پاسخ به شبهات فضای مجازی

پاسخ به شبهات فضای مجازی
پاسخ به شبهات فضای مجازی

چرا در بین ادیان الهی فقط در اسلام شراب حرام است؟!

لینک مطلب:
the14.ir/6470

جمعه ۱۳۹۹/۰۵/۰۳

این سوال را در ذهن بسیاری ایجاد کرده که چرا قاتل که پدر رومینا باشد، قصاص نمی‌شود؟ پاسخ این سوال در دو بخش دلایل اصلی و دلایل فرعی قابل بیان است:

🔹 نگاهی به پروتکل بهداشتی اسلام.نشست علمی پژوهشی آن لاین با ارائه:حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد قربانی مقدم

پاسخ به شبهات فضای مجازی

اختلاف برای برخی هم نان دارد هم نام!

خدا یکی و محبت یکی و یار یکی

بازگشت اموال به بیت‌المال به عدد 49 هزار میلیارد تومان می‌رسد که این عدد 16 برابر بدهی بابک زنجانی است.

گزارش خبرگزاری حوزه از نشست علمی پژوهشی بررسی مبانی و خاستگاه ولایت فقیه در حوزه علمیه خواهران اصفهان با حضور حجت الاسلام دکتر قربانی مقدم

تب کوروش پرستی در بین برخی از جوانان چنان بالا گرفته که برخی حتی ادعای الگو بودن حکومت وی را مطرح می کنند. با تمام احترامی که برای نمادهای ایرانی از جمله کوروش داریم، اما نباید از برخی واقعیت ها چشم پوشید.

هفتیمن جلسه از سلسله جلسات معرفی آثار و تالیفات اساتید مجتمع آموزش عالی اصفهان برگزار شد

سبقت در اخلاق آزاد!، بصیرت در نهج البلاغه، روحانیتِ لباس ، هزار مستحب نماز ، قدرت زبان؛ جادوی، چهل حدیث در اثبات و تبیین ولایت فقیه، مولفه های عملی اقتصاد مقاومتی، بررسی سندی زیارت عاشورا، شیوه های پاسخ به شبهات فضای مجازی، تحلیل مبانی فقهی شناسایی و اجرای احکام دادگاه های خارجی و…

درکِ شناسایی آفات بصیرت از آن رو مورد اهمیت است که چنانچه فرد از قدرت تحلیل و حس تشخیص نیز برخوردار باشد اما آن ها را نادیده انگارد، بصیرت و معرفت خود را دچار آسیب و آشوب می نماید و چه بسا به کژراهه های گمراه کننده نیز روی خوش نشان بدهد.

با این توصیفات به نظر می رسد درس نهج البلاغه شناسی پیش نیاز هرگونه بحث موضوعیِ برگرفته از این نسخه ی شفابخش است. عجالتاً باید دانست که نهج البلاغه گزیده ای از سخنان امام علی(ع) است که توسط سید رضی جمع آوری شده است.

مقاله منتشر شده حجت الاسلام دکتر قربانی مقدم، در مجله علمی پژوهشی حکومت اسلامی

رییس پژوهشکده تاریخ معاصر شبهات رسانه های معاند درباره شیوع بیماری وبا در ایران توسط آیت الله ممقانی را پاسخ داد و گفت: انگلیسی‌ها خودشان بر غیر متقن بودن آن اسناد اعتراف کرده اند.

با این که امام حسین (ع) قصد داشتند به کوفه بروند، پس چه طور به کربلا که تقریباً هفتاد کیلومتر بالاتر از کوفه قرار دارد، رفتند؟

اخیراً فیلمی از سخنرانی حسن آقامیری منتشر شده که در آن به استاد بهرامپور حمله می‌کند و ترجمه ایشان از آیه‌ای از قرآن که مجازات محاربین را بیان می‌کند، زیر سوال می برد.

اگر توانستید با خواندن این متن اشک نریزید

به مناسبت رحلت امام خمینی؛ سید جوانی وارد جلسه درس آیت الله قاضی ره شد…پاسخ به شبهات فضای مجازی

خدا یکی و محبت یکی و یار یکی

❌ شبهه ۵۳۴: اینکه مدام تاکید می‌شود موی زن، پای زن، بدن زن پیدا نشود، این باعث میشود تا به زن نه نگاه انسانی بلکه نگاه جنسیتی شود، باید با عدم تاکید بر این امور اجازه دهیم به زن نگاه انسانی شود نه جنسیتی.

پاسخ‌های عقلی و فلسفی علامه طباطبایی به شبهات آقامیری درباره جاودانگی عذاب قیامت. (ترجمه و توضیح از: حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم)

این شایعه چند سالی است که متناسب با اتفاقات سیاسی هر از گاهی بازنشر می‌شود. ظاهراً بهانه‌ی جدید برای انتشار مجدد این شایعه «سند توافق ۲۵ ساله ایران و چین» است.

❌ شبهه: الیاس قالیباف پسر شهردار تهران و داماد خامنه ای با اختلاس هشت هزار ميليارد دلاري خود را به انگلستان رساند ؟!✅ پاسخ: یکی از دختران مقام معظم رهبری…

نه تنها این زن به یک خدمتکار در کاخ شباهت ندارد، نشانه‌ی دیگری دروغ بودن این ادعا، معرفی فرد سمت چپ به عنوان سردار سلامی است، درحالیکه هیچگونه شباهتی بین صاحب عکس و سردار وجود ندارد.

