) دهم عمومی کلیه رشته ها با جواب | درس 17: سپیده دم

رایـــــگان

2 صفحه

پیک آموزشی فارسی (1) دهم عمومی کلیه رشته ها | درس 16: خیر و شرّ

رایـــــگان

1 صفحه

محتوای آموزشی فارسی (1) پایه دهم | درس 14 و 16

3 صفحه

سوالات تستی فارسی (1) دهم دبیرستان خواجه نصیرالدین طوسی پاکدشت | فصل 7 و 8

3 صفحه

آزمون نوبت دوم فارسی دهم دبیرستان شهدای گیان نهاوند | اردیبهشت 1398

4 صفحه

امتحان نوبت دوم فارسی دهم دبیرستان امام خمینی گرگان | اردیبهشت 1398

5 صفحه

سوالات تستی فارسی (1) دهم دبیرستان فدک | درس 16 تا 18

7 صفحه

سوالات تستی فارسی (1) دهم دبیرستان امام سجاد زنجان | فصل 8 (درس 17 و 18)

معنی و مفهوم درس 17: سپیده دم فارسی دهم



{{ successMsg }}

{{ errorMsg }}

لطفا کدی که برای شما ارسال شده است را وارد کنید.

حل تمرین های درس هفدهم فارسی دهم

بنظر میرسد شما قادر به دریافت پیامکهای ما نیستید!
لطفا برای فعال سازی کد
{{ receive_code }}

را از طریق شماره
{{ identity }}

به شماره
10001883

ارسال کنید.
منتظر بمانید تا فعال سازی انجام شود!

لطفا برای حساب خود رمز عبور وارد کنید.

لطفا کدی که برای شما ارسال شده است را وارد کنید.

بنظر میرسد شما قادر به دریافت پیامکهای ما نیستید!
لطفا برای فعال سازی کد
{{ receive_code }}

را از طریق شماره
{{ identity }}

به شماره
10001883

ارسال کنید.
منتظر بمانید تا فعال سازی انجام شود!

لطفا برای حساب خود رمز عبور وارد کنید.

برای استفاده بسیاری از امکانات گاما و خیلی از وبسایت ها باید جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

برای این کار باید به تنظیمات مرورگر خود مراجعه کنید.
در صورت نیاز به راهنمایی اینجا کلیک کنید..

{{ total }} مورد پیدا کردم!

نمونه سوال+44,000

محتوای آموزشی+12,000

پرسش و پاسخ+12,000

آزمون آنلاین+2,700

درسنامه آموزشی +1,200

مدرسه یاب+130,000

نمونه سوال

محتوای آموزشی

پرسش و پاسخ

آزمون آنلاین

درسنامه آموزشی

مدرسه یاب

معلم خصوصی

شامل:
** معنی لغات مهم
** معنی ابیات مهم درس
** پاسخ کارگاه متن پژوهی
مباحث :
** فصل هشتم: ادبیات جهان
درس 17: سپیده دم

برای دانلود
ثبت نام کنید (
وارد شوید
) و کیف پول خود را شارژ کنید.

لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.

آزمون آنلاین

30 تست

سوالات تستی آمادگی کنکور سراسری فارسی (1) دهم همه رشته‌ها | درس 18: عظمت…

آزمون آنلاین

20 تست

آزمون مجازی شماره 1 نوبت دوم فارسی دهم | خرداد 99

آزمون آنلاین

30 تست

سوالات تستی آمادگی کنکور سراسری فارسی (1) دهم همه رشته‌ها | درس 16: خیر…

حل تمرین های درس هفدهم فارسی دهم

3 صفحه

آزمون مستمر فرودین ماه فارسی (1) دهم دبیرستان فدک

3 صفحه

آزمون نوبت دوم فارسی دهم دبیرستان شهدای گیان نهاوند | اردیبهشت 1398

2 صفحه

امتحان نیمسال دوم فارسی دهم دبیرستان شهید محمدی آبیز | اردیبهشت 1398

2 صفحه

نمونه سؤال پیشنهادی امتحان نوبت دوم فارسی (1) پایه دهم | اردیبهشت 1397

7 صفحه

60 سوال تستی فارسی (1) دبیرستان دخترانه فدک | درس 16 تا پایان کتاب

3 صفحه

پیش آزمون نوبت دوم فارسی (1) دهم دبیرستان شیخ کلینی | اردیبهشت 1398

5 صفحه

سوالات تستی فارسی (1) دهم دبیرستان خواجه نصیرالدین طوسی | درس 1 تا 16

4 صفحه

راهنمای گام به گام فارسی (1) دهم عمومی کلیه رشته ها | درس 16: خیر و شرّ

رایـــــگان

5 صفحه

معنی و مفهوم درس 17: سپیده دم فارسی دهم

5 صفحه

سوالات تستی فارسی (1) دهم دبیرستان فدک | درس 16 تا 18

راهنمای گام به گام فارسی (1) دهم عمومی کلیه رشته ها | درس 17: سپیده دم

معنی روان درس هفدهم  (سپیده دم)از کتاب فارسی دهم

حل تمرین های درس هفدهم فارسی دهم

معنی روان اشعار درس شانزدهم کتاب فارسی دهم

معنی روان درس 12 و 14 فارسی یازدهم

بهترين نمرات ٢٠

كمترين نمرات١/٥

خانم ها مهديس قاسمى و يهدى بحرينى ٢٠

خانم ها حيدرى،باقرى،بحرينى(مهوش)١٩/٥

خانم ها قاسمى،پاپرى،حسين زاده،ملايى،رشنوار،گرمسيرى،عشايرى١٩

و…..

معنی روان فارسی دهم نیمسال دوم

صدای سم سمند سپیده می آیدیلی که سینه ی ظلمت دریده می آید .

  قلمرو زبانی :   معانی واژه ها:سمند : نوعی اسب مایل به رنگ زرد      یل : پهلوان ، شجاع   بیت : سه جمله    ؛  می آید/ دریده است : فعل  جمله وابسته با حذف است / می آیدمی آید : فعل . مضارع اخباری . از مصدر آمدن.صدای سم سمند سپیده : گروه نهادیمی آید : فعلیلی : نهادکه : پیوند وابسته سازدریده است : فعل ماضی نقلی . از مصدر دریدنسینه ی ظلمت : مفعول سمند سپیده : ترکیب اضافیسینه ظلمت : ترکیب اضافیصدای سمند: ترکیب اضافی سپیده : وندی  قلمرو ادبی :سمند سپیده : اضافه تشبیهی  یل :  استعاره از امام زمانسینه ظلمت : اضافه استعاری.واج آرایی : س .دسم ، سمند: مراعاتواج آرایی کسره (تتابع اضافات) صدای سم سمند سپیده سینه ی ظلمت دریدن کنایه از نابودی ظلمت سپیده ، دریده : قافیهمی آید : ردیفسپیده،  ظلمت: تضاد معناییقلمرو . فکری :سحرگاه فرج و ظهور چون سمندی شتابان فرا می رسد. پهلوانی که ظلمت را نابود کرده است (امام زمان)  می آید.بیت2:گرفته بیرق تابان عشق را بر دوش کسی که دوش به دوش سپیده می آید.قلمرو زبانی:  بیرق : پرچمدوش به دوش: همراه بیت دو جمله است .گرفته است : فعل ماضی نقلی . از مصدر گرفتننهاد : او محذوف   بیرق تابان عشق : گروه مفعولیدوش : متمممی آید : فعلنهاد : کسی دوش به دوش  : قید مرکب وندیبیرق تابان : ترکیب وصفیبیرق عشق: ترکیب اضافیتابان : وندیبیت شیوه بلاغی دارد قلمرو. ادبی:دوش: ایهام تناسب1-شانه که حضور دارد 2- در معنی دیشب که با سپیده تناسب دارد. بیرق تابان عشق : اضافه تشبیهی دوش به دوش سپیده : تشخیصواج آرایی : ش . دبیرق به دوش گرفتن کنایه : از جلودار بودن.قلمرو فکری :او که همراه سپیده آزادی می آید جلودارعشق است و عاشقانه هدایت می کند. بیت سوم :طلوع برکة خورشید تابناک دل است ستاره ای که ز آفاق دیده می آید.قلمرو . زبانی :برکه : آبگیر . استخرتابناک : درخشان . نورانیآفاق :ج افق . کرانه های آسمان.دو جمله.نهاد فعل است :کل مصرع دوم  طلوع برکة خورشید تابناک دل : گروه مسندیمی آید : فعل . مضارعستاره ای : نهاد ز آفاق دیده : متمم مصراع اول جمله سه جزیی با مسندمصراع دوم جمله دو جزیی با فعل ناگذربرکه ی خورشید: ترکیب اضافیخورشید تابناک : ترکیب وصفیآفاق دیده : ترکیب اضافیتابناک : وندیستاره ای :  وندیدیده : وندیقلمرو ادبی:برکه دل: اضافه تشبيهی خورشید تابناک: استعاره از عشق و معرفت ستاره ای :استعاره از اشک شوق منتظران که برکناره های دیده شان می درخشد. آفاق دیده : اضافه ی استعاری.  استعاره مکنیه واج آرایی : دمصرع اول:واج آرایی کسره مراعات: خورشید . طلوع. تابناک. ستاره . آفاققلمرو . فکری:اشکی که چون ستاره از گوشه چشم روان می گردد نشانه ای است از درخششِ معرفت (یا عشق) در دلهای منتظران. دل هایی که چون برکه ای برای این معرفت( یا عشق)کوچکند. بیت چهارم : بهار آمده با کاروان لاله به باغ به دشت ژاله گل نودمیده می آیدقلمرو . زبانی :نودمیده : تازه دو جمله. آمده است : فعل ماضی نقلی . از مصدر آمدنمی آید: فعل مضارع اخبارینهاد : بهارکاروان لاله : گروه متممیباغ : متمم فعل : می آید. سادهگل نودمیده : گروه نهادیدشت ژاله : متمم قیدیهر دو مصراع دو جزیی با فعل ناگذرکاروان لاله : ترکیب اضافیدشت ژاله: ترکیب اضافی کاروان: دو تلفظیگل نودمیده : ترکیب وصفینودمیده :  وندی مرکبکاروان، لاله، باغ، دشت،  گل،  بهار: ساده بیت به شیوه بلاغیقلمرو ادبی :بهار : استعاره از امام زمانکاروان لاله : استعاره از شهیدانباغ : استعاره از جهاندشت: مجاز از جهانگل نودمیده : استعاره از شهیدان مراعات : بهار،لاله . باغ . دشت . ژاله. گلواج آرایی : ب.دقلمرو فکری :