❌ شبههنامه ای از خدا ؛ الهی قمشه ای*ﻓﺮﺽ ﮐﻨﯿﺪ ﻣﻦ ﺍﺻﻼ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﻡ

❌شبهه« پیشگویی در 14 قرن قبل»در زمان ساسانیان دو حادثه عجیب در ایران رخ داد:…

نه تنها این زن به یک خدمتکار در کاخ شباهت ندارد، نشانه‌ی دیگری دروغ بودن این ادعا، معرفی فرد سمت چپ به عنوان سردار سلامی است، درحالیکه هیچگونه شباهتی بین صاحب عکس و سردار وجود ندارد.

🔺 پرسش : چرا ما ایرانیها شعار «مرگ بر این و اون» را با «ندای زنده باد» جایگزین نمی کنیم تا «عشق و محبت» به کشورمان برگردد؟!

7030 چیست؟ هفتاد سی یک سامانه پرداخت و خرید محصولات اعتباری مانند شارژ و بسته های اینترنت، پرداخت قبوض، بلیط های فرهنگی (تئاتر، سینما و کنسرت)، بلیط های مسافرتی (هواپیما، اتوبوس، هتل)، انواع بیمه و… می باشد که …

رییس پژوهشکده تاریخ معاصر شبهات رسانه های معاند درباره شیوع بیماری وبا در ایران توسط آیت الله ممقانی را پاسخ داد و گفت: انگلیسی‌ها خودشان بر غیر متقن بودن آن اسناد اعتراف کرده اند.

نشانی اصفهان خ عبدالرزاق، ک 18، جامعه المصطفی ص العالمیه، گروه فقه و اصولبرای ارتباط با ما از ایمیل زیر استفاده کنید:mghrobanim@chmail.ir

برخی از مروجین و موافقین کشف حجاب ممکن است علاقه خاصی به غرب و دموکراسی و حقوق بشر و غیره داشته باشند؛ این متن برای آنهاست.

کلیه حقوق برای سایت پاسخ به شبهات فضای مجازی محفوظ است

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

آیا چنین روایتی وجود دارد که حضرت رسول اكرم فرمود: هر كه نماز قضا بر ذمه اش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه مبارك رمضان چهار ركعت نماز به دو سلام (2تا دو ركعتي) بخواند و در هر ركعت بعد از حمد يك مرتبه آي…

اين نکته را نيز در نظر داشته باشيد که گاهي ممکن است در طول روزه‌داري برخي از مشکلات براي روزه‌داران به وجود آيد که مستقيماً ناشي از افراط و تفريط در ماه مبارک رمضان نيست، بلکه خاصيت روزه‌داري و تحمل …

يكى از ويژگى هاى اساسى رژيم صهيونيستى، وجود و تثبيت عقيدة خالص نژادپرستى است كه در جاى جاى بخش ها، مؤسسات، هيئت ها، تصميم ها و برخوردهاى آن ها، و هم چنين در تمامى عرصه ها و جهت گيرى ها ريشه دوانيده و …

معنای این که کعبه حرم امن الهی است منظور از امنیت، امنیت تشریعی است نه تکوینی یعنی از نظر قوانين مذهبى، امنيت آن آن چنان محترم شمرده شده كه هر گونه جنگ و مبارزه در آن ممنوع است. مخصوصا در اسلام، كعبه …

اعلان برائت در حج، تجديد ميثاق، مبارزه و تمرين تشكّل مجاهدان براى ادامۀ نبرد با كفر و شرك و بت‌پرستى‌هاست و به شعار هم خلاصه نمى‌شود كه سرآغاز علنى ساختن منشور مبارزه و سازماندهى جنود خدا در برابر جنو…
پاسخ به شبهات فضای مجازی

حج ميثاق الهي و مظهر مجموعه‌اي از عبادات و مسائل دینی است. به عنوان مثال هم روزه در حج راه پيدا مي‌كند. و هم تمام نكاتي كه در مورد نماز گفته شد، مثل طهارت و پاك بودن بدن و مباح بودن لباس و … در حج …