بهار پیروزی به همراه کاروان لاله ( شهدا ) به باغ زندگی ما آمده است.و در دشت ژاله( در میان مردم) گلهای جدید(فرزندان این سرزمين) به وجود آمده است  بیت پنجم :به سوی قله ی بی انتهای بیداری پرنده ای که به خون پرکشیده می آید.قلمرو زبانی :بی انتها : بی پایاندو جمله.فعل : پرکشیده است .(است به قرینه معنوی حذف شده است.) نهاد: پرنده ای خون : متمم می آید: فعلنهاد: پرنده ایبه سوی قله ی بی انتهای بیداری : متمم. قله  بی انتها : ترکیب وصفیقله  بیداری: ترکیب اضافی بی انتها :  وندیبیداری :  وندیپرنده ای : وندیقله: سادهقلمرو ادبی :قله ی بیداری :اضافه تشبیهیپرنده ای که به خون پرکشیده : استعاره از حضرت علی اصغربه خون پر کشیدن: کنایه از شهادتمراعات :  پرنده . پرواج آرایی : بمصرع اول: واج آرایی قلمرو . فکری: انسانهای سبکبالی که چون پرنده پرواز می کنند و خونشان ریخته شد،به سمت قله بی انتهای بیداری پرواز می کنند  بیت ششم :در آن کران که بود خون عاشقان جوشان شهید عشق سر از تن بریده می آید.قلمرو زبانی:کران : کناره . حاشیه دو جمله بود : فعل . ماضی ساده فعل می آید: مضارع اخباریخون عاشقان : گروه نهادیجوشان : مسند درآن کرانه : متمم می آید : فعل شهید عشق : نهادسر از تن بریده : قید. خون عاشقان : ترکیب اضافیشهید عشق : ترکیب اضافیعاشقان : وندیجوشان :  وندیبریده :  وندیشیوه بلاغی  قلمرو. ادبی:شهید عشق : استعاره از امام حسین (ع)واج آرایی : د.ش مراعات : خون. شهید. سر از تن بریدهسر از تن بریده: کنایه از کشته شدهعاشقان،  عشق: اشتقاقخون جوشان بود: استعاره مکنیه.جوشیدن خون عاشقان: استعاره از مرحله نهایت عشق است که عاشقان جان را در آن فدا میکنندقلمرو فکری :در کرانه هایی که خون عاشقان می جوشد. کسی که  در راه عشق به شهادت رسیده در حالی که سرش از تنش جدا شده، می آید. مفهوم بیت :این بیت می تواند اشاره به رجعت شهدای کربلا و امام حسین در دوران ظهور باشد. بیت هفتم :به پاسداری آیین آسمانی ما گزیده ای که خدا برگزیده می آید قلمرو  زبانی:گزیده : پسندیده . انتخاب شده( منظور امام زمان عج استَ)دو جمله ؛ برگزیده (است محذوف به قرینه معنوی ) / می آیدبرگزیده است : فعل ماضی نقلی. مصدر برگزیدن خدا : نهادمی آید : فعلگزیده ای  :  نهادپاسداری آیین آسمانی ما : گروه متممیآیین آسمانی : ترکیب وصفیآیین ما: ترکیب اضافی پاسداری : مرکب وندیآسمانی : وندیَگزیده ای : وندیگزیده،  برگزیده: ترادفقلمرو. ادبی :واج آرایی : ا .د مصرع اول: واج آرایی کسره ( تتابع اضافات)قلمرو. فکری :برای نگاهباني از آیین پاک و الهی،  برگزیده ویژه ی خدا ( امام زمان عج) ظهور خواهد کرد.

معنی کلمات درس آغازگری تنها فارسی یازدهم

اجنبی: بیگانه، خارجی

اذن: اجازه، فرمان

اعطا: واگذاری، بخشش، عطا کردن

افراط: از حد درگذشتن، زیاده روی

التهاب: برافروختگی، زبانه و شعلۀ آتش

اهتزاز: افراشته، جنبیدن ، به اهتزاز آمدن؛ به حرکت درآمدن پرچم

بَختک وار: کابوس وار

تحت الحمایگی: وضعیت یک دولت غالباً ضعیف در تعامل با دولتی قدرتمند، در عرصۀ بین المللی که در چارچوب یک موافقت نامۀ بین المللی، اختیار تصمیم گیری آن دولت در امور سیاست خارجی و امنیّتی به دولت قدرتمند واگذار شده است.

تسخیر: تصرّف کردن، چیرگی

تفریط: کوتاهی کردن در کاری

توازن: تعادل، برابری

جنون: شیفتگی، شیدایی، شوریدگی

چنبره زدن: چنبر زدن، حلقه زدن، حلقه های خُرد یا بزرگ دایره ای شکل زدن

خصال: جمعِ خصلت، خوی ها ، خواه نیک باشد یا بد

دارالسّلطنه: پایتخت، محلّ اقامت پادشاه

درایت: آگاهی، تدبیر

دهشت بار: ترس آور، هراس انگیز

زبونی: فرومایگی، درماندگی

زنبورک: نوعی توپ جنگی کوچک که در زمان صفویه و قاجاریه روی شتر می بستند.

شایق: آرزومند، مشتاق

حل تمرین های درس هفدهم فارسی دهم

صفیر: بانگ و فریاد، آواز

طاقت فرسا: توان فرسا، غیرقابل تحمّل

غیرت: حمیّت، رشک بردن، تعصّب

کورسو: نور اندک، روشنایی کم

معبد: پرستشگاه، محلّ عبادت

مقرّر: معلوم، تعیین شده

موعد: هنگام، زمان

موزون: هم آهنگ، خوش نوا

نهیب: فریاد، هراس، هیبت

وجد: سرور، شادمانی و خوشی

ولایات : جمعِ ولایت؛ مجموعه شهرهایی که تحت نظر والی اداره می شود؛ خطَّه، معادل شهرستان امروزی

معنی روان درس دهم کتاب فارسی یازدهم(رباعی های امروز)

رباعی نخست:

چون سيل زپيچ و تاب صحرا مي رفتهمراه سحر به فتح فردا مي رفتبي تاب نظير جوشش چشمه ي  دوراين رود به جست و جوي دريا مي رفت قلمرو(گسترة) فکری

1-مبارزان راه آزادی با اشتیاق فراوان از محیط پر از ظلم و ستم(ایران قبل از انقلاب) به استقبال آزادی و حقیقت و پاکی می رفتند.