اخيراً پاره­ اي شبهات در شبکه­ هاي اجتماعي و مجازي رواج يافته است که پاره­اي از احکام اسلام را به تمسخر گرفته و به­ گونه­ اي وانمود کرده است که اسلام به ظاهر خود را پيشرفته و برحق و عدالت­ خواه معرفي مي­ نمايد اما واقعيت چيز ديگري است. از جمله شبهاتي که با گستره­ اي وسيع به وفور در شبکه­ هاي مذکور وجو دارد اين شبهه است که: شبهه اول: فحشا حرام است  ول? اگر حقوقش را پرداخت کن? تا چهل ص?غه و چهارعقد? مشکل? نداردشبهه دوم : اسلام دم از برابري انسان­ها در نزد خدا مي­زند اما ديه زن و مرد و مسلمان و غيرمسلمان را برابر نمي‌داندشبهه سوم : اسلام شعار محترم بودن خون انسان­ها را سر مي­‌دهد اما خون مخالفان و کفار را محترم نمي‌شمردگروه حقوق و فلسفه احکام مرکز مطالعات و پاسخ­گويي به شبهات حوزه علميه قم بر آن شد تا پاسخي کوتاه و مختصر براي شبهات مزبور تهيه نمود و بر روي سايت قرار دهد تا نادرست بودن شبهه­ هاي القايي براي مخاطبان و خوانندگان محترم بيش­تر روشن شود و موضع صحيح و پوياي اسلام را از قلم و بيان کساني به تماشا نشينند که عمري است در اين راه قدم برمي­دارند و سره را از ناسره تشخيص مي­دهند.شبهه اول:  فحشا حرام است  ول? اگر حقوقش را پرداخت کن? تا چهل ص?غه و چهارعقد? مشکل? نداردپاسخ اجماليسياست حقوقي در تعدد زوجات و  ازدواج موقت اين نبوده است كه هوسبازان به صورت گسترده و بي­حساب در شهوات و هوي و هوس­ها غرق شوند، و چنان با اين حكم الهي بازي نمايند كه دوست و دشمن از ازدواج موقت تنفر پيدا كنند و آن را مساوي با زنا و فحشا بدانند. بلكه هدف از جعل و تشريع ازدواج موقت، حفظ كردن افراد نيازمند از آلودگي به گناه و فحشا است. تعدد زوجات و ازدواج موقت براي جلوگيري از انحرافات و روابط نامشروع تشريع شده است، تا بدينوسيله عفاف و پاكدامني حفظ شود نه اينكه خود آن زمينه ساز زياده خواهي جنسي شود. با اين وجود نبايد ازدواج چنين شخصي را باطل انگاشت و عمل او را زنا پنداشتپاسخ تفصيليازدواجاسلام براي قالب بندي رفتار هاي اجتماعي انسان ها، شرايط و قوانيني را وضع کرده است که پيروي از اين قوانين را موجب مشروع بودن آن رفتار دانسته است و براي اينکه از بي قانوني و هرج و مرج در امور اجتماعي و پيمان هاي بين انسان ها جلوگيري کند، در صورتي که آن قوانين و شرايط ويژه رعايت نشوند، آن رفتار را غير مشروع و حرام دانسته است.  از آن جمله اين که در دين اسلام، پذيرش زوجيت و اعلام انتخاب دو طرف براي زندگي مشترك با عقد ازدواج صورت مي‏گيرد.اصولاً بايد توجه داشت كه عقد ازدواج، مستند به آموزه هاي ديني است و جايگاه ويژه در كتب فقهي و سيره پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام داشته و داراي آثار مهم حقوقي است ؛ لذا براي نفوذ حقوقي و شرعي آن برخي محدوديت‏ها يا تشريفات خاصي لحاظ شده است و بدون اين تشريفات نفوذ شرعي و حقوقي نداشته، التزامي نيز به بار نمي‏آورد. پذيرش زوجيت و اعلام انتخاب دو طرف براي زندگي مشترك نيز بدون عقد ازدواج رسميت نمي­يابد. ازدواج اعم از موقت يا دايم يك نوع عقد است، با همه مشخصات عقدهاي ديگر كه حتي در ضمن آن مي توان شروطي را قرار داد و قانون نيز از آن حمايت مي كند و سرّ حلال شدن يک رابطه با چند کلمه، شناسايي يک فعل اجتماعي در چارچوب قوانين است و نتيجه ي آن در حقيقت الزام طرفين به رعايت احكام و ضوابط شرعي و اعلام وفاداري به آن است. اجراي عقد در حقيقت، جواز شرعي و الهي براي برقراري رابطه بين دو بند? خداست.تفاوت ازدواج موقت و زنابا اجراي صيغه ازدواج موقت، بين دو نفر علاقه زوجيت برقرار مي­شود که آثار فقهي و حقوقي فراواني بر آن مترتب مي­شود. آثاري که دو طرف خود را متعهد به آن مي­دانند؛ که از جمله اين آثار که بر ازدواج موقت مترتب است و تفاوت هاي آن با زنا را نيز بهتر آشکار مي­سازد  موارد زير را مي­توان برشمرد:در ازدواج موقت، زن و شوهر، همسر يكديگر هستند و مسئوليت يكديگر را بر عهده دارند.ـ با عقد موقت، نوعي محرميت بين خانواد? مرد و زن پيدا مي‌شود، اما در زنا اين گونه نيست.ـ در ازدواج موقت، تعيين مهر لازم است، اما در زنا لازم نيست.ـ در ازدواج موقت، محدوديت‌هايي نسبت به بعضي افراد، مثلاً خواهر زن و مادر زن و نسبت به بعضي ايام، مثل ايام عدّه وجود دارد، اما در مورد زنا اين گونه امور شرط نيست.ـ بعد از ازدواج موقت، نگه داشتن عده براي زنان بين ده سال تا زمان يائسگي (معمولاً پنجاه سال) واجب است، اما در زنا اين مسئله وجود ندارد.- در ازدواج موقت و شرعي، زن تنها مي‌تواند به عقد يک مرد در آيد، اما در زنا چنين محدوديتي نيست.ـ در ازدواج موقت، سرپرستي فرزندان احتمالي، مشخص شده و بر دوش شوهر است، ولي در زنا چنين برنامه‌اي وجود ندارد.[1]بنابراين ازدواج موقت، راه مجاز و مشروع از جانب دين و پروردگار است، اما زنا طريق نامشروع. از طرفي آثار ازدواج  صرفا بر رضايت دو طرف بر سکس مترتب نمي­شود، بلکه رضايت طرفين يکي از شروط لازم ازدواج است که بايد به همراه ديگر شرايط از جمله انشاء صيغه عقد باشد تا ازدواج صحيح شرعي تحقق يابد. از اين رو، رفتار هاي اجتماعي که در آن ضوابط و شرايط قانوني و شرعي رعايت نشده باشند، نه تنها  از نظر قانوني يک فعل غير مجاز است که از حمايت قانوني برخوردار نمي باشند بلکه از نظر شرعي هم  حرام است و عقوبت دارد.حکمتهاي تشريع ازدواج موقتاسلام دين شهوت­راني نيست؛ دين همه­ جانبه­ نگر است. بدون تعصب و نگاه برتر به جنسي خاص آنچه را مورد نياز و به مصلحت زنان و مردان است در قالب اصول اعتقادات و مقررات و احکام شرعي و اخلاقي بيان داشته است.هدف از تشريع حكم ازدواج موقت تأمين وسيله هوسراني براي افراد نيست; چرا كه اين اصل از مسلمات است كه اسلام و اديان الهي با هوي پرستي مخالف است و آن را در رديف بت پرستي قرار مي دهد و دين براي كنترل هواها و اميال آمده است.[2] و چنان كه در روايات آمده، افرادي كه به دنبال هوس‌راني و كامجويي از موارد بيشتر و بيشتر باشند مورد لعن و غضب الهي هستند.[3] بلكه هدف اسلام تأمين نياز جنسي انسان ها از بهترين راه است. زيرا، پاره­اي از مصالح مهم براي زندگي پاک آدمي وجود دارد که در گرو وضع اين نهاد مشروع مي­باشد که در ذيل مواردي از آن را ذکر مي­کنيم:ـ عدم آمادگي زن براي زناشويي در ايام قاعدگي و آمادگي مرد به طور دائم.ـ كم بودن ميل جنسي زن در ايام بارداري و شيردهي و عدم امكان آبستني مجدد در اين ايام.ـ جدا شدن زن و شوهر در طول زندگي به علل مختلف از جمله مسافرت براي كار يا تحصيل يا جنگ و مبارزه و يا امري ديگر، خصوصاً سفر به محيط هاي آلوده جنسي كه در دنياي امروز فراوان است.ـ عدم امكان پرداخت هزينه سنگين و دائمي زندگي مشترك براي بعضي مردان و پسران و نداشتن شرايط ديگر زندگي دائمي.ـ قوّت غريزه جنسي در بعضي مردان و عدم ارضاء با يك زن.ـ بيمار شدن مكرر يا طولاني زن و عدم امكان زناشويي.ـ دختراني كه امكان ازدواج دائم يا خواستگار دائمي ندارند يا بيوه زناني كه همسر دائم به سراغ آنها نمي رود يا مرداني كه از همسر دائمي جدا شده اند يا همسر آنها فوت كرده و قصد يا امكان ازدواج دائم ندارند.ـ نياز به محرميت در برخي شرايط مثلاً آشنايي براي عقد دائم يا برقراري محرميت در برخي خانواده ها و سفرها به علت كثرت رفت و آمد نامحرم با زنان.ـ نازايي زن دائم و عدم قصد يا عدم امكان ازدواج دائمي دوم.از سويي، دنياي مدرن امروز با بستن راه شرعي و آزاد گذاشتن رابطه جنسي در حقيقت همه جا را آلوده كرده است و راه را براي شهوت راني حيواني براي همه مردان و زنان بدون هزينه و زحمت زياد با وسايل جديد و صحنه هاي نو فراهم آورده است.از طرف ديگر، مرد با زن در نوع غريزه جنسي متفاوت است، اين از جمله اختلافات زن و مرد است، و سرّ اينكه مرد مي تواند در شرايطي چند زن داشته باشد و زن نمي تواند، بحثي است كه در مسأله تعدد زوجات و ازدواج موقت مطرح مي شود.از جانب ديگر، نفع اين قانون تنها شامل حال مردان نيست؛ بسياري از زنان در جامعه هستند كه امكان و موقعيت ازدواج دائم را ندارند و ازدواج كوتاه مدت براي راه چاره براي برطرف شدن مشکلات آنان است.توجه به اين نکته نيز ضرورت داردکه، اسلام هم زمينه ارضاء معقول و سالم غرايز را فراهم مي كند و هم انسان را از زياده روي در خواب و خوراك و شهوت جنسي باز مي دارد.اين گونه هشدارها به اضافه لزوم مراعات شرط عدالت، توصيه هاي اخلاقي و سلامت روحي، نگاه داشتن عدّه، وظيفه مهريه و نفقه و محدوديت هاي جسمي و مالي، همگي اهرم هايي هستند در قبال افسار گسيختگي شهوت جنسي.مجدداً تأکيد مي­نماييم که در اسلام آدم «ذواق» و «ذواقه» يعني زن يا مردي كه هدفش اين است كه اشخاص گوناگون را مورد كامجويي قرار دهد ملعون و مبغوض خداوند معرفي شده است.[4] چرا كه در اين صورت نوعي دامن زدن به اميال غريزي و تبعيت از هواي نفس مطرح مي شود كه با توجه به روايات قبلي ، حكمت مبغوضيت آن مشخص مي شود.از نظر اسلام تمام غرايز بايد در حد اقتضا و احتياج طبيعت اشباع گردد. اسلام اجازه نمي دهد كه انسان آتش غرايز را دامن بزند و آنها را به شكل يك عطش پايان ناپذير روحي درآورد . از اين رو اگر چيزي رنگ شهوت پرستي بگيرد حتي اگر در طيبات باشد ، كافي است كه بدانيم نه مطابق منظور اسلام است نه مطابق عقل. همان طور كه هدف خداوند متعال از آيه كُلُوا مِنْ طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ.[5] از روزي هاي پاكيزه بخوريد» آن نيست كه انسان ها به شكم پرستي و عياشي بپردازند بلكه هدف الهي جواز استفاده از منافع خوراكي ها بوده است هرچند در اين ميان عده اي شكم پرستي كرده و راه افراط برمي گزينند.جاي ترديد نيست كه هدف مقنن ازدواج موقت اين نبوده است كه وسيله عياشي و شهوت راني براي برخي انسان هاي شهوت پرست ايجاد كند بلكه هدف او تامين مصلحت ها و دفع مضراتي بوده است كه موجب شده ازدواج موقت را در شرايط خاص ، قانونگذاري نمايد.روايات زيادي داريم كه نشان ميدهد اصولاً فلسفه ازدواج موقت براي نجات از زنا است، و نبايستي اين قانون الهي مورد سوء استفاده قرار گيرد و جانشين ازدواج دائم شود يا بهانه اي براي شهوت راني انسان ها گردد. در ادامه به برخي از روايات در اين زمينه اشاره مي كنيم:عن الفتح بن يزيد قال: سألت أبا الحسن عليه السلام عن المتعة؟ فقال: «هي حلال مباح مطلق لمن لا يغنه الله بالتزويج فليستعفف بالمتعة فان استغنيعنها بالتزويج فهي مباح له اذا غاب عنها».