2-مبارزان و آزادی خواهان بی صبرانه و پرجنب و جوش همانند چشمه برای رسیدن به اتحاد و همبستگی تلاش می کردند.

قلمرو زبانی : می رفت: فعل ماضی استمراری نهاد: او محذوف ( رود)چون: مثل،  حرف اضافه سیل: متمم پیچ و تاب: متمم صحرا: مضاف الیه فتح فردا:گروه متممی همراه سحر: صبحدمان، بامدادان، سحرگاهان. رباعی، سه جمله است؛ بیت اوّل دو جمله‌ی ساده و بیت دوم، یک جمله‌ی ساده است. نهاد دو جمله‌ی بیت اوّل، محذوف است. نهاد بیت دوم، «این رود» است. می‌رفت: ماضی استمراری، ناگذر. بی‌تاب: قید پیشونددار، مشترک با صفت. نظیرِ:حرف اصافهچشمه :مضاف الیه جوششِ : متمم قیدی. دریا:مضاف الیهبه جست‌وجوی : متمم. همراه، بی‌تاب، جوشش، چشمه: واژه‌های وندی پیچ و تاب، جست‌وجو: وندی-مرکّب.جوشش چشمة :یک ترکیب اضافی جست وجوی دریا:ترکیب اضافی ،متممپیچ وتاب صحرا:ترکیب اضافی پیچ و تاب صحرا -فتح فردا -جوشش چشمه -جست و جوی دریاهر ۴ مورد ترکیب إضافي اين:صفت اشارهقلمرو ادبی:چشمه،رود،دریا:مراعاتاین رود،ترکیب وصفی،تشخيصچو سیل: تشبیه مصرع دوم: تشخیص نظیر جوشش: تشبیه قافیه: صحرا. فردا. دریاهمراه سحر:اضافه استعاری وتشخیصنظیرجوشش چشمه دور:تشبیهواج آرایی ف تردیف:می رفتقافیه:صحرا،فردا و دریاكنايه:فتح  فردا رفتن(به دست گرفتن آينده،پيروزي(بيت اول:استعاره مکنیه بيت دوم:استعاره آشکاردور و رود :جناس ناهمسانواژه‌های قافیه: صحرا/ فردا/ دریا.بی‌تاب نظیر…: تشبیه. این رود: استعاره از: مبارز / شهید  / رزمنده   دریا: استعاره از گروه مبارزان/ شهیدان/ رزمندگان  مراعات نظیر: میان سیل، چشمه، رود، دریا.دریا نماد ایران انقلابی ،رود نماد گروه های انقلابیاین رود به جستجوی :استعاره از حقيقت جوبي وخداجوییرود ،دریا =استعاره فتح فردا:اضافه استعاری”فردا را مثل سرزمینی فتح کردند”

رباعی دوم:

رازی که خطر کنندگان می داننددر بازی خون ،برندگان می دانندبا بال شکسته پر گشودن ،هنر استاین را همة پرندگان می دانند 1-فقط شهدا که برندگان مسیر عشق و شهادتند،از اسرار عشق آگاهی دارند.

2-تمام شهدا می دانند که عروج با بدنی مجروح و زخمی چقدر زیبا و هنرمندانه است.

قلمرو زبانی چهار جملهپرگشودن گروه نهادیبال شکسته: متمم می دانند :فعل.  مضارع اخباری خطر کنندگان: نهادرازی: مفعول مصرع دوم :می دانند: فعل برندگان: نهادبازی خون: گروه متممیبیت دوم:است:فعلپر گشو دن: نهادهنر: مسندبال شکسته: گروه متممی مصرع دوم بیت دوم :می دانند: فعلهمه پرندگان: گروه نهادیاین: مفعول خطر کنندگان: وندی مرکب رازی:وندیبرندگان: وندیشکسته: :وندی پرندگان::وندیبال شکسته: ترکیب وصفیهمه پرندگان: ترکیب وصفیبازی خون ترکیب اضافیبرندگان همه پرندگاه ترکیب وصفیمصراع اول شیوه بلاغی«گ »خطرکنندگان ،پرندگان :فرایند واجی قلمرو ادبی: قالب:رباعی برندگان:کنایه از شهدامي دانند:ردیفقافیه:خطركننندگان/برندگان/پرندگانبال شکسته  پرگشودن:   پارادوکسواج آرایی: «گ.  د. ..نبال،پرندگان و بال گشودن:مراعات نظیرپرندگان:استعاره كنايه از دل به دريا زدنپرندگان می دانند تشخیص بازی -رازی جناسبرندگان،پرندگان:جناساستعاره از شهدا و جانبازانبال شکسته کنایه از معلول وناقصبا خون بازی کردن کنایه ازجان فشانی وشهادترباعی سوم:

اي كعبه به داغ ماتمت،نیلی پوشوز تشنگی ات،فرات در جوش و خروشجز تو که فرات ،رشحه ای از یم توستدریا نشنیدم که کشد مشک به دوش”محمدعلي مجاهدي(پروانه) 

1-ای حضرت عباس که کعبه به خاطر شهادت و ماتم از دست دادن تو سیاه پوشیده و رود فرات به خاطر تشنگی تو در هنگام شهادت در جوش و خروش و بی تابی است

2-به جز تو که وجودت دریایی از معرفت و ایثار است و فرات در برابر آن قطره ای بیش نیست، تا کنون نشنیده ام که دریا مشک آب بر دوش داشته باشد.

قلمروزبانینهاد:کعبهمنادا:محذوف که همان حضرت عباس استبیت اول سه جمله‌/ بیت دوم :دو جملهپنج جمله رشحه: قطره. چکیده ای : حرف ندانیلی پوش: مسند داغ ماتمت: گروه متممی تشنگی ات: گروه متممی فرات: نهاد در جوش و خروش: مسند است: فعل محذوف به قرینه معنوی بیت دوم :است: فعل فرات: نهادرشحه ای از یم تو: مسند تو: متمم نشنیدم: فعل نهاد: م نهاد اجباری مفعول: جمله که دریا کشد مشک به دوش کشد: فعل ؛،مضارع التزامی.  بکشد دریا: نهادمشک: مفعول نیلی پوش: مرکب تشنگی:وندی( مشتق)جوش و خروش:وندی( مشتق )مرکبفعل «است» در هردو مصراع بیت اول، به قرینه‌ی معنوی حذف شده‌است.«گ» تشنگی واج میانجیقلمرو ادبیماتمت:( ت)مضاف الیه،منظور  امام حسین(ع)رشحه:چکه ،قطره :مراعاتداغ ماتمت:دو ترکیب اضافییم: دریا، استعاره از معرفت و جوانمردیاي كعبه:تشخيص و استعارهواج آرایي حرف «ش»و«دفرات یم  دریا :مراعاتمشک و تشنگی :مراعاتداغ وماتم  مراعاتحسن تعلیل دارد :هردو مصراع حسن تعلیل دارند.نیلی پوش بودن کعب به دلیل ماتم توستيم و فرات و دريا :مراعاتکعبه نیلی پوش:تشخیص و حسن فرات رشحه ای…….=تشبیهنیلی پوش ایهام:۱ـرود نیل۲ـرنگ نیلیدریا: استعاره از جوانمردی و از خودگذشتگی و معرفت اوستای کعبه: تشخیص مصرع دوم: تشخیص بیت دوم: تشخیصمصرع دوم بیت دوم: تلمیحتکرار: فراتقافیه: نیلی پوش. جوش و خروش.  دوشدریا استعاره ازحضرت عباس عیم :استعاره و مجاز از وجود حضرت عباسمصراع دوم هم حسن تعلیل فرات به خاطر شهادت تو در جوش و خروش یم تو: استعاره از معرفت و جوانمردیتو دریایی و فرات قطره استتشبیه مضمرگفته: یمِ توبنابراین، استعاره از معرفت و جوانمردی اوست، نه خود او 

رباعی چهارم:

از چنبر نفس رسته بودند انهابت ها   همه را شکسته بودند انهاپرواز شدند و پر گشوند به عرشهرچند که دست بسته بودند انها”مصطفي محدثي خراساني”1-آن ها(شهدای غواص) از تمام مادیات و وابستگی های این دنیا خود را رها و در برابر تمام قدرت ها ایستادگی کرده بودند.