[6] فتح بن يزيد مي گويد از ابا الحسن عليه السلام در مورد ازدواج موقت پرسيدم، حضرت فرمود: براي كسي كه خداوند با ازدواج او را بي‌نياز نكرده است، ازدواج موقت به طور مطلق مباح است، تا به وسيله ازدواج موقت پاكدامني پيشه نمايد، اگر هم به سبب ازدواج دائم از ازدواج موقت بي‌نياز باشد، ازدواج موقت هنگامي كه همسرش از پيش او رفته باشد، براي او مباح است.عن علي بن يقطين قال: سألت أبا الحسن عليه السلام عن المتعة؟ فقال: ما انت و ذاك قد أغناك الله عنها…». امام كاظم عليه السلام به علي بن يقطين كه از آن حضرت دربارة ازدواج موقت پرسيده بود، مي­فرمايد: تو را به ازدواج موقت چه كار؟! و حال آنكه خداوند تو را از آن بي نياز كرده است.[7]با ملاحظه اين روايات كه منحصر در اينها هم نيست، دانسته مي­شود كه ازدواج موقت براي مواقع ضروري و براي كساني است كه عوامل گوناگون آنها را از دسترسي و امكان به ازدواج دايم باز مي­دارند و نبايستي بهانه اي براي زياده طلبي و هواپرستي شود. سياست حقوقي در قانون ازدواج موقت اين نبوده است كه هوسبازان به صورت گسترده و بي­حساب در شهوات و هوي و هوس­ها غرق شوند، و چنان با اين حكم الهي بازي نمايند كه دوست و دشمن از آن تنفر پيدا كنند و آن را مساوي با زنا و فحشا بدانند. بلكه هدف از جعل و تشريع ازدواج موقت، حفظ كردن افراد نيازمند از آلودگي به گناه و فحشا است. ازدواج موقت براي جلوگيري از انحرافات و روابط نامشروع تشريع شده است، تا بدينوسيله عفاف و پاكدامني حفظ شود نه اينكه خود آن زمينه ساز زياده خواهي جنسي شود. با اين وجود نبايد ازدواج چنين شخصي را باطل انگاشت و عمل او را زنا پنداشت.ازدواج موقت، نهاد مشروع و مقدسي است که شرع مقدس آن را براي جلوگيري از فساد و فحشا بنيان نهاده است و هدف دين محملي براي هوس­راني نيست. پس، نبايد از اين نهاد سوء استفاده کرد و بهانه­اي براي تخريب آن فراهم کرد.براي اطلاع بيشتر:- بررسي نكاح معاطاتي از نظر فقه و حقوق موضوعه، سيدباقر سيدي بنابي، عسگر نظري احمدآباد، فصلنامه پژوهش هاي فقه و حقوق اسلامي، شماره 3-  انشاي فعلي نکاح جستاري در عدم مشروعيت؛ سيد مهدي ميرداداشي، مجله حقوق اسلامي شماره 37  شبهه دوم: انسانها نزد خدا برابرند … ول? چرا ارزش زن نصف مرد است ! انسانها برابرند … ول? برا? مرد ?ا زن غ?ر مسلمان خونبها در نظر گرفته نمي شود!!! ميخواهند تو نداني !!! ميان پرواز تا پرتاب تفاوت از زمين تا آسمان است، پرواز كه كني، آنجا ميرسي كه خودت مي خواهي اما پرتابت كه كنند، آنجا مي روي كه آنان مي خواهند. پس پرواز را بياموز…!!! پرنده اي كه “پرواز” بلد نيست، به “قفس” مي گويد، “تقديرپاسخ اجماليزن و مرد در بسياري از امور  تكويني و تشريعي مشترک هستند.  اگرچه در برخي امور نيز به لحاظ صفات و نفسانياتي که  هر يك از زن و مرد دارند احكام و حقوق اختصاصي براي هر يک وجود دارد که آن هم منطبق بر فطرت بشر و به تناسب هدف خلقت مي‌باشد .پاسخ تفصيليحقوق زن و مردمشروعيت نظام حقوقي بر ابتناء آن بر مصالح و مفاسد واقعي، نه خواست و آرزو و اميال مردم، استوار است. به همين جهت يك نظام حقوقي مطلوب بايد با توجه به واقعيات زيست شناختي، روان‌شناختي و جامعه شناختي، همة اوضاع و احوال و شرايط را در نظر بگيرد  از سويي تفاوت‌هاي ساختاري زن ومرد واقعيتي است كه داده‌هاي علوم جديد نيز مؤيد آن است، برتري زنان در بُعد احساسات و عواطف و برتري مردان در تعقل و تدبير (نوعاً) حقيقتي است كه پروفسور «ريك» روان‌شناس مشهور امريكايي، «كليو دالسون» زن روان‌شناس، «اتوكلاين برگ» كه از مشاهير روان‌شناسي است و دكتر «الكسيس كارل» و… بر آن مهر تأييد زده‌اند، آن‌ها به همين جهت، تفاوت‌هاي كاركرد اين دو صنف را طبيعي دانسته، حركت فمينيستي و طرفداران نهضت زن را به جهت ناديده گرفتن اين حقيقت نكوهش مي‌كنند.[8]در آيات متعددي از قرآن درباره حقوق زن سخن به ميان آمده است از جمله آيه شريفه: وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلى بَعْضٍ لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيماً[9] كه منظور از تمني، يك نحوه تعلق خاطر و دوست داشتن و خواستن است و ظاهر آيه نهي از تمني و درخواست برتري‌ها و فضيلت‌هاي موجود بين مردم است. آن فضائلي كه ناشي از تفاوت بين زن و مرد است، آن مزيتي است كه خداوند به هر يك از طايفة زن و مرد، با تشريع احكام اختصاصي ارث، نفقه، رياست مرد بر خانواده و… عطا فرمود. آن‌گاه در تعليل اين نهي مي‌فرمايد، اين مزيت‌ها و احكام و حقوق اختصاصي به لحاظ صفات و نفسانياتي است كه هر يك از زن و مرد واجد آن هستند و چون خداوند به همه چيز عالم است، مصلحت هر يك از زن و مرد را دانسته در حكمش خطا نمي‌كند. پس آن‌چه براي زن و مرد از احكام الهي وضع شده، منطبق بر فطرت بشر و به تناسب هدف خلقت مي‌باشد و صلاح زن و مرد و جامعه در اين است.»