2-آن ها هرچند که دست هایشان بسته بود، همچون پرنده ای سبکبال به آسمان پرکشیدند.

قلمرو زباني:بت ها همه مفعول پنج جملهدست بسته:مرکب وندیشیوه بلاغیرسته،بسته،شکسته:وندیپنج جمله چنبر: دایره رسته: رها شده عرش: آسمان رسته بودند: فعل. ماضی بعیدنهاد: آنها چنبر نفس: گروه متممی شکسته بودند: فعل ماضی بعیدنهاد: آنها بت ها: مفعول همه: صفت مبهم شدند: فعل ماضی ساده نهاد: آنها محذوف پرواز: مسند گشودند: فعل پر: مفعول به عرش: متمم قیدی بودند: فعل نهاد: آنها دست بسته: مسند دست بسته: مشتق مرکبمصراع اول:چنبر: حلقه، دایرهنفس: دلبستگی، تعلقرسته بودند: رها شده بودند، ماضی بعیدجمله‌ی سه‌جزئی با متممبت ها همه ترکیب وصفی همه صفت مبهمهرچند که:حرف وابسته مرکبدست بسته  :مسندچنبر نفس ترکیب اصافیقلمرو ادبي:پر پرواز عرش: مراعاتبت ها همه را :همه بت ها :فک اضافههمه :صفت مبهمچنبر نفس اضافه تشبیهیاز چنبر نفس رستن :کنایه از ترک تعلقاتبتها:استعاره،مجازپر گشودن:ترک تعلقات دست بسته:کنایه از نیازمند،فقیرمصراع ۱و۲و۳ قافیه جناس دارددست بسته پر کشیدن : پارادوکسبدل:«همه» را می‌توانیم بدل از «بت‌ها» یا صفت مبهم برای آن بدانیم.واج آرایی: د.ش.سرسته.  شکسته. دست بسته: قافیه بودند آنها: ردیف

برگه هاى آزمون درس علوم و فنون ادبى سال دهم دبيرستان استعدادهاى درخشان امام خمينى تصحيح گرديد. 

بهترين نمره : محمدزاده ١٥پانزده

كمترين نمره ……٦/٢٥

به اميد كسب نمرات بهتر در آزمون هاى آتى

بهترين نمرات خانم ها قاسمى،غلامپور،پاپرى و نيك فرجام ٢٠

پايين ترين نمره ١٣/٥

درس ادبيات :

بهترين نمرات خانم هاعشايرى ،باقرى و قره بيگى ١٩/٧٥

كمترين نمره  ١٠

سبزدل و دلشاد باشيد. 

يزدان پناه

 در این مطلب براتون معنی شعر درس هفدهم فارسی دهم سپیده دم رو گذاشتیم + پاسخ تمرینات که همون پاسخ کارگاه متن پژوهی درس هفدهم فارسی دهم هست ! خب خوبه همینجا یه مقدمه از درس و منظور کلی متن رو بیان کنیم !

این شعرترجمه ای از اشعار نزارقبانی شاعر سوری است .موضوع آن  ستایش مردم لبنان که به مبارزه ی قهرمانانه و مقاومت در برابر اسراییل  است .همچنین در بعضی مصراعها نزار قبانی به امام موسی صدر و مبارزات او نیز توجه  داشته است 

خب بریم سراغ اصل داستان ! ما در یک اقدام دانش آموز پسندانه ! در یک فایل PDF ! معنی تک تک مصرع های این شعر + پاسخ کارگاه متن پژوهی یعنی همون تمرینات درس رو برای شما آماده کردیم ! مهم تر اینکه خیلی خوب مصرع هارو توضیحشون دادیم ! چجوری ؟ اول کار معنی کلی شعر آماده شده واسه ی توضیح دادن تو کلاس و معنی کردن درس و … ! و بعد هم مفهوم کلی هر مصرع آورده شده که حتما باید برای تست زنی فارسی دهم و کنکور بلد باشین تا بتونین از پس تست های دشوار قرابت معنایی بر بیاید !

حل تمرین های درس هفدهم فارسی دهم
حل تمرین های درس هفدهم فارسی دهم
0


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جواب سوال های کتاب آزمایشگاه دهم x بخوانید...