[10]در ادامه ضمن اشاره به برخي موارد اشتراك تكويني و تشريعي براي زن و مرد بطور اجمال به حكمت تفاوت حقوقي زن و مرد در مسأله ارث و ديه خواهيم پرداخت. اما اشتراك:1ـ تساوي در ماهيت انساني و لوازم آن، چه اينكه انسانيت انسان به روح اوست و روح مجرد است و مذكر و مؤنث ندارد؛ نساء/1، شوري/11، حجرات/13، اعراف/189 و….2ـ تساوي در راه استكمال و قرب الي الله؛ نساء/124، نحل/97، توبه/72، احزاب/35.3ـ تساوي در انتخاب جناح حق و باطل، كفر و ايمان، توبه/67 و 68، نور/26، آل عمران/43.4ـ استقلال اجتماعي، سياسي و اعتقادي و فعاليت‌هاي مربوطه و مشاركت سياسي ـ اجتماعي آنان (ممتحنه، 10 تا 12).5ـ استقلال اقتصادي زنان و مردان (نساء/32 و 33 و…).6ـ برخورداري مادران از يك سري حقوق خانوادگي نظير پدران، بلكه حقوق مادر با توجه به زحمات و تكاليف و مسؤوليت‌هايش احياناً بيشتر است (عنكبوت / 8، اسراء/23 و 24، بقره / 83، مريم / 14، انعام / 151، نساء / 36، لقمان / 14 و 15 و احقاف / 15).7ـ اشتراك در بسياري از تكاليف و مسؤوليت‌ها، گرچه به لحاظ فرهنگ محاوره‌اي احياناً به صيغه مذكر بيان شده‌اند (بقره / 183، نور / 2 و 31 و 32، مائده / 38 و…)؛ بلكه اصل در وضع قوانين حقوقي نيز همين تساوي بوده است و غير آن، موارد استثنايي و به دليل ويژگي‌هاي مختلف بوده است كه اين خود حكيمانه بودن قوانين را مي‌رساند و هيچ يك از اين تفاوت‌ها ارزشي نيست.حكمت تفاوت حقوق زن و مرد در مسأله ديه و ارث:ديه در اسلام بر معيار ارزش معنوي انسان مقتول استوار نيست، بلكه دستور خاصي است كه ناظر به بدن انسان كشته شده مي‌باشد ونه انسانيت او. به همين جهت علي‌رغم تفاوت ارزشي بين انسان مؤمن، مجاهد و عالم با انسان فاسق، جاهل و قاعده، تفاوتي در ديه آن‌ها نيست، تفاوت دية زن و مرد نيز چنين است كه نه بر منزلت مرد مي‌افزايد و نه از مقام زن مي‌كاهد، لكن به دلائل زيادي، از جمله اينكه نوعاً مردها منبع درآمد خانواده هستند و به اين خاطر، خسارت‌هاي ناشي از فقدان يك مرد كه هزينه‌هاي زندگي و نان‌آور خانوارده است، بيشتر از خسارت‌هاي ناشي از فقدان يك زن است كه مسؤوليت اقتصادي خانواده بر عهدة او نيست.[11] اما تفاوت حقوقي زن و مرد در مسأله ارث كه سهم پسر دو برابر دختر است؛ بر اساس روايات و نظام حقوقي اسلام، زن مسلمان از نظر فردي، گذشته از برخورداري از مهريه و جهيزيه همان‌طور كه امام صادق (عليه السلام) بيان فرمودند: از جهاد و هزينة آن، پرداخت نفقه (مخارج خود و خانواده) و دية عاقله (بيمة خانوادگي) معاف و تمام اين امور به عهدة مرد است و…[12] از نظر اجتماعي نيز «وقتي با نظر كلي به جامعه انساني نگاه مي‌كنيم، موجودي ثروت جهان، در هر عصري از آن جمعيت‌هاي عصري مي‌باشد كه تا زنده‌اند از آن بهره‌مند بوده و پس از مرگ براي جانشينان خود به ارث مي‌گذارند. و از آن‌جا كه نسل جديد را معمولاً نيمي زن و نيمي مرد تشكيل مي‌دهند، 3/2 ثروت از آن مرد و 3/1 از آن زن مي‌باشد: حال وقتي بر اساس 2 به 1 ارث را تقسيم كنيم هر مال را سه قسمت نموده، 3/2 به مرد و 3/1 به زن مي‌رسد و در اثر تحميل نفقه و مخارج زن بر مرد 3/1 ثروت كه مال زن است از تصرف مردان به كنار مانده و 3/2 سهم مردان نصفا نصف ميان مرد و زن مصرف مي‌شود، در نتيجه 3/2 ثروت جهان در ملك مردان درآمده و 3/1 براي زنان باقي مي‌ماند و 3/2 ثروت جهان مورد تصرف زنان قرار گرفته و 3/1 مصرف مردان مي‌گردد، به نسبت معكوس در نتيجه ولهنّ مثل الّذي عليهنّ بالمعروف[13] احكامي كه به نفع زن وضع شده معادل است با آن‌چه به ضررش تمام شده است.[14] كه اين خود مقتضاي قاعده «تلازم حق و تكليف» است و به جهت رفع توهم تبعيض‌آميز بودن اين احكام، در ذيل آية 11 سورة نساء بعد از بيان سهام ارث زن و مرد مي‌فرمايد: انّ الله كان عليما حكيما كه بر حكيمانه بودن اين احكام اصرار مي‌ورزد، البته آن‌چه در توجيه تفاوت حقوقي ديه و ارث بين زن و مرد برشمرديم، برخي از حكمت‌هاي اين احكام است نه علت تامة آن تا به خاطر برخي موارد خلاف، فلسفه مزبور نقض گردد. ناگفته نماند در مورد ديه با توجه به تبصرة مادة 551 قانون مجازات اسلامي مصوب 1392 در عمل تفاوتي ميان زن و مرد از جهت ديه نخواهد بود؛ زيرا، ما به التفاوت ديه زن و مرد از صندوق تامين خسارت­هاي بدني پرداخت مي­شود. اين تبصره مقرر مي­دارد: «درکليه جناياتي که مجنيٌ عليه مرد نيست، معادل تفاوت ديه تا سقف ديه مرد از صندوق تأمين خسارت هاي بدني پرداخت مي شود.»پيرامون دية غيرمسلمانان نيز بايد به عرض برسانيم که مطابق ماده 554 قانون مجازات اسلامي که برگرفته از ديدگاه­هاي فقيهان اماميه مي­باشد، با دية مسلمانان برابر است. اين ماده مقرر مي­دارد: «براساس نظر حکومتي مقام رهبري، ديه جنايت بر اقليت هاي ديني شناخته شده در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به اندازه ديه مسلمان تعيين مي گردد.»برخي مراجع تقليد نيز همين ديدگاه را پذيرفته­اند. براي نمونه، آيت الله مکارم شيرازي در پاسخ به استفتايي در اين زمينه بيان داشته­اند: «احتياط آن است كه دي? اهل كتاب، و از جمله زرتشتى‌ها، را مساوى دي? مسلمانان بپردازند.»[15]معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: نظام حقوق زن در اسلام، مرتضي مطهري، انتشارات صدرا.شبهه سوم: قتل حرام است… ول? چراکشتن مخالفان و کفار توص?ه شده است؟پاسخ اجمالياسلام ريختن خون هيچ­کس را به ناحق جايز نمي­داند و عاملان چنين عملي را به مجازات خويش مي­رساند اما همين شريعت در پاره­اي موارد قتل را به عنوان يک مجازات پذيرفته است. قتل غيرمسلمانان را نيز تنها در مواردي ويژه پذيرفته است با اين توضيح که پاره­اي از غيرمسلمانان با مسلمانان و حکومت اسلامي به ستيز و جنگ برمي­خيزند و در پي هدم و نابودي اسلام و مسلمين مي­باشند اما گروهي ديگر به دنبال هم­زيستي مسالمت­آميز با مسلمانان هستند. اسلام مقابله با گروه نخست را که ممکن است منجر به قتل آنان شود پذيرفته است اما کشتن گروه اخير را روا نمي­داند.پاسخ تفصيليمقدمههر قتلي حرام نيست بلکه قتل­هايي حرام است که ناحق بوده و فاقد مجوز قانوني باشد اما قتل­ هايي که قانون و شريعت به آن فرمان داده محذوري ندارد. براي مثال، اگر شخصي به عمد فرد بي­گناهي را به قتل رسانده باشد آيا مي­توان گفت قتل (قصاص) او حرام است؟ يا اگر شخصي مرتکب زنا با محارم خويش شده باشد آيا قتل وي جايز نيست؟ پس، به طور کلي نمي­توان گفت هر قتلي حرام است و سپس نتيجه گرفت که قتل هيچ کافري جايز نيست.جواز و حرمت قتل کفارخطوط كلي رفتار مسلمانان با كفار به زيبايي در دو آيه از قرآن ترسيم شده است: «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ ـ إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَي إِخْرَاجِكُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَمَن يَتَوَلَّهُمْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛[16] خدا شما را از نيكي كردن در رعايت عدالت نسبت به كساني كه در امر دين با شما پيكار نكردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند نهي نمي­كند. چرا كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد. شما را تنها از دوستي در رابطه با كساني نهي مي كند كه در امر دين با شما پيكار كردند و شما را از خانه هايتان بيرون راندند. يا به بيرون راندن شما كمك كردند و هر كسي با آنان رابطه دوستي داشته باشد ظالم و ستمگر است.»بر اين اساس رابطه حكومت اسلامي و مسمانان با كفار حربي و كساني كه در حال جنگ يا در صدد جنگ با كشور اسلامي هستند بايد رابطه اي خصمانه باشد اما با ساير كفار بايد رابطه انساني و بر اساس اخلاق اسلامي باشد و حقوق انساني آنان را رعايت نمايند. ازاين­رو، و بر اساس قانون اساسي و به حكم آيه شريفه­ اي که ذکر گرديد مسلمانان موظفند نسبت به افراد غير مسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامي عمل نمايند و حقوق انساني آنان را رعايت كنند اين اصل در حق كساني اعتبار دارد كه بر ضد اسلام توطئه و اقدام نكنند.[17]بنابراين بجز كفار حربي كه در جنگ يا در صدد جنگ با مسلمانان و حكومت اسلامي هستند ساير كفار اعم از كفار خارجي و كفار داخلي (اهل ذمه[18] و مستأمنين[19]) بايد مورد احترام حكومت اسلامي و مسلمانان قرار بگيرند و حقوق انساني آنان رعايت شود و نمي توان به صرف اينكه آنها مسلمان نيستند حقوق آنان را تضييع نمود البته بديهي است اين حكم تا وقتي است كه آنان بر عليه حكومت اسلامي و مسلمانان اقدام خصمانه انجام ندهند.آيه 89 سوره نسا را نيز در همين راستا بايد ملاحظه نمود. اين آيه شريفه مي فرمايد: « وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ كَما كَفَرُوا فَتَكُونُونَ سَواءً فَلا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ أَوْلِياءَ حَتَّى يُهاجِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ لا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ وَلِيًّا وَ لا نَصِيرا؛ آنان آرزو مي كنند كه شما هم مانند ايشان كافر شويد، و مساوي يكديگر باشيد. بنابر اين از آن ها دوستاني انتخاب نكنيد، مگر اين كه (توبه كنند) و در راه خدا هجرت نمايند. هرگاه از اين كار سرباز زنند (و به اقدام بر ضد شما ادامه دهند)، هر جا آن ها را يافتيد، اسير كنيد! و (در صورت احساس خطر) به قتل برسانيد و از ميان آن ها، دوست و ياوري اختيار نكنيد!.»اين آيه شريفه در تعقيب آيه قبل (88 : نساء)، درباره منافقاني كه بعضي از مسلمانان ساده دل به حمايت از آن ها برخاسته و از آن ها شفاعت مي كردند و قرآن بيگانگي آن ها را از اسلام بيان داشت، در اين آيه مي فرمايد: «تاريكي درون آن ها، به قدري است كه نه تنها خودشان كافرند بلكه «دوست مي دارند شما هم همانند آنان كافر شويد و مساوي يكديگر گرديد.»بنابر اين، آن ها از كافران عادي نيز بدترند. زيرا كفار معمولي دزد و غارتگر عقائد ديگران نيستند، اما اين ها هستند و فعاليت هاي پي گيري براي تخريب عقايد ديگران دارند، اكنون كه آن ها چنين هستند، آن ها را براي دوستي انتخاب نكنيد مگر اين كه در كار خود تجديد نظر كنند و دست از نفاق و تخريب بردارند و نشانه آن اين است كه از مركز كفر و نفاق به مركز اسلام (از مكه به مدينه) مهاجرت نمايند.[20]اما اگر حاضر به مهاجرت نشدند، بدانيد دست از كفر و نفاق خود بر نداشته اند و اظهار اسلام آن ها فقط به خاطر اغراض جاسوسي است، در اين صورت مي توانيد هر جا بر آن ها دست يافتيد، آن ها را اسير كنيد و يا در صورت لزوم به قتل برسانيد.[21]اين شدت عمل، كه در آيه فوق نسبت به اين دسته از منافقان نشان داده شده، به خاطر آن است كه جز اين راهي براي نجات يك جامعه زنده در مسير اسلام از چنگال دشمنان دوست نما و جاسوسان خطرناك نيست.

[1]. ر.ك: به كتب فقهي عالمان شيعي، از جمله: امام خميني، تحرير الوسيله، ج2، القول في النكاح المنقطع.[2]. از جمله ر.ك: كهف، 28; طه، 16; فرقان، 43; قصص، 50; جاثيه، 23.[3]. وسائل الشيعة، ج 15، كتاب الطلاق، ابواب مقدماته و شرائطه، باب 1، ح 3 و 5.[4] . محمد بن يعقوب کليني، َکافي .ج6.ص 55 : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ أَوْ يَلْعَنُ كُلَّ ذَوَّاقٍ مِنَ الرِّجَالِ وَ كُلَّ ذَوَّاقَةٍ مِنَ النِّسَاء[5] . سوره بقره، آيه57.[6] . شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، مجلدات30، ج21، باب5، ح2.[7] . شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، مجلدات30، ج21، باب5، ح1.[8]. براي دستيابي به اسناد و نيز اطلاع بيشتر رجوع كنيد به: حسيني، سيد ابراهيم، مباني نظري حقوقي فمينيسم كتاب نقد، شماره 14 با 15 .[9]. نساء/32[10]. الطباطبايي، همان، ص357 ـ 360[11]. فلسفة حقوق، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، نگارش مجدد، 1378، ص169ـ171[12]. صدوق، علل الشرايع، قم، مكتبة الداوري، ص570ـ571[13]. بقره/288[14]. الطباطبايي، همان، ص229ـ 231 تحت عنوان «كلام في الارث علي وجه كلي»[15] . ناصر مکارم شيرازي، استفتائات جديد، ج3، ص452.[16] . سوره ممتحنه، آيه 8 و9.[17] . ر.ک: قانون اساسي، اصل چهاردهم.[18] . به غير مسلماناني گفته مي شود که به واسطه پيماني که با حکومت اسلامي بسته اند يا اينکه تبعه کشور اسلامي محسوب مي گردند، مي توانند در پناه حکومت اسلامي آزادانه زندگي کنند و در مقابل حکومت از حقوقي برخوردار هستند همچنان که مکلّف به انجام وظايفي در برابر حکومت اسلامي هستند.[19] . مستأمنين، کفاري هستندکه با امان يکي از مسلمانان يا حاکم اسلامي وارد کشور اسلامي مي شوند (به تعبيري پناهنده موقت).[20] . مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، انتشارات دار الکتب الاسلاميه، سي ام، ج 4، ص 77 و 78.[21] . همان.

پاسخ به شبهات فضای مجازی
پاسخ به شبهات فضای مجازی
0


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حل تمرین کتاب درسی ریاضی دوازدهم تجربی x بخوانید...